Αποτελεί ένα από τα δοκιμασμένα και δυνατά χαρτιά του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης εδώ και χρόνια. Το Βαλκανικό Πανόραμα έχει πάντα τον τρόπο να προτείνει εξαιρετικές επιλογές και κινηματογραφιστές που βρίσκονται σε δημιουργική τροχιά. Έτσι και φέτος συμπεριέλαβε στο πρόγραμμα του 9 αρτιότατες νέες ταινίες με γνωστές υπογραφές όπως του Ρουμάνου Αντριάν Σιτάρου (έρχεται φέτος με τις “Καλύτερες Προθέσεις” που πριν 3 χρόνια είχε κερδίσει Αργυρό Αλέξανδρο στη Θεσσαλονίκη), τον “Αγαπητικό” του Καταλίν Μιτουλέσκου, το “Punk's not dead” του Σκοπιανού Βλάντιμιρ Μπλαζέφσκι. Ειδική αναφορά πρέπει να γίνει στη ρετροσπεκτίβα στον Τούρκο Ερντέν Κιράλ, μαθητής του Γιλμάζ Γκιουνεϊ, σημαντικός δημιουργός με έργο που ανέπτυξε κοινωνικο-ρεαλιστική παράδοση στον τούρκικο κινηματογράφο και παραμένει εδώ και χρόνια άγνωστο στο ελληνικό κοινό.
Στον αντίποδα το Πειραματικό Φόρουμ έχει μόλις τέσσερα χρόνια ζωής στο Φεστιβάλ αλλά συνεχίζει και φέτος προτείνοντας εναλλακτικές προτάσεις από το παγκόσμιο σινεμά. Με φετινό κεντρικό θεματικό άξονα την ιδέα του Μύθου της Εξαφάνισης ή την εξαφάνιση του Μύθου, αναδεικνύει δημιουργούς, τάσεις και ταινίες, που όπως μαρτυρά και ο τίτλος, ‘παίζουν’ με την έννοια και τα όρια του μύθου. Καλλιτέχνες όπως το Collectif Jeune Cinema που γιορτάζει φέτος 40 χρόνια ζωής αποτελεί τόσο ένα είδος προς εξαφάνιση, όσο και παράδειγμα προς μίμηση στην διάδοση ενός διαφορετικού κινηματογράφου, τον J.X. Williams, ένα κινηματογραφικό αίνιγμα, που θα παρουσιαστεί για πρώτη φορά στην χώρα μας και μια από τις ελάχιστες στην Ευρώπη. Εξίσου αινιγματική είναι η ιστορία της σλοβένικης κολεκτίβας εικαστικών και κινηματογραφιστών ΟΜ Production, της οποίας όλα τα μέλη εξαφανίστηκαν από το προσκήνιο σχεδόν ταυτόχρονα, στα μέσα της δεκαετίας του ‘80. Ο Ερίκ Μποντλέρ παρουσιάζει τον θρυλικό – εξαφανισμένου για χρόνια – σκηνοθέτη της πειραματικής σκηνής Μασάο Αντάτσι, που εγκατέλειψε το σινεμά για τον ένοπλο αγώνα, και έζησε ως παράνομος για 28 χρόνια στο Λίβανο, μαχόμενος υπέρ των Παλαιστινίων. Τέλος στο Φόρουμ παρουσιάζεται ο 18χρονος ισραηλινός Ντρόρ Χέλερ, ο οποίος στη μεγάλου μήκους ταινία του “FoundationofMind” κάνει λόγο για την εξαφάνιση των ιδεών, αλλά και τη βεβήλωσή τους από πράξεις τυφλής βίας.