HomeMind the artΘέατροΣτάθης Μαυρόπουλος:"Η αρχαία ρήση: «Τα εν Οίκω...

Στάθης Μαυρόπουλος:"Η αρχαία ρήση: «Τα εν Οίκω μη εν Δήμω» είναι ακόμα κραταιά, και ίσως εμπρηστική"

Ο Στάθης Μαυρόπουλος σκηνοθετεί και πρωταγωνιστεί στην παράσταση Σπιρτόκουτο – Πόλεμος σε τέσσερις τοίχους του Γιάννη Οικονομίδη, που παίζεται στο Θέατρο Αυλαία. Λίγο μετά την πρεμιέρα της παράστασης, βρήκαμε την ευκαιρία να συνομιλήσουμε μαζί του για την σχέση του έργου αυτού, αλλά και του θεάτρου γενικότερα, με την σημερινή κοινωνία όπου ζούμε.

Ποια είναι η ιστορία που παρακολουθούμε στο «Σπιρτόκουτο»;

Το «Σπιρτόκουτο» φέρει ως υπότιτλο το «Πόλεμος σε τέσσερις τοίχους» και νομίζω είναι αρκετά κατατοπιστικός. Θα μπορούσα με ευκολία να πω ότι πρόκειται για την ιστορία μίας οικογένειας κατά τη διάρκεια μιας ζεστής μέρας του καλοκαιριού στον Κορυδαλλό, αλλά νομίζω ότι έτσι θα υποβάθμιζα τον ίδιο τον μύθο που ξεκινάει από την αρχή της Οικογένειας ως θεσμός. Αν θέλετε πρόκειται για την «Πρώιμη και ύστερη ιστορία του ενδοοικογενειακού πολέμου» (τίτλος ίσως για κοινωνιολογικό σύγγραμμα αλλά το θέατρο δεν κάνει διακρίσεις).


Τι ήταν εκείνο που εσάς προσωπικά σας κίνησε το ενδιαφέρον και θελήσατε να ανεβάσετε την συγκεκριμένη παράσταση;

Όταν πρωτοείδα το «Σπιρτόκουτο», μόλις λίγο καιρό αφότου κυκλοφόρησε στις αίθουσες, έχασα για τουλάχιστον δύο νύχτες τον ύπνο μου. Θυμάμαι να συνειδητοποιώ ότι, καθισμένος μπροστά από ένα κινηματογραφικό πανί, παραδέχτηκα μια πραγματική πτυχή της προσωπικής μας ζωής που μέχρι τότε κανείς μας δεν τολμούσε να μιλήσει γι' αυτήν. Κρατούσα μέσα μου μια ανάγκη να μιλήσω και εγώ, με τον τρόπο μου βέβαια, για την συγκεκριμένη πτυχή που μέχρι και σήμερα εντέχνως αποσιωπάται, στο θέατρο τουλάχιστον. Το «Σπιρτόκουτο» λοιπόν ήταν η καλύτερη αφορμή.


Με ποιον τρόπο το Σπιρτόκουτο αφορά την κοινωνία και τον κόσμο όπου ζούμε;

Σε ένα βιβλίο κάποτε διάβασα το εξής: «Αλίμονο, μέχρι που μπορεί να φτάσει ο άνθρωπος όταν κλείσει την πόρτα του κ' απομονωθεί». Αυτήν την «πόρτα» ανοίγουμε επί σκηνής. Τα μέλη της κοινωνίας, όλα μαζί και το καθένα ξεχωριστά έρχονται αντιμέτωπα με γεγονότα που συχνά πυκνά τα συζητούν, τα ψέγουν ή ίσως και τα ζουν. Δεν προσπαθούμε να δώσουμε κανένα μάθημα. Τα θεατρικά παθήματα των ανθρώπων μιας κοινωνίας δεν γίνεται παρά να αφορούν τους ανθρώπους αυτής της κοινωνίας. Και για να προλάβω την όποια παρεξήγηση, δεν αφορά την κοινωνία ως οικογενειακούς ηδονοβλεψίες αλλά ως εγγυητές, στο ότι η αρχαία ρήση: «Τα εν Οίκω μη εν Δήμω» είναι ακόμα κραταιά, και ίσως εμπρηστική.


Πρόκειται για ένα έργο που έκανε ιδιαίτερη αίσθηση ως κινηματογραφική ταινία. Πώς δουλέψατε την θεατρική του μεταφορά;

Είναι σημαντικό καταρχάς να τονιστεί ότι από τη πρώτη στιγμή που έπιασα το κείμενο στα χέρια μου ήμουν πεπεισμένος ότι ακολουθώ το κείμενο, όχι την ταινία, ανεξάρτητα του ότι είναι μία από τις αγαπημένες μου. Καμία προσπάθεια αντιγραφής των κινηματογραφικών ηρώων ή του περιβάλλοντος που αυτοί υπάρχουν και κινούνται. Αυτό που προσπάθησα να κάνω εγώ είναι να μεταφέρω τον μύθο και το κείμενο που τον συνοδεύει αυτούσιο μεν, αλλά όπως το δικό μου φαντασιακό μου υποδείκνυε. Δεν είμαι επαγγελματίας σκηνοθέτης για να σας δώσω τον ορισμό της δουλειάς μου ως προς τη μεταφορά, αλλά ως επαγγελματίας ηθοποιός νοιώθω ότι έκανα κάτι για το θέατρο.


Πώς εκτιμάτε το θεατρικό γίγνεσθαι της Θεσσαλονίκης; Δουλεύοντας χρόνια στο θέατρο, πιστεύετε πως έχουν αλλάξει τα πράγματα σε σχέση με το παρελθόν και ως προς τι;

Η θεατρική σκηνή της Θεσσαλονίκης των τελευταίων χρόνων μόνο αισιοδοξία μου προκαλεί. Η αισιοδοξία αυτή φυσικά και πηγάζει από τους συναδέλφους της γενιάς μου και τους παλαιότερους, αλλά κατά κύριο λόγο από την προσπάθεια των νέων, οι οποίοι ας μου το επιτρέψουν, από αυτούς παραδειγματίζομαι πλέον. Δεν είμαι ο κατάλληλος για να κρίνω τις προσπάθειες τους, αλλά η αγάπη τους για το θέατρο και το θάρρος τους να είναι ενεργοί και δημιουργικοί σε αυτήν την οικονομικά δυστοπική εποχή είναι αξιοθαύμαστα και παράδειγμα προς μίμηση.


Ποια είναι τα μελλοντικά σας θεατρικά σχέδια

Δεν συνηθίζω να κάνω μακροπρόθεσμα σχέδια.


Info

Συντελεστές

Σκηνοθεσία: Στάθης Μαυρόπουλος

Σκηνικά – Κοστούμια: Σοφία Τσιριγώτη

Σχεδιασμός Φωτισμών: Διονύσης Καραθανάσης

Βοηθός σκηνογράφου – ενδυματολόγου: Πηλεύς Τερζής

Κατασκευή σκηνικού: Γιώργος Μαυρόπουλος – Art Bebe Team

Επιμέλεια video – trailer: Αλέξανδρος Καντόρος

Φωτογραφίες – επιμέλεια εντύπων: Τάσος Θώμογλου

Ψιμυθιολόγος: Ειρήνη Σιγανού

Οργάνωση Παραγωγής – Επικοινωνία: Απόστολος Λιάπης

Παραγωγή: Εταιρεία Θεάτρου «ΓΚΡΑΝ ΓΚΙΝΙΟΛ»


Παίζουν: Κώστας Βουρλιώτης

Γιάννης Κοντός

Ιωάννα Λαμνή

Πέτρος Μαλιάρας

Στάθης Μαυρόπουλος

Λένα Πετροπούλου

Δήμητρα Σταματίου


Η παράσταση είναι ακατάλληλη για ανηλίκους


ΤΙΜΕΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ

10 ευρώ κανονικό, 8 ευρώ μειωμένο(φοιτητικό, ομαδικό), 5 ευρώ ανέργων


ΠΡΟΠΩΛΗΣΗ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ

IANOS (Αριστοτέλους 7) και στο ταμείο του Θεάτρου Αυλαία

Related stories

Το σπίτι του Δημήτρη Αμελαδιώτη είναι ένα έργο τέχνης σε εξέλιξη

WHO IS WHO: Μου αρέσει να παρουσιάζομαι ως εικαστικός,...

Οι ταινίες της εβδομάδας 25.04-01.05.2024

Γράφει ο Λάζαρος Γεροφώτης Η κατρακύλα στα εισιτήρια των κινηματογράφων...

Η Μαρίτα Καρυστηναίου δημιουργεί τα φωτιστικά των ονείρων σας

φωτογραφίες: Μαρία Ευσταθιάδου Η Decolight λειτουργεί από το 2010 και...

Ψηλά στο Εσκί Ντελίκ, αναμνήσεις μιας άλλης ζωής

Ήταν μικρές κι αθώες κοπελούδες σαν ήρθανε απ’ την...