HomeUrbanities«Ganashatru» («Ο εχθρός του λαού»)

«Ganashatru» («Ο εχθρός του λαού»)

Την Τρίτη 6 Μαΐου 2014 Η Κινηματογραφική
Λέσχη Solaris συνεχίζει
το πολύ σημαντικό αφιέρωμα στο μεγάλο
Ινδό δημιουργό
, το Satyajit Ray,
με τη δεύτερη ταινία του αφιερώματος, «Ganashatru» («Ο εχθρός του λαού»). Η προβολή θα γίνει στις 9.00 μμ, πάντα
στο Café Bazaar, Παπαμάρκου 34, πίσω από την πλατεία
Άθωνος, κοντά στην πλατεία Αριστοτέλους, στο κέντρο της Θεσσαλονίκης. Η ταινία είναι
μια μεταφορά του ομώνυμο έργου του Χένρικ Ίμπσεν, του Νορβηγού θεατρικού
συγγραφέα και σκηνοθέτη, που παίχτηκε το 1882. Το 1989 ο Ray το μεταφέρει στον κινηματογράφο,
είναι η του ταινία από το τέλος της κινηματογραφικής του καριέρας που
τέλειωσε το 1991, ένα χρόνο πριν να πεθάνει.

 

 

 

Αυτή η
προβολή, όπως και η άλλη μία που ακολουθεί, θα γίνει σε συνεργασία με την αστική μη κερδοσκοπική και μη κρατική οργάνωση
Ελληνοϊνδική Εταιρεία Πολιτισμού και Ανάπτυξης (ΕΛ.ΙΝ.Ε.Π.Α.)
. Το κάστινγκ
περιλαμβάνει έξοχους ηθοποιούς, ανάμεσά τους ο αγαπημένος του Ray, ο Soumitra Chatterjee, ο οποίος παίζει το Δρ. Ασοκε
Γκούπτα, αλλά και οι Dhritiman Chatterjee,
Shubhendu Chatterjee, Manoj Mitra και Ruma Guha Thakurta, όλοι βετεράνοι ηθοποιοί. Η ταινία παίχτηκε το 1989 εκτός
συναγωνισμού στο Φεστιβάλ Καννών.

 

Σε ένα μικρό
μέρος στην Μπεγκάλη, ο Δρ. Ασόκε Γκούπτα είναι επικεφαλής του νοσοκομείου, ο
μικρότερος αδελφός του, ο Νισίτ, διευθύνει την Επιτροπή που κανονίζει τις
υποθέσεις τόσο για το νοσοκομείο όσο και για το ναό. Οι δύο τους έχουν φτιάξει
ένα μεγάλο καθοδηγητή.

 

Ο ναός είναι μια μεγάλη τουριστική ατραξιόν. Ο Δρ. Γκούπτα πείθεται ότι το ιερό νερό που
τρέχει στο ναό είναι μολυσμένο από βιομηχανικά απόβλητα
, εξαιτίας μιας επιδημίας στην πόλη.
Προειδοποιεί τον αδελφό του Νισίτ.

 

Ο αδελφός
του, ως καθοδηγητής, απορρίπτει αυτή την ιδέα ότι το ιερό νερό είναι η αιτία
της επιδημίας, αρνείται να κλείσει το ναό για να γίνουν επισκευές. Ο Δρ.
Γκούπτα θέλει να γράψει ένα άρθρο στην εφημερίδα για να προειδοποιήσει το λαό, αλλά, υποκύπτοντας στην πίεση ισχυρών
παραγόντων, ο εκδότης αρνείται να το δημοσιεύσει. Μη έχοντας άλλη επιλογή, ο
Δρ. Γκούπτα οργανώνει ένα δημόσιο διάλογο, ο οποίος επίσης σαμποτάρεται. Τότε τον ονοματίζουν ως εχθρό του λαού.

 

 

 

Εξαιτίας
ιατρικών συνθηκών, μετά από ένα έμφραγμα, κατά τη διάρκεια της ταινίας «Ghare-Baire» (1984), ο Satyajit Ray είχε ακούσει τους γιατρούς του να μην
κάνει οποιαδήποτε εργασία. Αναγκαστικά
έκανε μια ταινία σε στούντιο
. Για αυτό το λόγο αποφάσισε να παίξει ένα
θεατρικό έργο, το οποίο θα ταίριαζε περισσότερο, παρά ένα διήγημα ή ένα
μυθιστόρημα. Αυτή η πρακτική ήταν έξω
από την αισθητική του
, αφού ήταν ο πρώτος που ξεκίνησε στην Ινδία την
παραγωγή ταινιών που δεν είχαν ίχνος θεατρικότητας, ενώ είχαν πολλά στοιχεία
από το εξωτερικό περιβάλλον, όπως η ταινία «Patherpanchali», η πρώτη του παραγωγή.

 

Το αφιέρωμα
κλείνει με την ταινία «Agantuk»,
στις 13 Μαΐου 2014, στις 9.00 μμ, στο ίδιο μέρος, με την τελευταία ταινία της
καριέρας του, η οποία βασίζεται σε ένα μικρό δικό του αφήγημα, «Atithi» («Ο καλεσμένος»), μια διεθνή συμπαραγωγή που μιλά για έναν
άνθρωπο που έρχεται στην πατρίδα του μετά από 35 χρόνια απουσίας
. Η ταινία
σκηνοθετήθηκε από το Ray
ο οποίος ήταν σοβαρά άρρωστος, με οξυγονοθεραπείας, στο κρεβάτι. Η
ταινία όμως μάγεψε το παγκόσμιο κοινό.

 

Σας
υπενθυμίζουμε ότι οι προβολές θα γίνουν στα Café Bazaar,
Παπαμάρκου 34, την 6 Μαΐου
2014, στις 9.00 μ.μ., την κουβέντα θα συντονίζει ο Γιάννης Φραγκούλης, κρητικός και θεωρητικός του κινηματογράφου,
βοηθούμενος από στέλεχος της Ελληνοϊνδική Εταιρεία Πολιτισμού και Ανάπτυξης
(ΕΛ.ΙΝ.Ε.Π.Α.). Η συζήτηση θα βασισθεί στην κινηματογραφία του Rayκαι θα επεκταθεί στον ινδικό
πολιτισμό, αφαιρώντας του τον ψεύτικο εξωτικό μανδύα.

 

 

Related stories

Γιατί το Studio Ghibli Θεωρείται η ‘Disney’ της Ιαπωνίας

Studio Ghibli: Το μαγεμένο βασίλειο της Ιαπωνικής κινηματογραφίας Όταν μιλάμε...

«Πες το Ψέματα»: Ακυρώθηκαν οι παραστάσεις – Τι ανακοίνωσαν οι διοργανωτές

Ακυρώθηκαν οι παραστάσεις του κωμικού show «Πες το Ψέματα»...

Ο Αντώνης είναι ο φωτογράφος που αποτυπώνει την ομορφιά της Ίριδας

Στον κόσμο της φωτογραφίας, η δημιουργικότητα δεν έχει όρια,...