Πολλές προσδοκίες για το περίφημο Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου γεννά το φετινό πρόγραμμα. Ξεκινώντας με ένα ασφαλές μεν ενδιαφέρον δε διαγωνιστικό που συνδυάζει διεθνή ονόματα της παγκόσμιας κινηματογραφικής βιομηχανίας με πιο ανεξάρτητες πινελιές, που ίσως καταφέρουν να φέρουν την έκπληξη που τόσο επιθυμούμε. Η Berlinale φέτος παρουσιάζει πάνω από 350 ταινίες σε εννέα διαφορετικές κατηγορίες.
Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου θα ανοίξει με την τελευταία και δεύτερη κατά σειρά ταινία κινουμένων σχεδίων του Wes Anderson Isle of Dogs με τις φωνές των Yoko Ono, Harvey Keitel, Edward Norton, Jeff Goldblum, Scarlett Johansson και Tilda Swinton να παίζουν μαζί με ένα δυνατό Ιαπωνικό καστ που αποτελείται από τους Kunichi Nomura, Koyu Rankin, Akira Ito μεταξύ άλλων. Ο Anderson έχει συμμετάσχει στο φεστιβάλ άλλες τρεις φορές το 2002 με το The Royal Tenenbaums, με το The Life Equatic With Steve Zissou (2005) και το The Grand Budapest Hotel που άνοιξε την αυλαία του Φεστιβάλ το 2014, ενώ το Isle of Dogs αποτελεί την πρώτη ταινία κινουμένων σχεδίων που ανοίγει την Berlinale.
H Κριτική Επιτροπή
Για πρώτη φορά μετά από καιρό, πρόεδρος της κριτικής επιτροπής θα είναι Γερμανός. Η τιμή πάει στον περίφημο Tom Tykwer, ο οποίος φέτος έκανε μία δυναμική επιστροφή στην θέση του σκηνοθέτη, δημιουργώντας την ακριβότερη σειρά της Γερμανικής τηλεόρασης: το Babylon Berlin, που λαμβάνει χώρα κατά την διάρκεια της φιλελεύθερης περιόδου της Δημοκρατίας της Βαϊμάρης, λίγο πριν γκρεμιστεί το όνειρο της υπό την μπότα του ναζισμού.
Η φετινή κριτική επιτροπή, που αποτελείται από τους Cécile de France (Βέλγιο) Chema Prado (Ισπανία), Adele Romanski (ΗΠΑ), Ryūichi Sakamoto (Ιαπωνία) Stephanie Zacharek (ΗΠΑ), θα έχει να κρίνει 24 ταινίες που συμμετέχουν φέτος στο διαγωνιστικό πρόγραμμα, εκ των οποίων οι 19 συναγωνίζονται για την Χρυσή Άρκτο.
Οι Ταινίες
Στο φετινό διαγωνιστικό έχουμε την επιστροφή του περίφημου Lav Diaz από τις Φιλιππίνες με το Ang Panahon ng Halimaw (Εποχή του Διαβόλου) αλλά και του Gus Van Sant, όπου μετά την καταστροφική υποδοχή του Sea of Trees στις Κάννες το 2015, έρχεται με το Don't Worry, He Won't Get Far on Foot που μας εξάπτει την περιέργεια. Η αγαπημένη γαλλίδα του Βερολίνου, Isabelle Huppert μπαίνει σε ρόλο femme fatale που καταστρέφει την ζωή ενός διακεκριμένου συγγραφέα, στην κινηματογραφική μεταφορά του θρίλερ μυθιστορήματος του 1945 Eva υπό την σκηνοθεσία του Benoit Jacquot, ενώ ο Wes Anderson κάνει γερμανο-αγγλική παραγωγή animation που λαμβάνει χώρα στην Ιαπωνία με το προαναφερόμενο Isle of Dogs. Ο Christian Petzold επίσης επιστρέφει με το ναζιστικό του δράμα Transit που ασχολείται με την διαφυγή του νεαρού Georg, καθώς οι Γερμανοί είναι έξω από το Παρίσι. Ο Stephen Soderbergh παρουσιάζει εκτός συναγωνισμού την πολυαναμενόμενη ταινία του Unsane, που διηγείται την ιστορία μίας γυναίκας που κλείνεται σε ψυχιατρείο παρά την θέληση της και παλεύει να βγει έξω. Η ταινία έχει γυριστεί αποκλειστικά με iphone, ενώ ο Soderbergh δηλώνει πως είναι το μοναδικό μέσο με το οποίο σκοπεύει να γυρίσει ταινίες στο μέλλον. Ο Robert Pattinson παίζει έναν βραδύνοο cowboy που επιχειρεί να σώσει το κατά πολύ εξυπνότερο αντικείμενο του πόθου του, την Mia Wasikowska στο χαρακτηρισμένο ως φεμινιστικό γουέστερν Damsel των αδερφών Zellner.
Η αγαπημένη κυρία του πάλαι ποτέ Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου Romy Schneider, τρέχει να κρυφτεί από τους δημοσιογράφους στο ντοκιμαντέρ 3 Tage in Quiberon (Τρεις μέρες στο Κιμπερόν) της Emily Atef, ενώ η Rosamund Pike περνάει Εφτά ημέρες στην Entebbe (7 Days in Entebbe) με το αγαπημένο παιδί του γερμανικού σινεμά, Daniel Bruel υπό την σκηνοθεσία του José Padilha. Πρόκειται για την αληθινή ιστορία μίας εξαιρετικά επικίνδυνης αποστολής διάσωσης από το Ισραήλ, ύστερα από την αεροπειρατεία ενός αεροπλάνου της Air France. Τα τραγικά ιστορικά γεγονότα συνεχίζουν να έχουν την θέση τους στο διαγωνιστικό, με το Utøya 22 Juli (U – 22 Ιουλίου) να έρχεται από τον Νορβηγό Erik Poppe για να εξιστορήσει ίσως το πιο τραυματικό γεγονός της σύγχρονης Νορβηγικής ιστορίας, την δολοφονία 77 ανθρώπων από τον νεο-Ναζί Anders Behring Breivik το 2011. Τέλος, ο Alonso Ruizpalacios σκηνοθετεί τον Gael Garcia Bernal στο Museo (Μουσείο), απεικονίζοντας την συγκλονιστική κλοπή ανεκτίμητων αρχαίων έργων (artifacts) από το Εθνικό Μουσείο Ανθρωπολογίας του Μεξικού το 1980. Εκτός διαγωνιστικού ενδιαφέροντος το Songwriter στο τμήμα Berlinale Special Gala με τον Αμερικανό τραγουδοποιό Ed Sheeran σε πρώτο πλάνο, κινηματογραφημένο από τον ξάδερφο του Murray Cummings, καθώς γράφει ένα απλό τραγούδι που θα κερδίσει εκατομμύρια.
Η Josephine Decker παρουσιάζει στο τμήμα Forum το νέο της έργο Madeline's Madeline με την Miranda July να παίζει τον ρόλο της υπερπροστατευτικής μητέρας της Madeline (Helena Howard) καθώς αντιμετωπίζει την ψυχική πάθηση, του να νομίζει ότι εναλλάσσεται σε διαφορετικά πλάσματα. O ηθοποιός και σκηνοθέτης Rupert Everett κάνει την δική του μεταφορά της βιογραφίας του Oscar Wilde με το έργο The Happy Prince (Ο Ευτυχής Πρίγκιπας) με τον Everett στον ομώνυμο ρόλο. Δεδομένης της επιτυχίας του Wilde του Brian Gilbert το 1997 με έναν εκρηκτικό Stephen Fry στον πρωταγωνιστικό ρόλο, αναρωτιόμαστε τι καινούργιο θα μπορούσε να προσθέσει. Στο τμήμα Panorama Special θα δούμε τον Idris Elba στο σκηνοθετικό του ντεμπούτο με το Yardie, ένα έργο με επίκεντρο την τζαμαϊκανό υπόκοσμο της χορευτικής σκηνής του Λονδίνου. Συμμορίες, ναρκωτικά και δολοφονίες υπό τους ήχους της Ρέγγε μουσικής και κουλτούρας μας ανοίγουν τα μάτια σε αυτόν τον ασυνήθιστο κόσμο. Τέλος, παρά την συμμετοχή της Σουηδίας στο Διαγωνιστικό με το Toppen av ingenting (Real Estate), από την Σουηδία ξεχωρίζει η βιογραφία Becoming Astrid του Pernille Fischer Christensen που εστιάζει στην αγαπημένη συγγραφέα των Σουηδών και δημιουργό της παιδικής σειράς βιβλίων της Πίππης Φακιδομύτης Astrid Lindgren.
Στις σειρές της Berlinale προκαλεί ιδιαίτερο ενδιαφέρον η τηλεοπτική μεταφορά του Picnic at Hanging Rock, που εκτόξευσε καλλιτεχνικά τον Peter Weir στην ομώνυμη κινηματογραφική μεταφορά του το 1975. Πρόκειται για ένα έργο με επίκεντρο την εξερεύνηση της θρυλικής εφηβικής σεξουαλικότητας σε μία πουριτανιστική κοινωνία καθώς τρία κορίτσια εξαφανίζονται, όταν η τάξη τους πάει για πρόγευμα στην εξοχή.
#MeToo
Σημειωτέον, η Berlinale αποτελεί το πρώτο μεγάλο ευρωπαϊκό φεστιβάλ του χρόνου που έρχεται μετά το σκάνδαλο σεξουαλικής παρενόχλησης του Harvey Weinstein, το οποίο ακόμα φέρνει ανατροπές την βιομηχανία του σινεμά. H Berlinale έχει την τάση να δημιουργεί θεματικές γύρω από πρόσφατα γεγονότα που κλόνισαν την επικαιρότητα. Φέτος η διεύθυνση έχει αποφασίσει να στρέψει την προσοχή της στο φαινόμενο του #MeToo παρέχοντας ένα φόρουμ για να συζητηθούν σημαντικές αλλαγές στην μεταχείριση των γυναικών σε ο,τι αφορά την κινηματογραφική βιομηχανία. Επίσης έχει επιλέξει να απορρίψει συμμετοχές δημιουργών που έχουν κατηγορηθεί για σεξουαλική παρενόχληση.
Βέβαια ο θεσμός, ίσως ήδη να έχει να αντιμετωπίσει προβλήματα και κατηγορίες για υποκρισία. Ο συνολικός αριθμός των ταινιών στο διαγωνιστικό τμήμα είναι δεκαεννέα, εκ των οποίων, παρότι μεγάλο κομμάτι εστιάζει στους ρόλους των γυναικών, μόλις οι τέσσερις είναι σκηνοθετημένες από γυναίκες, αριθμός για τον οποίον κατά πως φαίνεται η Berlinale είναι υπερήφανη, παρότι δεν διαφέρει ιδιαίτερα από στατιστικά στοιχεία του παρελθόντος. Πιο σημαντικό όμως πρόβλημα ίσως είναι η συμμετοχή του Inkan, gongkan, sikan grigo inkan (Άνθρωπος, Τόπος, Χρόνος και Άνθρωπος) στο τμήμα Panorama Special, του Kim KI-Duk, ο οποίος έχει κατηγορηθεί από την Νοτιοκορεάτισα ηθοποιό του ότι την χαστούκισε και την υποχρέωσε να συμμετάσχει σε ερωτική σκηνή που δεν συμπεριλαμβανόταν στο σενάριο. Η ηθοποιός έχει κατηγορήσει την Berlinale δημόσια για υποκρισία, ενώ ο διευθυντής του Φεστιβάλ Dieter Kosslick απάντησε στις κατηγορίες λέγοντας ότι παρότι ο σκηνοθέτης είχε όντως δεχτεί πρόστιμο για την καταγγελία, οι κατηγορίες έχουν αποσυρθεί λόγω έλλειψης αποδεικτικών στοιχείων. Τα αποτελέσματα αυτού του διαξιφισμού μένουν να φανούν στις ημέρες του φεστιβάλ.
Η συνέχεια επί της μεγάλης οθόνης.