Μια δασκάλα, μια κολοκύθα και ένας πολιτισμικός… πανικός
Πριν από λίγες μέρες, η Μ., δασκάλα αγγλικών σε δημοτικό σχολείο στη Θεσσαλονίκη, θέλησε να παρουσιάσει στα παιδιά της τάξης της τα έθιμα του Halloween. Όπως εξηγεί, δεν στάθηκε σε “τρομακτικές ιστορίες” ή «παραφυσικές» λεπτομέρειες, αλλά εστίασε στο πιο γνωστό και αθώο σύμβολο της γιορτής: την κολοκύθα. Μίλησε για την προέλευση του εθίμου, για το πώς φτιάχνονται τα φαναράκια, και για το πώς τα παιδιά σε άλλες χώρες συνδέουν τη συγκεκριμένη μέρα με τη φαντασία, τη δημιουργία και τη μεταμφίεση.
Δεκαπέντε μέρες αργότερα, μια μητέρα επισκέφθηκε το σχολείο για να εκφράσει την ενόχλησή της. Όπως είπε, “αυτά είναι ξενόφερτα έθιμα που δεν ταιριάζουν στη χριστιανική καθημερινότητά μας”, προσθέτοντας πως το παιδί γύρισε στο σπίτι και μίλησε με ενθουσιασμό για το Halloween, κάτι που ανησύχησε τους γονείς του.
Παρόμοιες αντιδράσεις υπήρξαν και στην Κατερίνη, όταν έγινε γνωστό πως η Δημοτική Βιβλιοθήκη θα διοργάνωνε δράση με «τρομακτικές ιστορίες» και «Halloween κατασκευές» την παραμονή της εθνικής επετείου του “Όχι”. Κάποιοι πολίτες εξέφρασαν τη διαφωνία τους, θεωρώντας ακατάλληλο τον συνδυασμό των δύο ημερών.
Κι όμως, πολλοί εκπαιδευτικοί εξηγούν πως η παρουσίαση τέτοιων εθίμων δεν έχει καμία σχέση με “θρησκευτική επιρροή” ή “πολιτισμική αλλοίωση”. Όταν διδάσκεις μια ξένη γλώσσα, μαθαίνεις και τα πολιτιστικά στοιχεία που τη συνοδεύουν — τις γιορτές, τις παραδόσεις, τα σύμβολα και τους τρόπους που οι άνθρωποι τα βιώνουν. Δεν πρόκειται για “προώθηση” άλλης κουλτούρας, αλλά για κατανόηση του κόσμου.
Εξάλλου, η ελληνική καθημερινότητα έχει ήδη ενσωματώσει αμέτρητα ξενόφερτα στοιχεία, από τα χριστουγεννιάτικα στολίδια και τα ρεβεγιόν, μέχρι τη γιορτή του Αγίου Βαλεντίνου και τα brunch της Κυριακής. Κανένα από αυτά δεν απείλησε την ταυτότητα, αντιθέτως, τη διεύρυνε.
Το Halloween, με την πιο παιγνιώδη και δημιουργική του πλευρά, μπορεί να λειτουργήσει ως αφορμή για μάθηση, φαντασία και πολιτισμικό διάλογο. Δεν είναι ανάγκη να το αγαπήσουμε, ούτε να το υιοθετήσουμε. Αρκεί να το δούμε ως αυτό που πραγματικά είναι: ένα κομμάτι του κόσμου που μαθαίνουμε.



