HomeMind the artDesign - ΑρχιτεκτονικήΟ Tadao Ando και η δύναμη του...

Ο Tadao Ando και η δύναμη του φωτός στην αρχιτεκτονική πνευματικότητα

Όποιος έχει αγγίξει την Αρχιτεκτονική — είτε ως δημιουργός, μελετητής ή απλώς εραστής της — σίγουρα γνωρίζει το όνομα του Tadao Ando. Ο παγκοσμίως αναγνωρισμένος Ιάπωνας αρχιτέκτονας δεν ξεκίνησε την πορεία του από τα πανεπιστημιακά αμφιθέατρα, αλλά από τον χώρο της πυγμαχίας. Και όμως, κατάφερε με το όραμά του να αλλάξει την έννοια του χώρου, αφήνοντας ένα ανεξίτηλο αποτύπωμα. Το έργο που συχνά συνοψίζει τη φιλοσοφία του είναι η περίφημη Εκκλησία του Φωτός, ένα αρχιτεκτονικό ποίημα φτιαγμένο από σκυρόδεμα και σιωπή.

Η Εκκλησία του Φωτός δεν είναι μια μεγαλοπρεπής κατασκευή. Αντίθετα, μέσα από την απλότητά της, καταφέρνει να αποδώσει με εξαιρετική δύναμη το πνεύμα του Χριστιανισμού. Το φως και το σκυρόδεμα είναι τα δύο μοναδικά «υλικά» με τα οποία ο Ando χτίζει όχι μόνο τον χώρο, αλλά και την εμπειρία. Το φως δεν είναι εδώ διακοσμητικό στοιχείο — είναι ο ίδιος ο πρωταγωνιστής.

Χτισμένη στα περίχωρα της Οσάκα, σε μια συνηθισμένη γειτονιά, η εκκλησία αντιστέκεται στη βοή της σύγχρονης πόλης και αναζητά κάτι αρχέγονο. Οι απλοί, σχεδόν μοναστικοί τοίχοι της θυμίζουν περισσότερο καταφύγιο παρά ναό. Ο Ando επιλέγει μια προσέγγιση αντίθετη από αυτή των σύγχρονων τάσεων ή της ρηξικέλευθης λογικής του Le Corbusier· για τον Ando, ο τοίχος παραμένει ουσιώδες στοιχείο, φέρει μνήμη και νόημα.

Το παρεκκλήσι αποτελείται από έξι σκυροδεμένιους τοίχους και μια στέγη, με μια χαρακτηριστική κατακόρυφη και οριζόντια σχισμή πίσω από το βωμό, από όπου γεννιέται ένα σταυροειδές φως. Αυτός ο φωτεινός σταυρός δεν είναι πρόσθετος· αναδύεται μέσα από την ίδια την αρχιτεκτονική. Το παιχνίδι των κύβων στον εξωτερικό όγκο του κτιρίου, η καθαρότητα των λεπτομερειών, οι αρμοί και οι ραφές του σκυροδέματος — όλα φτιαγμένα με τη χαρακτηριστική τελειότητα των Ιαπώνων ξυλουργών — φανερώνουν την αγάπη για την τέχνη της κατασκευής.

Η είσοδος στον ναό είναι μια σχεδιαστική χειρονομία με βαθιά σημασία: ένα τοίχωμα σε γωνία 15 μοιρών δημιουργεί ένα μονοπάτι που αναγκάζει τον επισκέπτη να αλλάξει κατεύθυνση, να μπει στον χώρο όχι απλώς ως θεατής αλλά ως προσκυνητής. Η στενότητα της διαδρομής είναι σκόπιμη· είναι μια πνευματική εισαγωγή, μια μετάβαση.

Στο εσωτερικό, ο χώρος είναι σχεδόν αυστηρός. Δεν υπάρχουν εικόνες, στολίδια ή συμβολικά αντικείμενα. Μόνο το φως, το σκυρόδεμα, και η ησυχία. Ο σταυρός που σχηματίζεται από το φως στον απέναντι τοίχο πίσω από το βωμό λειτουργεί ως το μοναδικό, αλλά υπαρξιακά επαρκές, σύμβολο πίστης. Η έλλειψη κάθε άλλης διακόσμησης δεν είναι έλλειψη περιεχομένου· είναι απόφαση. Ο Ando ήθελε ο επισκέπτης να νιώσει τη γαλήνη του χώρου απλώς και μόνο από το φως — και το πέτυχε.

Με μόλις 100 τετραγωνικά μέτρα επιφάνειας, η Εκκλησία του Φωτός μοιάζει να ξεπερνά τους φυσικούς της περιορισμούς. Ο τρόπος που το φως διαχέεται, η αντίθεση με το σκοτεινό σκυρόδεμα και η απουσία εξωτερικού ερεθίσματος μετατρέπουν έναν μικρό χώρο σε έναν άυλο, απέραντο κόσμο. Ο επισκέπτης δεν βλέπει απλώς έναν τοίχο· βλέπει την απουσία του. Η ύλη σχεδόν εξαφανίζεται και δίνει τη θέση της σε ένα πνευματικό σύμπαν χωρίς όρια.

Ο ίδιος ο Tadao Ando το έχει εκφράσει με τον πιο ποιητικό τρόπο:

«Το φως ειναι η προελευση όλων των όντων. Το φως δινει, με καθε στιγμη, νεα μορφη στην ύπαρξη και νεες αλληλεπιδρασεις στα πραγματα. Η αρχιτεκτονικη συμπυκνωνει το φως στο πιο συνοπτικο της ον. Η δημιουργια χωρου ειναι η συμπυκνωση και ο καθαρισμος της δυναμης του φωτος.»

Το έργο αυτό ήταν μια ανακαίνιση ενός υφιστάμενου χριστιανικού χώρου στο Ibaraki, με περιορισμένο προϋπολογισμό (περίπου 250.000 δολάρια). Κι όμως, μέσα από αυτή την «οικονομία» γεννήθηκε ένα αριστούργημα που εξακολουθεί να συγκινεί.

Και αναρωτιόμαστε: τι θα γινόταν αν και οι δικοί μας ναοί ακολουθούσαν μια τέτοια αρχιτεκτονική πορεία; Αν η απλότητα γινόταν το μέσο για βαθύτερη σύνδεση με το Θείο; Ίσως τότε, η σιωπή και το φως να έλεγαν περισσότερα απ’ όσα χίλια λόγια.

Related stories

Είναι η Θεσσαλονίκη πόλη για όλους; Ούτε για πλάκα.

Ρεπορτάζ Χρύσα Πλιάκου Αν η Θεσσαλονίκη είχε φωνή θα έλεγε...

«Ohana σημαίνει οικογένεια» – Το «Lilo & Stitch» και η τελευταία πράξη του Τομ Κρουζ ξεχωρίζουν στις αίθουσες

Οι ταινίες της εβδομάδας 22-28/05/2025 Γράφει ο Λάζαρος Γεροφώτης Παρά το...

Η Θεσσαλονίκη κάνει check in στο Fashion Room Service

Η Θεσσαλονίκη φοράει τα καλά της την Πέμπτη 29...

Καθημερινότητα τα τροχαία στην Ολυμπιάδος: Διασταύρωση καρμανιόλα

Πριν μερικές μέρες είδαμε βίντεο από κάμερα ασφαλείας αποτυπώνει...