
Για περισσότερο από δύο αιώνες, ένα γοητευτικό παιδικό πορτρέτο θεωρούνταν πως απεικόνιζε τη μικρή Μαρία Αντουανέτα — τη μελλοντική βασίλισσα της Γαλλίας που οδηγήθηκε στη γκιλοτίνα. Ωστόσο, νέα έρευνα έρχεται να ανατρέψει αυτή την πεποίθηση: η εικονιζόμενη δεν είναι η Αντουανέτα, αλλά η μεγαλύτερη αδελφή της, Μαρία Καρολίνα, που αργότερα έγινε βασίλισσα της Νάπολης.
Η ανακάλυψη ανήκει στην καθηγήτρια Κατριόνα Σεθ από το Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, ειδική στα πορτρέτα της Μαρίας Αντουανέτας. Η Σεθ επανεξέτασε τη συλλογή έργων του Ελβετού ζωγράφου Ζαν Ετιέν Λιοτάρ (Jean Étienne Liotard) στο Μουσείο Τέχνης και Ιστορίας της Γενεύης (MAH) και διαπίστωσε κάτι που την μπέρδεψε: το μετάλλιο που φορά το κορίτσι στο πορτρέτο δεν θα μπορούσε να ανήκει στη μικρή Μαρία Αντουανέτα, καθώς εκείνη έλαβε τη διάκριση αρκετά χρόνια μετά τη δημιουργία του έργου, το 1762.
Αυτό το μικρό αλλά κρίσιμο στοιχείο στάθηκε αρκετό για να αλλάξει την ταυτότητα του πορτρέτου. «Συνειδητοποίησα ότι έπρεπε να είχε γίνει ένα λάθος», δήλωσε η Σεθ, εξηγώντας πως η σαΐτα ύφανσης που κρατά το παιδί —ένα σύμβολο που είχε συνδεθεί με το “πεπρωμένο” της Αντουανέτας— ταιριάζει περισσότερο με τη ζωή και την εκπαίδευση της Μαρίας Καρολίνας.

Η ανατροπή δεν σταματά εκεί. Η Σεθ υποστηρίζει ότι ένα άλλο πορτρέτο της ίδιας συλλογής, που θεωρούνταν πως απεικόνιζε τη Μαρία Καρολίνα, είναι στην πραγματικότητα η αληθινή παιδική απεικόνιση της Μαρίας Αντουανέτας. Έτσι, τα δύο πορτρέτα φαίνεται πως είχαν απλώς… αλλάξει ταυτότητες για πάνω από 250 χρόνια.
«Θα είναι μοναδικό να βλέπουμε πια τη Μαρία Αντουανέτα όπως πραγματικά ήταν, χωρίς τη σύγχυση με την αδελφή της», ανέφερε ο διευθυντής του MAH, Μαρκ-Ολιβιέ Βαλέρ.
Η Μαρία Αντουανέτα, γεννημένη το 1755 στη Βιέννη, στάλθηκε στη Γαλλία για να παντρευτεί τον Λουδοβίκο ΙΣΤ΄ και εκτελέστηκε το 1793, στα 37 της. Ακόμη και αιώνες μετά τον θάνατό της, η εικόνα της εξακολουθεί να αλλάζει — αυτή τη φορά, όμως, όχι από πολιτική ίντριγκα, αλλά από ιστορική ακρίβεια.


