γράφει η Εβελίνα Μηνά
Στόχος κάθε σκηνοθέτη αποτελεί το να είναι το στυλ του αναγνωρίσιμο από ένα και μόνο frame και ο Wes Anderson είναι ένας από αυτούς που τα έχουν καταφέρει. Με τις έντονες και ξεχωριστές επιλογές του σε χρωματική παλέτα, τις συμμετρίες και τα ιδιαίτερα πλάνα κατόρθωσε να δημιουργήσει ένα ολόκληρο ρεύμα πιστών ακολούθων που εντοπίζουν το στυλ του ακόμα και εκεί που δεν υπάρχει.
Wes Anderson TikTok Trend
Αυτό εξάλλου έχει οδηγήσει στη δημιουργία μιας σελίδας στο Instagram με τίτλο Accidentally Wes Anderson, η οποία μαζεύει φωτογραφίες με μέρη και σκηνικά που θυμίζουν άθελά τους την αισθητική του σκηνοθέτη.
Επίσης, το 2023 δημιουργήθηκε ακόμα και μια τάση στην πλατφόρμα TikTok, όπου διάφοροι χρήστες χρησιμοποίησαν την τεχνική του σκηνοθέτη για να καταγράψουν στιγμές της καθημερινότητάς τους.
Accidentally Wes Anderson Instagram
Το υπόλοιπο βίντεο εδώ:
Grand Budapest Hotel
Τι είναι αυτό όμως που κάνει την αισθητική του Anderson να ξεχωρίζει;
Είναι η εμπνευσμένη από art deco αισθητική των εσωτερικών του χώρων, σε συνδυασμό με τη μοναδική σκηνοθετική του ματιά που καταφέρνει να παράγει ένα πανέμορφο αποτέλεσμα.
Τα εσωτερικά των σπιτιών του μοιάζουν με κουκλόσπιτα, όπου οι χαρακτήρες αλληλεπιδρούν με το περιβάλλον τους, με έναν τρόπο ντελικάτο και προμελετημένο.
Οι παστέλ αποχρώσεις προσδίδουν στο σινεμά του μια νοσταλγία και μια παιδικότητα, που πολύ συχνά απαντούν ούτως ή άλλως στα φιλμ του. Σε συνδυασμό με μια mid-century αισθητική, το αποτέλεσμα που δημιουργεί διαθέτει ιδιαίτερη φροντίδα για τη λεπτομέρεια, με πανέμορφα συμμετρικά στοιχεία.
Royal Tenennbaums
Σημείο κατατεθέν της φιλμογραφίας του αποτελεί ούτως ή άλλως το Grand Budapest Hotel. Το εσωτερικό του ξενοδοχείου χαρακτηρίζεται από ένα πλούσιο και ιδιαίτερα ευρηματικό σκηνικό, με μεγάλες σκάλες, επιβλητικές αψίδες και πολυτελή χαλιά. Ο κόσμος που φτιάχνει, εκτός από μια ενδιαφέρουσα αισθητική εξερεύνηση, βοηθά ταυτόχρονα και στην εξιστόρηση της πλοκής, καθώς υποστηρίζει την ιστορία με διάφορους τρόπους.
Κυρίως, προσφέρει την ευκαιρία τους πρωταγωνιστές να εκφραστούν, καθώς τα σκηνικά συνδέονται πάντα με τους ήρωες της ιστορίας του. Για παράδειγμα, στο Royal Tenenbaums, το δωμάτιο κάθε χαρακτήρα είναι διαμορφωμένο διαφορετικά, προσφέροντας έτσι μια ματιά στον εσωτερικό κόσμο του καθένα. Το δωμάτιο της Μάργκο φερ’ ειπείν, έχει πλούσιες και βαθιές αποχρώσεις, προσφέροντας καταφύγιο στην πρωταγωνίστρια, ενώ το δωμάτιο του Ρίτσι, γεμάτο στα τρόπαια και σε πιο ανοιχτούς τόνους, δείχνει έναν τελειομανή άνθρωπο που προσέχει τις λεπτομέρειες.
Τέλος, στην πιο πρόσφατη μεγάλου μήκους ταινία του, το Asteroid City, έρχεται να κάνει κάτι πρωτοφανές ακόμα και για εκείνον: να δημιουργήσει μια πόλη από την αρχή. Τα γεωμετρικά τοποθετημένα σπίτια και η αντίθεση ανάμεσα στον καταγάλανο ουρανό και την έρημο προσφέρουν αμέσως στον θεατή το όραμα του σκηνοθέτη για τη συγκεκριμένη ταινία. Πώς αλλιώς θα μπορούσε άλλωστε να σκηνογραφηθεί μια τόσο γουστόζικη ταινία, με μια ιδιαίτερη πλοκή που δε μοιάζει καθόλου με την προηγούμενη φιλμογραφία του;
Επομένως, η σκηνογραφία στον Wes Anderson δεν είναι καθόλου τυχαία. Θέλοντας να εκφράσει το αισθητικό του όραμα, αλλά και να δημιουργήσει έναν κόσμο, όπου οι ήρωες του θα μπορούν να αφηγηθούν τις ιστορίες τους. Ο κόσμος που δημιουργεί προσκαλεί τον θεατή σε μία διαφορετική κινηματογραφική εμπειρία, ενώ έχει πλέον κατορθώσει να είναι αναγνωρίσιμη η αισθητική του πινελιά παντού. Αυτό που ξεχωρίζει βέβαια, είναι η φροντίδα και η αγάπη τις οποίες προσφέρει στις ταινίες του. Σε έναν κόσμο, όπου ακόμα και στο σινεμά επιλέγεται συχνά η εύκολη λύση, οι σκηνογραφικές επιλογές του Anderson αποδεικνύουν περίτρανα πως η αναζήτηση της αισθητικά όμορφου είναι ακόμα δυνατή.
Asteroid City