Χίλντα Παπαδημητρίου «Ἔνοχος μέχρι ἀποδείξεως τοῦ έναντίου». Ἐκδόσεις Μεταίχμιο 2021. 464 σελίδες σέ μέτριας ὑφῆς χαρτί, πολύ καλή ἐπιμέλεια, ἐκτύπωση καί δέσιμο.
Ἀσυνήθιστη εἰσαγωγή: ὁ Χάρης Νικολόπουλος, ὁ γνωστός ἀστυνόμος καί ἥρωας τῶν προηγούμενων τριῶν βιβλίων τῆς Παπαδημητρίου, δηλώνει ΠΡΩΗΝ ἀστυνόμος καί συλλαμβάνεται γιά φόνο! Ἡ ὀλιγοσέλιδη περιγραφή δέν τό πιστοποιεῖ ἀλλά…
Αὐτό τό ἀπόσπασμα χωρίζει τό βιβλίο σέ δύο χρονικές περιόδους: ὅσα προηγήθηκαν καί αὐτά πού ἀκολούθησαν.
Βρισκόμαστε στό 2012. Ὁ Χάρης ἔχει παραιτηθεῖ ἀπό τό Σῶμα καί ζεῖ ἥσυχα στή Ναύπακτο. Ὅμως ἡ ἄνοια τῆς μητέρας του θά τόν ἐπαναφέρει στήν πολύβουη Ἀθήνα. Νιώθει χαμένος. Ἡ κρίση ἔχει ἐπηρεάσει περισσότερο τούς κατοίκους τῆς πρωτεύουσας. Ὁ Χάρης δέν μπορεῖ εὔκολα νά προσαρμοστεῖ στά νέα δεδομένα. Στά πλαίσια τῆς νοσηλείας τῆς μητέρας του σέ οἶκο εὐγηρίας θά γνωρίσει μία ψυχολόγο, ἡ ὁποία διευθύνει ἕναν ξενώνα κακοποιημένων γυναικῶν. Μέχρι νά καταλήξει στό τί θά κάνει μέ τή μητέρα του, πῶς θά διαχειριστεῖ τίς νέες συνθῆκες τῶν σχέσεών του μέ τούς πρώην συναδέλφους του, ποῦ θά μείνει καί πῶς θά ἀντιμετωπίσει τά ἀντικρουόμενα συναισθήματά του πρός τήν ψυχολόγο, βρίσκεται πρῶτος ὑποψήφιος ἔνοχος γιά τή δολοφονία της!
Στό ἄτυπο δεύτερο μέρος τοῦ βιβλίου ἀκολουθοῦμε τόν Χάρη στήν προσπάθειά του νά ἀποδείξει ὅτι εἶναι ἀθῶος. Οἱ παλιοί του συνεργάτες, καί κυρίως ἡ μονίμως σέ ἀμηχανία ἀπέναντί του Μαρίτα, ὁ σέ ρόλο ἔκπληξη Νικόδημος καί, κυρίως, ἡ Ἀΐντα, μέ τό ὄνομα σέ ευθεία σύγκρουση μέ τόν χαρακτήρα καί τή συμπεριφορά της, θά τοῦ σταθοῦν οὐσιαστικά. Τοὐλάχιστον στόν βαθμό πού θά τούς τό ἐπιτρέψουν οἱ ἀνώτεροί τους.
Ὁ Χάρης, στήν προσπάθειά του νά μάθει τί κρύβεται πίσω ἀπό τόν φόνο τῆς ψυχολόγου, θά βυθιστεῖ στά σκοτάδια τοῦ ὑποκόσμου. Ἐμπόριο γυναικῶν, ναρκωτικῶν, «προστασίας» εἶναι δραστηριότητες στίς ὁποῖες διακινεῖται πολύ χρῆμα, πολύ αἷμα καί θάνατος. Ἡ διαφθορά στό ἀστυνομικό Σῶμα ἔχει φτάσει ψηλά. Τά ἐμπόδια στήν προσπάθεια τοῦ Χάρη δέν προέρχονται μόνον ἀπό τούς «κακούς» ἀλλά καί ἀπό τούς ὑποτιθέμενους «καλούς».
Ναί, στό τέλος ὁ Χάρης Νικολόπουλος θά ἀθωωθεῖ. Ὅμως μέχρι νά φτάσουμε ἐκεῖ, θά ἔχουμε βυθιστεῖ στό κακό, θά ἔχουμε βιώσει τόν πόνο τοῦ Χάρη μπροστά στήν παραδοχή τῆς ἀδυναμίας του νά βοηθήσει τή μητέρα του, θά ἔχουμε θυμώσει μέ τήν εὐκολία πού ἔχει τό κακό νά φτάνει στά ὑψηλά κλιμάκια τῆς ἐξουσίας. Περισσότερο ἀπό ὅλα, θά ἔχουμε λατρέψει τήν Ἀΐντα Μητροπούλου, αὐτό τό ἐκνευριστικό, αὐθάδικο, ἀνυπότακτο, συγκινητικά δοτικό πλάσμα, πού βοήθησε ὅσο κανείς ἄλλος τόν χαμένο Χάρη.
Σκληρό βιβλίο. Ὅπως σκληρή εἶναι καί ἡ κοινωνία πού μᾶς παρουσιάζεται ἀφτιασίδωτη. Ὅμως τελικά εἶναι ἕνα αἰσιόδοξο βιβλίο. Καί μᾶς ἀφήνει μέ καλές προοπτικές γιά τό μέλλον τοῦ Χάρη. Ἑνός Χάρη Νικολόπουλου πού, πληγωμένος, τραυματισμένος, πονεμένος, καταλήγει πιό ὥριμος, πιό κατασταλαγμένος γιά τό μέλλον του, γιά τίς ἐπιδιώξεις του, γιά τίς ἀξίες του.
Ἕνα βιβλίο τῆς Χίλντας Παπαδημητρίου δέν θά μποροῦσε νά μήν ἔχει πολλή μουσική μέσα του. Κι ἐδῶ ἡ συγγραφέας ἔχει περάσει στούς ἥρωές της κάποια ἀπό τά προσωπικά της γοῦστα καί βιώματα. Ἄλλο ἕνα ἀπό τά πολλά θετικά τοῦ βιβλίου. Τοῦ καλύτερου μέχρι τώρα βιβλίου της Χίλντας Παπαδημητρίο. Συστήνεται ἀνεπιφύλακτα!