HomeCinemaSpecial screeningΤαινιοθήκη Θεσσαλονίκης / Uzak / Μακριά

Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης / Uzak / Μακριά

Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης: Nuri Bilge Ceylan: Turkish Landscapes

Ο σπουδαιότερος εκπρόσωπος του σύγχρονου τουρκικού σινεμά, Νουρί Μπιλγκέ Τσεϊλάν, κατάφερε με την τρίτη-μόλις- δημιουργία του να αποσπάσει το Μεγάλο Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής στο Φεστιβάλ των Καννών το 2003, αλλά και το βραβείο καλύτερης αντρικής ερμηνείας εξ ημισείας στους δύο πρωταγωνιστές του, Μουζαφέρ Οζντεμίρ και Μεχμέτ Τοπράκ.

Το «Μακριά» αποτελεί ένα εικονοπλαστικό αριστούργημα. Όντας φωτογράφος και ο ίδιος, ο Τσεϊλάν απεικονίζει τη χιονισμένη Κωνσταντινούπολη σαν σε καμβά ζωγραφικής. Οι ήρωες του, παραδομένοι στις αέναες σιωπές της πόλης, ζούνε νωχελικά την καθημερινότητά τους, αφήνοντας τη ζωή να περνά από μπροστά τους όπως περνούν οι πανέμορφες εικόνες του σπουδαίου Τούρκου σκηνοθέτη μπροστά από τα μάτια του θεατή.

Λόγω της οικονομικής κρίσης ο Γιουσούφ εγκαταλείπει την επαρχία και μετακομίζει στην Κωνσταντινούπολη, με όνειρο να μπαρκάρει σύντομα ως μούτσος σε κάποιο πλοίο και να γνωρίσει τον υπόλοιπο κόσμο. Φιλοξενείτε από το συγγενή του Μαχμούτ, που ζει και εργάζεται στην Κωνσταντινούπολη ως φωτογράφος. Ο μοναχικός και απομονωμένος Μαχμούτ παρατηρεί τη ζωή από απόσταση, ενώ ο Γιουσούφ διέπετε από την ανησυχία και την ανάγκη να αλλάξει τη ζωή του. Η συγκατοίκηση των δύο ανδρών θα αποβεί μοιραία, αφού οι διαφορετικοί τους κόσμοι αδυνατούν να βρούνε κοινό σημείο επαφής.

Με ελάχιστη μουσική και μινιμαλιστικούς διαλόγους ο Τσεϊλάν προβληματίζεται και προβληματίζει γύρω από την αποξένωση των κατοίκων της σύγχρονης μεγαλούπολης. Η αφηγηματική δύναμη του φιλμ κρύβεται στις εικόνες στα μακρόσυρτα πλάνα που γεμίζουν από τις σιωπές, στα στατικά κάδρα, στα εντυπωσιακά γκρο πλαν της κάμερας στα πρόσωπα των ηρώων, όταν καθρεφτίζεται στα βλέμματα τους ο πεσιμισμός και η ματαιότητα της ύπαρξης τους.
«Δεν μου αρέσει ποτέ να τελειώνω μια ταινία αισιόδοξα, με μια νότα ελπίδας, είμαι πολύ ρεαλιστής για κάτι τέτοιο, καμία φορά ο πεσιμισμός είναι απαραίτητος» είχε δηλώσει ο Τσεϊλάν με αφορμή το φινάλε της τελευταίας του ταινίας, «Χειμερία Νάρκη». Και αυτόν το μελαγχολικό πεσιμισμό συναντάμε και στους ήρωες του «Μακριά». Σε ανθρώπους χαμένους μέσα στους ρυθμούς της πόλης, απομονωμένους στους τέσσερις τοίχους των μικρών διαμερισμάτων τους. Μασκαρεμένους στους δρόμους του απέραντου αστικού τοπίου με την κοινωνική ταυτότητα που επιλέγουν να φορέσουν. Ανθρώπους μικρούς, τοποθετημένους σε μια γωνιά ενός μεγαλειώδους και εικαστικά τέλειου κινηματογραφικού πλάνου.

Πρόγραμμα Αφιερώματος


Κυριακή, 26 Μαρτίου 2017

ΣTAYPOΣ TOPNEΣ

18:30Μακριά

21:00Κάποτε στην Ανατολία


Δευτέρα, 27 Μαρτίου 2017

ΣTAYPOΣ TOPNEΣ

18:30Κλίματα Αγάπης

21:00Μακριά


Τρίτη, 28 Μαρτίου 2017

ΣTAYPOΣ TOPNEΣ

18:30Κάποτε στην Ανατολία

21:15Κλίματα Αγάπης

Related stories

Στην Κονσέρβα ήπιαμε στην υγειά της αιώνιας καψούρας

Μπορεί να έχεις ακούσει για τον Χάρη της Κονσέρβας,...

ΘΕΑΤΡΟ | Τα 39 Σκαλοπάτια του Patrick Barlow στην Θεσσαλονίκη

«Τα 39 Σκαλοπάτια», το κωμικό θρίλερ κατασκοπείας που παρουσιάστηκε...

Η Μαρία που έγινε Κάλλας: Αξίζει να το δείτε;

Η σειρά «Η Μαρία που έγινε Κάλλας» ξετυλίγει τη...

Αστικοί Θρύλοι | Το 1ο Γυμνάσιο

της Μαρίας Ράπτη Εκείνοι που δεν γεννήθηκαν ποτέ, παίζουν στα...