HomeMind the artΘέατροΤάσος Ράτζος: "Τα παιδιά στις θεατρικές ομάδες...

Τάσος Ράτζος: "Τα παιδιά στις θεατρικές ομάδες ωριμάζουν γρηγορότερα"

Ο Μικρός Βορράς για 4 παραστάσεις στο ΚΘΒΕ

Ο Μικρός Βορράς και το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος συνεργάζονται για δύο παραστάσεις που έρχονται για να ζωντανέψουν ξανά μέσα από την εφηβική σκηνή στη Θεσσαλονίκη, τη σημασία των αρχαίων τραγικών στα μάτια των σημερινών νέων. Με άξονα τον διαδραστικό χαρακτήρα, με μια σκηνοθετική ματιά προσαρμοσμένη στα μέτρα και την οπτική των εφήβων στην εποχή μας, με ζωντανή μουσική, μάσκες και σκηνικά που εντάσσουν ενεργά τον θεατή στο έργο, οι δυο αυτές παραστάσεις, ανοίγουν ένα νέο παράθυρο στην τυπική προσέγγιση των μεγάλων αυτών έργων, βάζοντας τους ενεργά μέσα στον κόσμο των ηρώων.

Ο σκηνοθέτης Τάσος Ράτζος μοιράζεται με τον Εξώστη :


Ο Μικρός Βορράς όπως φανερώνει και η ονομασία του, εκπροσωπεί το θέατρο για παιδιά και εφήβους σε ολόκληρη την Βόρεια Ελλάδα. Πως αισθάνεστε που φιλοξενείστε πλέον για ένα τετραήμερο από μια τόσο μεγάλη σκηνή όπως αυτή του Κ.Θ.Β.Ε. ;

Για μένα προσωπικά είναι σαν να επιστρέφω ύστερα από πολύ καιρό και πάλι στο σπίτι μου. Στα 5 χρόνια που ήμουν διευθυντής στη δραματική σχολή του ΚΘΒΕ χρησιμοποιούσαμε αυτό το θέατρο γιατί το θεωρούσαμε ως το θέατρο της σχολής! Σε αυτό το θέατρο έκανα και δύο σκηνοθεσίες για το ΚΘΒΕ το Τσικλιντάν και τη Νέντα. Αλλά για τον Μικρό Βορρά η παρουσία του στη πιο μεγάλη σκηνή της Βόρειας Ελλάδας είναι ένα πολύ σημαντικό βήμα και μια αναγνώριση της πορείας του και της αφοσίωσής του, στο θέατρο στην εκπαίδευση, όλα αυτά τα χρόνια. Η χαρά μας είναι πολύ μεγάλη γιατί μπορούμε μέσα σε άριστες θεατρικές συνθήκες και σε ένα θέατρο που ταιριάζει απόλυτα στη σύγχρονη αισθητική μας να δείξουμε τη δουλειά μας.

Η Ελένη και η Οδύσσεια είναι δύο σημαντικά έργα της αρχαίας ελληνικής γραμματείας που διδάσκονται στα σχολεία εδώ και χρόνια. Πώς αξιολογείτε την μέθοδο διδασκαλίας τους;

Μου είναι δύσκολο να αξιολογήσω τη μέθοδο διδασκαλίας γιατί αυτό θα σήμαινε ότι παρακολουθώ πολλούς καθηγητές την ώρα που διδάσκουν. Κι αυτό δεν μπορώ να το κάνω. Ωστόσο θέλω να πω ότι βρίσκω στο κείμενο της Ελένης πολύ υλικό που προσφέρεται στους εκπαιδευτικούς για διάδραση μέσα στην τάξη και ένα άλλο πολύ θετικό είναι ότι τα παιδιά διδάσκονται την Οδύσσεια στην υπέροχη μετάφραση του Δημήτρη Μαρωνίτη.

Τώρα, στην Ελένη του Ευριπίδη υπάρχει μια μεγάλη δυσκολία. Το κείμενο του Ευριπίδη είναι μια ιλαροτραγωδία απίστευτα δύσκολο να διαβαστεί και να ερμηνευτεί σωστά, ακόμα κι από έμπειρους σκηνοθέτες. Για να μπορέσουν οι μαθητές να επικοινωνήσουν και να κατανοήσουν πραγματικά το κείμενο πρέπει με κάποιο τρόπο να το δουν να παίζεται η να δοκιμάσουν να το παραστήσουν οι ίδιοι. Αυτό πολλές φορές για έναν εκπαιδευτικό που δεν έχει καμιά θεατρική παιδεία είναι πολύ δύσκολο. Αυτό το κενό έρχεται να καλύψει ο Μικρός Βορράς και να ενισχύσει, επί της ουσίας, το έργο του εκπαιδευτικού.

Τι είναι αυτό που διαφοροποιεί την Ελένη και την Οδύσσεια σε παραγωγή του Μικρού Βορρά σε σχέση με άλλες παιδικές παραστάσεις ίδιας θεματικής;

Νομίζω η πολύχρονη έρευνα πάνω στα σπουδαία αυτά κείμενα και η αναζήτηση της γλώσσας των νέων είναι το δίπολο που κάνει τις δουλειές μας ιδιαίτερες. Από τη μία δηλαδή υπάρχει ένας βαθύς σεβασμός στην παγκόσμια αυτή κληρονομιά του αφηγηματικού λόγου και παράλληλα στο ανέβασμα της παράστασης χρησιμοποιούμε είδη θεάτρου απολύτως συμβατά με τις ανάγκες των σημερινών απαιτητικών νέων. Η τέρψη της αφήγησης και η μουσικότητα του λόγου ισορροπούν με την σύγχρονη μουσική και τη δύναμη της εικόνας.

Λαμβάνει ο νέος του σήμερα τα κατάλληλα ερεθίσματα ώστε να βρεί την δική του Ιθάκη;

Όλοι οι γονείς θέλουν να δουν τα παιδιά τους μια μέρα ευτυχισμένα. Τόσο που μπορεί και να βιάζονται μερικές φορές. Το να βρει κανείς τη δική του Ιθάκη σημαίνει μια αφύπνιση βασικών εσωτερικών λειτουργιών τόσο πνευματικών όσο και ψυχικών. Η αφύπνιση αυτών των αναγκών συντελείται περισσότερο σε χώρους που ανθίζει η αυτοέκφραση και η δημιουργικότητα και όχι στην επιβεβλημένη γνωσιακή παιδεία που είναι προσανατολισμένο το εκπαιδευτικό μας σύστημα. Θα έπρεπε η σχολική ύλη να περιέχει περισσότερο παιχνίδι, φαντασία και δράση αντίατομικής και βαρετής μελέτης- αποστήθισης. Αυτή είναι η μάχη του σύγχρονου εκπαιδευτικού αλλά και του γονιού: να βρει τρόπο να αφυπνίσει περισσότερους κόσμουςμέσα στο παιδί ώστε μια μέρα να βρει από μόνο του αυτό που θα κινητοποιήσει όλο το κεντρικό νευρικό σύστημα και θα θελήσει να το ακολουθήσει συνδυάζοντας τη χαρά με την παραγωγή ωφέλιμου έργου.

Αρκετοί γονείς αναζητούν μια ιδανική εξωσχολική δραστηριότητα για το παιδί τους. Πως μπορεί να συμβάλει εποικοδομητικά το θέατρο στον ελεύθερο χρόνο ενός νέου;

Το θέατρο είναι μια ανθρωπιστική σπουδή. Όταν ένα παιδί το αγαπήσει η θελήσει να το δοκιμάσει, καλό είναι να αναζητηθεί ο κατάλληλος και υπεύθυνος χώρος για να πάει. Τα παιδιά στις θεατρικές ομάδες ωριμάζουν γρηγορότερα, γνωρίζουν τον εαυτό τους, μαθαίνουν να ακούν πραγματικά τον άλλον,να συνεργάζονται, αλλά κυρίως να εκφράζουν τις βαθύτερες ανάγκες όλου του ανθρώπινου είδους. Γι αυτό συστήνω στους γονείς τόσο να πηγαίνουν μαζί με τα παιδιά τους στο θέατρο όσο και όταν δείξουν αυτή την παρόρμηση να ωθούν τα παιδιά να δοκιμάσουν να εκφραστούν σκηνικά. Αυτό σημαίνει να ξεπεράσουν τον φόβο της έκθεσης για να ανταμοιφθούν με την έκφραση και τη δημιουργία.

«Οδύσσεια» του Ομήρου – Πέμπτη 30 και Παρασκευή 31 Μαΐου 2019 στις 21:00 – Μικρό Θέατρο Μονής Λαζαριστών


Συντελεστές και ηθοποιοί παραστάσεων

«Ελένη»


Συντελεστές
Μετάφραση: Δημήτρης Δημητριάδης, Διασκευή και σκηνοθεσία: Τάσος Ράτζος, Κίνηση: Μίκα Στεφανάκη, Μουσική: Κώστας Βόμβολος, Ενδυματολογία: Ιωάννα Παγιατάκη, Μακιγιάζ: Σιμονέττα Τσάπανου, Μάσκες: Μάρθα Φωκά, Συνεργάτης στο διαδραστικό μέρος: Φλώρα Σπύρου, Φωτογραφία: Άρης Ράμμος, Οργάνωση παραστάσεων: Τατιάνα Νικολαΐδου, Παραγωγή: Μικρός Βορράς


Παίζουν οι ηθοποιοι: Κίκα Ζαχαριάδου, Δήμητρα Σταματίου, Χρήστος Τσάβος
Μουσικός: Γιώργος Βραχνός


Διάρκεια παράστασης μαζί με το διαδραστικό μέρος : 90 λεπτά

«Οδύσσεια»

Συντελεστές
Κείμενο: Μικρός Βορράς, Σκηνοθεσία: Τάσος Ράτζος, Σκηνικό: Μαρία Καβαλιώτη

Μουσική: Θοδωρής Παπαδημητρίου, Γιώργος Βραχνός, Επιμέλεια Κίνησης: Λένα Μοσχά, Συνεργάτης στο διαδραστικό μέρος: Φλώρα Σπύρου, Βοηθός σκηνοθέτη: Πολυξένη Αϊμαλιώτη, Κοστούμια-Μακιγιάζ – Χτενίσματα: Στέφανος Μπαμπούλης

Φωτογραφία και βίντεο: Γιάννης Τόμτσης, Οργάνωση παραστάσεων: Τατιάνα Νικολαΐδου,


Παίζουν οι ηθοποιοί: Γιώργος Βραχνός, Δήμητρα Σταματίου, Κίκα Ζαχαριάδου, Χρήστος Τσάβος

Διάρκεια παράστασης μαζί με το διαδραστικό μέρος : 90 λεπτά

* Η προπώληση γίνεται στα Ταμεία του ΚΘΒΕ

* Γενική είσοδος 6 ευρώ

e-mail:
mikrosvorras@gmail.com

Related stories

Revisiting: La La Land (2016) του Damien Chazelle

Γράφει η Φανή Εμμανουήλ Κάθε φορά που ξαναβλέπω μια ταινία...

Το Φεστιβάλ Δάσους συνεχίζεται δυναμικά και τον Σεπτέμβριο

Το Φεστιβάλ Δάσους, το μεγάλο πολιτιστικό γεγονός της Θεσσαλονίκης, συνεχίζει για δέκατη...

Κινηματογράφος και αθλητισμός: 6 ταινίες για το Μπάσκετ

  Γράφει ο Λάζαρος Γεροφώτης Ο Γιάννης Αντετοκούμπο είναι (μαζί με...

Το ‘ελληνικό Woodstock’ και ένα πάρτυ στη Βουλιαγμένη

Το πρωτοποριακό πάρτι του Λουκιανού Κηλαηδόνη στη Βουλιαγμένη, γνωστό...

3 Νέες ταινίες στις κινηματογραφικές αίθουσες και η κορυφαία συνάντηση του Deadpool με τον Woolverin

γράφει ο Λάζαρος Γεροφώτης Με τις θερμοκρασίες να συνεχίζουν να...