Γράφει η Φανή Εμμανουήλ
ΤΗΝ ΕΛΕΓΑΝ ΜΑΡΙΑ / BEING MARIA, Jessica PALUD, France, 2024, 102’
Η Μαρία είναι μια νεαρή ηθοποιός που αγωνίζεται να αναδειχθεί, με φανερό ταλέντο. Όταν ένας ανερχόμενος Ιταλός σκηνοθέτης την επιλέγει για τον πρωταγωνιστικό ρόλο σε μια νέα ταινία, δίπλα σε έναν Αμερικανό σούπερσταρ, τα όνειρά της αρχίζουν να γίνονται πραγματικότητα. Όμως, αυτό που φαίνεται σαν μια μεγάλη επιτυχία, καταλήγει να γίνει η αρχή μιας προσωπικής κόλασης. Η ταινία είναι το Τελευταίο Τανγκό στο Παρίσι. Η ηθοποιός είναι η Μαρία Σνάιντερ. Μια ιστορία που ενσαρκώνει την επιρροή της τοξικής αρρενωπότητας στον χώρο του θεάματος, μια ανατομία της (συστημικής) βίας και του τραύματος που κατέστρεψε την ψυχή μιας νέας ηθοποιού. Κυρίως, όμως, ένα τολμηρό πορτρέτο που υπογραμμίζει τα δύο μέτρα και σταθμά της κουλτούρας ακύρωσης και τη φλογερή επιτακτικότητα της μνήμης των θυμάτων.
ΣΤΡΕΛΛΑ / STRELLA, Panos H. KOUTRAS, Greece, 2009, 113’
Ο σαρανταοκτάχρονος Γιώργος αποφυλακίζεται μετά από 15 χρόνια φυλάκισης για έναν φόνο που διέπραξε στο χωριό του. Την πρώτη του νύχτα ελευθερίας τη περνά σε ένα φτηνό ξενοδοχείο στο κέντρο της Αθήνας, όπου γνωρίζει την Στρέλλα, μια τρανς ιερόδουλη. Κοιμούνται μαζί και σύντομα ερωτεύονται. Όμως, το παρελθόν του Γιώργου τον προλαβαίνει, και καταλήγει σε μια διαφορετική “φυλακή”. Μαζί με τη Στρέλλα, θα πρέπει να βρουν έναν τρόπο να ξεφύγουν.
CAFÉ 404, Alexandros TSILIFONIS, Greece, 2024, 93’
Ο Τζίμμυ παλεύει να κρατήσει ζωντανό το ξεχασμένο Café 404. Μια μυστηριώδης τσάντα του δίνει μια ευκαιρία σωτηρίας, αλλά με βαρύ τίμημα – η απληστία, εγκληματίες και η αστυνομία μπλέκουν γρήγορα την κατάσταση εκτός ελέγχου, απειλώντας τα πάντα γύρω τους.
ΛΟΥΛΑ LEBLANC / LULA LEBLANC, Stergios PASCHOS, Greece, 2024, 96’
26 Σεπτεμβρίου 1999. Ο Αλέκος είναι νεκρός. Η έφηβη εγγονή του, η Μαργαρίτα, αρνείται να πάει στην κηδεία του και εκμεταλλεύεται την απουσία των γονιών της για να οργανώσει ένα μικρό πάρτι στο σπίτι. Τρεις μέρες νωρίτερα. Αγνοώντας ότι θα ήταν η τελευταία του νύχτα, ο Αλέκος πηγαίνει σε μια συνάντηση παλιών φίλων για να γιορτάσει τα γενέθλια της Λούλας, του πρώτου του έρωτα, που τώρα πάσχει από άνοια.
Η ΝΥΧΤΑ ΤΩΝ ΖΩΝΤΑΝΩΝ ΝΕΚΡΩΝ / NIGHT OF THE LIVING DEAD, George A. ROMERO, USA, 1968, 97’
Με προϋπολογισμό μόλις 100.000 δολάρια και έσοδα άνω των 12 εκατομμυρίων στις ΗΠΑ και 18 εκατομμυρίων παγκοσμίως, η ταινία NightoftheLivingDead του GeorgeA. Romero προκάλεσε μια αληθινή επανάσταση στο είδος του τρόμου, δίνοντας στους ζόμπι μια εξέχουσα θέση στην underground κουλτούρα μιας ολόκληρης εποχής. Γυρισμένη σε στυλ αντάρτικου, η ταινία του Romero είναι γεμάτη κοινωνικοπολιτικές αναφορές, λειτουργώντας ως μια υποσυνείδητη και ανατριχιαστική αλληγορία για την ταραχώδη δεκαετία του ’60 στις ΗΠΑ. Ο βαθιά ριζωμένος ρατσισμός, ο τρόμος ενός πυρηνικού Αρμαγεδδώνα, ο ασφυκτικός συντηρητισμός της αμερικανικής πυρηνικής οικογένειας και η αναταραχή που συνόδευσε μια περίοδο ριζικών αλλαγών στα θεμέλια της αμερικανικής κοινωνίας είναι μόνο μερικά από τα θέματα που αναδύονται σε μια πλοκή γεμάτη επίπεδα νοημάτων και αναφορών.