Eπιστημονική
εκδήλωση θεωρητικής και βιωματικής
επιμόρφωσης.
Ο σχολικός εκφοβισμός, ως σύνθετο κοινωνικό φαινόμενο με ποικίλες
και σοβαρές προεκτάσεις στην ψυχοσυναισθηματική και ψυχοκοινωνική ανάπτυξη των
παιδιών και των εφήβων, αποτέλεσε αντικείμενο διεξοδικών μελετών για την
Εταιρεία Ψυχοκοινωνικής Υγείας του Παιδιού και του Εφήβου– Ε. Ψ. Υ. Π. Ε. – κατά τα τελευταία 8 χρόνια. Μέσα από διακρατικές
μελέτες (DAPHNE II & DAPHNE III) αποτυπώθηκε η έκταση του προβλήματος του
σχολικού εκφοβισμού και αντλήθηκε σημαντική εμπειρία σχετικά με την πρόληψη και
την αντιμετώπιση του φαινομένου. Βάσει των αποτελεσμάτων των ερευνών που
διεξάγει η Ε. Ψ. Υ. Π. Ε για την εκτίμηση του φαινομένου, παρατηρείται σταθερή
αύξηση του ποσοστού εκδήλωσης. Πιο συγκεκριμένα, το 2010 το ποσοστό των μαθητών
που εκφοβίζονταν ανερχόταν σε 7,9%, ενώ κατά τη σχολική περίοδο 2011- 2012 το αντίστοιχο
ανήλθε σε 15,6%.
Η Ε. Ψ. Υ. Π. Ε, έχοντας ως άξονα την επιστημονική τεκμηρίωση και
με βάση τις υπάρχουσες καλές πρακτικές, έχει προχωρήσει στην ενημέρωση και
ευαισθητοποίηση της σχολικής κοινότητας, των ειδικών ψυχικής υγείας αλλά και
του κοινωνικού συνόλου, αναλαμβάνοντας επιπρόσθετα μια σειρά από ειδικές
δράσεις πρόληψης. Ειδικότερα, οι δράσεις επικεντρώθηκαν αρχικά στην Πρωτοβάθμια
Εκπαίδευση, μέσα από το πρόγραμμα: «STOP! Στην Ενδοσχολική Βία», με την αντίληψη
ότι οι προληπτικές δράσεις και ο έγκαιρος εντοπισμός του φαινομένου αποτελούν θετικούς
προγνωστικούς δείκτες για την ελάττωσή του. Επίσης, η υλοποίηση, σε πιλοτικό επίπεδο,
του πρότυπου προγράμματος: «ΚΑΤΑ- νοώντας τον Σχολικό Εκφοβισμό» το οποίο βασίζεται
στη θεωρία της Εν- νόησης (Mentalization)
και απευθύνεται σε μαθητές Γυμνασίου, συνετέλεσε στην επέκταση των
δράσεων πρόληψης και αντιμετώπισης του σχολικού εκφοβισμού στη Δευτεροβάθμια
Εκπαίδευση.
Βασικός άξονας των δράσεων αποτελεί η σημασία της ομαδικότητας,
της συνεργασίας όπως και η ανάγκη εύρεσης «κοινής γλώσσας» για την κατανόηση
και την αντιμετώπιση του εκφοβισμού. Στη βάση αυτή, πραγματοποιείται η
ημερίδα «STOP! Στον Σχολικό Εκφοβισμό:
Τονίζοντας την αξία της ομαδικότητας, της συναντίληψης και της αλληλοβοήθειας»,
που διοργανώνεται από την Ε. Ψ. Υ. Π. Ε σε συνεργασία με το Παιδαγωγικό Τμήμα
Δημοτικής Εκπαίδευσης Α. Π. Θ. Στο πλαίσιο της ημερίδας θα παρουσιαστεί ένα
δείγμα αξιόλογων και αποτελεσματικών προγραμμάτων ή παρεμβάσεων, βάσει των
πολύχρονων ερευνητικών και επιστημονικών δράσεων, που έχουν υλοποιηθεί στον
Ελληνικό χώρο από έγκριτους και αναγνωρισμένους επιστήμονες και ομάδες Πανεπιστημιακών
Τμημάτων ή άλλων Επιστημονικών Φορέων.
Στο πλαίσιο της επέκτασης των δράσεων σε εθνικό επίπεδο της Ε. Ψ. Υ. Π. Ε
βρίσκεται σε εξέλιξη το έργο «Μηχανισμός Άμεσης Παρέμβασης για την αντιμετώπιση και πρόληψη της σχολικής
βίας και του εκφοβισμού». Το εν λόγω πρόγραμμα πραγματοποιείται σε συνεργασία
με το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού και
σηματοδοτεί την έναρξη μιας συστηματικής προσπάθειας πρόληψης και αντιμετώπισης
του φαινομένου.