Η λειτουργία του μετρό στη Θεσσαλονίκη έχει επιφέρει σημαντικές αλλαγές στην τοπική αγορά, με θετικά αποτελέσματα στην εμπορική κίνηση, ιδιαίτερα στις κεντρικές οδούς όπως η Εγνατία, η Αγίας Σοφίας και η Βενιζέλου. Η αύξηση του τζίρου των καταστημάτων ανέρχεται περίπου στο 30% στην Εγνατία και σε ακόμα μεγαλύτερο ποσοστό στις προαναφερθείσες περιοχές.
Παρά τις δυσκολίες λόγω της γενικότερης οικονομικής κατάστασης, το μετρό προσφέρει μια ανακούφιση στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, καθώς διευκολύνει τη μετακίνηση των πολιτών προς το κέντρο.
Η εύκολη πρόσβαση στο κέντρο θεωρείται καθοριστικός παράγοντας για την εμπορική ανάπτυξη. Ειδικά για τις επιχειρήσεις που βρίσκονται κοντά σε σταθμούς του μετρό, όπως στη Βενιζέλου και την Αγίας Σοφίας, η αύξηση της κίνησης δημιουργεί ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, συμφωνα με ρεπορτάζ της εφημερίδας Μακεδονία. Παράλληλα, αναμένεται η επέκταση του μετρό προς την Καλαμαριά και δυτικά προς τον Εύοσμο και τη Σταυρούπολη, γεγονός που θα αλλάξει περαιτέρω τις ισορροπίες στις εμπορικές ζώνες της πόλης.
Ωστόσο, η αυξημένη εμπορική κίνηση δεν συνεπάγεται πάντοτε αυξημένη κερδοφορία, λόγω της ανόδου των λειτουργικών εξόδων και της οικονομικής πίεσης στους καταναλωτές. Επιπλέον, η άνοδος της ζήτησης για εμπορικούς χώρους οδηγεί σε σημαντικές αυξήσεις των ενοικίων, οι οποίες κυμαίνονται από 30% έως και 50%, με αποτέλεσμα να επικρατεί συγκρατημένη διάθεση από τους ενοικιαστές για νέες επενδύσεις. Παρόλα αυτά, πολλές αλυσίδες έχουν ήδη σπεύσει να κατοχυρώσουν καταστήματα κοντά στους σταθμούς, αναδεικνύοντας την εμπορική αξία αυτών των περιοχών.
Η Εγνατία, που επί χρόνια υπέφερε από τα έργα του μετρό, επανακτά τη δυναμική της, αν και δεν παρατηρείται ακόμα μαζική επενδυτική δραστηριότητα. Οι διαπραγματεύσεις για τα ενοίκια είναι σκληρές, με τους ιδιοκτήτες να επιδιώκουν υψηλές αποδόσεις, ενώ οι επιχειρηματίες διστάζουν να δεσμευτούν σε μεγάλες δαπάνες εν μέσω αβεβαιότητας. Παρόλα αυτά, καταστήματα που παρέμεναν κλειστά ή απαξιωμένα αποκτούν νέα ζωή, κυρίως στον τομέα της εστίασης και του λιανεμπορίου χαμηλού κόστους, όπως τα outlet καταστήματα ένδυσης και τα take away καφέ.
Η τάση αυτή ενισχύεται από το γεγονός ότι η Εγνατία προσφέρει σχετικά προσιτές τιμές σε σύγκριση με την Τσιμισκή και την Αγίας Σοφίας, αν και οι πρόσφατες αυξήσεις στα ενοίκια την καθιστούν πιο ακριβή από το παρελθόν. Οι νέες συμφωνίες ενοικίασης προβλέπουν σταδιακή αύξηση των μισθωμάτων, με 25% αύξηση τον πρώτο χρόνο και επιπλέον 25% τον δεύτερο χρόνο.
Συνολικά, το μετρό έχει αναδιαμορφώσει τις ισορροπίες της αγοράς στη Θεσσαλονίκη, ευνοώντας το κέντρο και φέρνοντας νέες προοπτικές ανάπτυξης. Ωστόσο, οι τοπικές αγορές στα ανατολικά και δυτικά της πόλης θα πρέπει να σχεδιάσουν στρατηγικές για να διατηρήσουν την ανταγωνιστικότητά τους. Ο χρόνος θα δείξει αν η αύξηση της κίνησης και οι νέες επενδύσεις θα διατηρηθούν μακροπρόθεσμα ή αν οι υψηλές προσδοκίες θα συγκρουστούν με τις προκλήσεις της οικονομικής πραγματικότητας.