Γιάννη μου, καλησπέρα και σ’ ευχαριστώ πολύ για τη τιμή. Καταρχάς θα ήθελα να μας «πουλήσεις» τη παράσταση. Τι θα δούμε και τι θα ακούσουμε στη φετινή καλοκαιρινή περιοδεία σου με τις Μυρτώ Βασιλείου και την Δήμητρα Μπουλούζου; Ρεπερτοριακά και όχι μόνο.
Η φετινή καλοκαιρινή συναυλία έχει μια ιδιαιτερότητα σε σχέση με το παρελθόν. Είναι απόλυτα καλοκαιρινή. Είναι αυτό που λέμε “έξω καρδιά”. Με πιο ροκ διάθεση. Τα παλιά γνωστά τραγούδια αλλά με φρέσκια ματιά, διασκευές αγαπημένων τραγουδιών αλλά φυσικά και τα καινούρια μου, Τα οποία υπεραγαπώ. Όσο για τα δύο υπέροχα κορίτσια που είναι μαζί μου, είναι και οι δύο σπουδαίες τραγουδίστριες. Αυτό που λέμε “μεγάλες φωνές”. Δύο διαφορετικές σχολές. Η Δήμητρα Μπουλούζου έχει στο αίμα της το λαϊκό τραγούδι. Η Μυρτώ Βασιλείου από την άλλη είναι μια κατά βάση λυρική φωνή με εξαιρετικές δυνατότητες.
Έπειτα από σχεδόν 30 χρόνια στον χώρο της μουσικής, με διαφορετικές ιδιότητες (τραγουδιστικά, μουσικά, στιχουργικά, θεατρικά) και με μεγάλες συνεργασίες στη πορεία σου, έχει μείνει ακόμα ατόφιος ο ρομαντισμός και η προσέγγιση στη μουσική και στο τραγούδι? Υπάρχουν στιγμές που «δυσκολεύεσαι» να πεις ένα χιλιοτραγουδισμένο κομμάτι λόγω συναισθηματικής φόρτισης;
Στην μουσική βρίσκομαι 33 χρόνια. Η αλήθεια είναι ότι δεν είχα σκεφτεί ποτέ αν κάτι έχει αλλάξει στην σχέση μου με αυτή. Επειδή δεν έχει αλλάξει απολύτως τίποτα στον τρόπο που σκέφτομαι υποψιάζομαι πως δεν έχει χαθεί η μαγεία. Το ίδιο άγχος, η ίδια αγωνία, οι ίδιες ανασφάλειες. Ακόμα δυσκολεύομαι να πω το “Πατέρα μεγάλωσα”. Ακόμα πνίγομαι όταν τραγουδάω το τελείωμα του “Έτσι κι αλλιώς”. Ακόμα αναζητώ ζευγάρια να αγκαλιάζονται όταν τραγουδώ “Το τσιγάρο” ή το “Φτάνει που κλαίμε”. Ακόμα ψάχνω να δω το ύφος των νέων ανθρώπων όταν ακούν ένα καινούριο τραγούδι όπως “Το Φως” ή το Θνητοί Θεοί” για να καταλάβω εάν τους αρέσει. Οπότε ναι. Τίποτα δεν έχει αλλάξει στην σχέση μου με την μουσική. Ίσως βέβαια να έχει αλλάξει η σχέση του κόσμου με την μουσική. Θα δούμε…
Συναυλίες, στούντιο ή θέατρο; Και γιατί;
Όλα. Το καθένα έχει την θέση του. Η εξ ορισμού σημαντικότερη σχέση ξεκινάει από τις συναυλίες. Είναι η απόλυτη ερωτική σχέση. Εκεί δίνουμε τις καθημερινές μας εξετάσεις. Εκεί φαίνεται πόσο ακόμα μας αντέχει το σκοινί. Το στούντιο είναι η γέννηση. Η δημιουργία. Εκεί γεννιούνται τα παιδιά. Αυτά που μοιραζόμαστε. Το θέατρο είναι η παράλληλη σχέση. Αυτό που σε αναστατώνει. Δεν έχει μονιμότητα. Έχει όμως μια ιδιαίτερη θέση στην ψυχή.
Παρακολουθώντας συνεντεύξεις και συνεργασίες του παρελθόντος σου, διαπίστωσα πόσο ευρύ το φάσμα των ακουσμάτων σου και των επιρροών σου. Προσωπικά διαχωρίζω τη μουσική σε δύο είδη. Καλή και κακή. Αλλά για χάρην της συνέντευξης, ας μου επιτραπούν οι αναφορές σε: ξένο Ροκ, έντεχνο, Έθνικ, ποπ, λαϊκό μέχρι ρεμπέτικο. Υπάρχει κάποιο στο οποίο αισθάνεσαι πιο κοντά τη ψυχή σου;
Όχι. Δεν αισθάνομαι κάπου πιο κοντά. Αισθάνομαι κοντά, μόνο σε αυτά τα τραγούδια που με αναστατώνουν. Που με συγκινούν. Το ηχητικό περιτύλιγμα, είναι εντελώς αδιάφορο. Ας μην μπερδεύουμε όμως το ρεμπέτικο σε όλο αυτό. Το ρεμπέτικο είναι θρησκεία. Είναι η πηγή για την ύπαρξη πολλών ειδών μουσικής. Είναι μια κατηγορία από μόνο του.
Ο Θεός, η φύση, το σύμπαν ή ό, τι άλλο ανώτερο σε εκφράζει περισσότερο, σε προίκισε με μία σταθερή, πεντακάθαρη και κατά την προσωπική μου άποψη, μία από τις ικανότερες, τίμιες φωνές του ελληνικού πενταγράμμου. Για σένα πότε έρχεται αυτή η συνειδητοποίηση ότι κατέχεις αυτό το διαμάντι μέσα στο λαιμό σου κι αν δεν υπήρχε αυτό, τι δουλειά πιστεύεις ότι θα έκανες σήμερα;
Θα μου επιτρέψεις να μην συμμεριστώ την άποψή σου. Θεωρώ ότι είμαι ένας καλός τραγουδιστής αλλά μέχρι εκεί. Αυτό το κατάλαβα όταν το 1990 με ξεχώρισε ο Χρήστος Κωνσταντίνου, με πήγε για ακρόαση στο Περιβόλι τ’ ουρανού και ο Δημήτρης Κοντογιάννης του είπε ότι είναι καλός ο μικρός. Ας τον κρατήσουμε. Και φυσικά όταν έβλεπα την αντίδραση του κόσμου όταν τραγουδούσα. Μέχρι εκεί όμως. Αν δεν ήμουνα καλός, σίγουρα θα ασχολούμουν με την τεχνολογία. Υπολογιστές, programming κλπ
Γνωρίζω ότι ο πατέρας σου ήταν ναυτικός. Ένα από τα τραγούδια σου που με συγκινεί ιδιαίτερα είναι το «πατέρα μεγάλωσα». Έμεινα έκπληκτος όταν διαπίστωσα ότι οι στίχοι δεν είναι δικοί σου αλλά της Ελένης της Ζιώγα. Θα έλεγε κανείς ότι συνωμότησε το σύμπαν για να συναντηθείτε με αυτό το τραγούδι ή τα πράγματα είναι πιο απλά απ’ όσο τα φανταζόμαστε και ήταν μια «παραγγελιά» σου προς την στιχουργό;
Είναι και τα δύο. Η Ελένη Ζιώγα είναι μια τεράστια στιχουργός. Ασχέτως εάν η αγάπη της για την συγγραφή και την υποκριτική δεν της έχει επιτρέψει να ασχοληθεί αποκλειστικά με τον στίχο ώστε να γράφει περισσότερους στίχους. Είναι μια σχολή από μόνη της και ένας υπέροχος άνθρωπος. Δεν θα μπορούσε εύκολα να γράψει στίχο χωρίς να γνωρίζει καλά τον άνθρωπο για τον οποίο γράφει. Η ίδια λοιπόν ήθελε πολύ να γράψει για τον ναυτικό πατέρα μου. Την συγκινούσε πολύ το θέμα. Την παρακίνησα κι εγώ ως ένα βαθμό. Αυτό λοιπόν που μου ζήτησε είναι τις σκέψεις μου. Ένα γράμμα που θα έγραφα στον πατέρα μου. Αυτό και έκανα. Της έδωσα ένα γράμμα από αυτά που δεν στέλνονται. Τα πικρά. Τα δύσκολα. Και το έκανε στίχο. Και ο Μιτζέλος, το μελοποίησε με αριστουργηματικό τρόπο κατά την άποψή μου. Το συγκεκριμένο όμως τραγούδι έχει ένα σοβαρό πρόβλημα. Είναι τόσο αληθινό που δεν μπορώ να το πω live. Με πιάνει κόμπος στο λαιμό.
Γνωρίζεις ήδη τι ακολουθεί μετά την καλοκαιρινή περιοδεία; Ετοιμάζεις κάτι ή είναι νωρίς ακόμα;
Φυσικά και γνωρίζω. Όμως είναι πολύ νωρίς ακόμα για ανακοινώσεις. Αυτό που μπορώ να σας πω είναι η κυκλοφορία ενός άλμπουμ σε πρωτότυπη μουσική του Μανόλη Ανδρουλιδάκη με ανέκδοτους στίχους ενός από τους σημαντικότερους Έλληνες στιχουργούς. Όλα θα τα μάθετε στην ώρα τους.
Τελευταία ερώτηση: Τι σου αρέσει περισσότερο στη πόλη μας τη Θεσσαλονίκη και πως περνάς τον ελεύθερο χρόνο σου εδώ πριν ή μετά τα live;
Αυτό που μου αρέσει περισσότερο στην Θεσσαλονίκη είναι οι άνθρωποι και φυσικά το φαγητό. Δυστυχώς πλέον δεν έχω ιδιαίτερα ελεύθερο χρόνο ώστε να κινούμαι πολύ αλλά εάν είχα θα πήγαινα είτε για μεζεκλίκια και τσίπουρα κάπου στα Λαδάδικα, είτε για κανένα ποτό στο κέντρο.
Γιάννη μου, σ’ ευχαριστώ πολύ και σου εύχομαι καλή επιτυχία στις συναυλίες σου και να ακολουθήσει μία δημιουργική και μουσική σεζόν.