HomeCinemaSpecial Screening | Rear Window

Special Screening | Rear Window

Rear Window

Σκηνοθεσία: Άλφρεντ Χίτσκοκ

Έτος: 1954

Διάρκεια: 112’

Μεταφρασμένος τίτλος: Σιωπηλός Μάρτυρας

Από: Renegades of Youth • Προτάσεις Ταινιών


Το κλασικό αριστούργημα του Άλφρεντ Χίτσκοκ “Σιωπηλός Μάρτυρας” παραμένει ένα κινηματογραφικό tour de force που εξακολουθεί να γοητεύει το κοινό τόσο με τη συναρπαστική του αφήγηση όσο και με τη σχολαστική δεξιοτεχνία που επιδεικνύει ο σπουδαίος δημιουργός του. Δικαίως θεωρείται το αποκορύφωμα της σκηνοθετικής δεινότητας του Χίτσκοκ, όντας ένα φιλμ που διεισδύει στα σκοτεινά βάθη της ηδονοβλεψίας ενώ ταυτόχρονα αναδεικνύει τον απόλυτο έλεγχο του σκηνοθέτη πάνω στην εμπειρία που βιώνει ο θεατής.

Η ευφυία του Σιωπηλού Μάρτυρα δεν έγκειται μόνο στην αφήγηση της ιστορίας αλλά και στην αριστοτεχνική χρήση των κινηματογραφικών τεχνικών. Το περιορισμένο σκηνικό, που λαμβάνει χώρα κυρίως στο διαμέρισμα του πρωταγωνιστή L.B Jeff Jefferies, ο οποίος καθηλωμένος σε αναπηρικό καροτσάκι αναλώνεται στο να παρακολουθεί τα διαμερίσματα των γειτόνων του από το παράθυρο με την επαγγελματική του κάμερα, αποτελεί απόδειξη της ικανότητας του Χίτσκοκ να δημιουργεί σασπένς ακόμα και στους πιο μικρούς χώρους. Στρατηγικές γωνίες λήψης, πανέξυπνος φωτισμός και μια καινοτόμα χρήση ήχου γίνονται τα όπλα στην σκηνοθετική του φαρέτρα δημιουργώντας ένταση τόσο αισθητή σε κάθε καρέ που περνά που εύκολα την κόβεις με το μαχαίρι.

Καθώς ο Τζεφ παρακολουθεί τους γείτονές του από το πίσω παράθυρό του διαμερίσματός του, πείθεται όλο και περισσότερο ότι ένας από αυτούς, ένας άνδρας ονόματι Λαρς Θόργουολντ, έχει διαπράξει φόνο. Οι υποψίες του εγείρονται όταν παρατηρεί ασυνήθιστη και ύποπτη συμπεριφορά από τον Θόργουολντ, όπως ταξίδια αργά τη νύχτα με μια βαριά βαλίτσα και την προφανή εξαφάνιση της κατάκοιτης συζύγου του. Ο Τζεφ ζητά τη βοήθεια της φίλης του, Λίζα Φρίμοντ, και της νοσοκόμας του, Στέλλα, για να διερευνήσει περαιτέρω τις δραστηριότητες του Θόργουολντ. Αρχίζουν να συγκεντρώνουν στοιχεία και αποδείξεις, που τους οδηγούν στο συμπέρασμα ότι ο Θόργουολντ έχει πράγματι δολοφονήσει τη σύζυγό του και έχει πετάξει το πτώμα της.

Η πιο εντυπωσιακή πτυχή της σκηνοθεσίας του Χίτσκοκ είναι η χρήση της υποκειμενικής κάμερας, η οποία τοποθετεί το κοινό στη θέση του Τζεφ. Αυτή η τεχνική μας βυθίζει στις ηδονοβλεπτικές δραστηριότητες του πρωταγωνιστή, κάνοντάς μας ενεργούς συμμέτοχους στην ηδονοβλεψία του. Ο Χίτσκοκ χρησιμοποιεί την κάμερα για να αποκαλύψει όχι μόνο τι βλέπει ο Τζεφ αλλά και πώς το βλέπει, μια απόφαση που εντείνει τη σύνδεσή μας με τον χαρακτήρα και την ανησυχία μας καθώς το κουβάρι της ιστορίας αρχίζει να ξετυλίγεται.

Στον Σιωπηλό Μάρτυρα η ηδονοβλεψία δεν χρησιμοποιείται απλώς ως μέσο εξέλιξης της πλοκής αλλά καθίσταται ως η καρδιά της αφήγησής. Οι ηδονοβλεπτικές συνήθειες του Τζεφ, ο οποίος παρατηρεί τη ζωή των γειτόνων του με κιάλια και τηλεφακούς, δημιουργούν το σκηνικό για την εξέλιξη της ιστορίας. Μέσω αυτών των παρατηρήσεων, εμείς, ως θεατές, γινόμαστε συνένοχοι στις δραστηριότητές του, προτρέποντάς μας να αναρωτηθούμε για τη δική μας έλξη προς την ιδιωτική ζωή των άλλων. Αυτός ο ηδονοβλεπτικός φακός επιτρέπει στον Χίτσκοκ να δημιουργήσει μια πολυεπίπεδη αφήγηση, καθώς γινόμαστε μάρτυρες διαφόρων υποπλοκών που διαδραματίζονται στην αυλή. Κάθε παράθυρο αποκαλύπτει μια διαφορετική πτυχή της ανθρώπινης ύπαρξης – την αγάπη, τη ζήλια,την αφόρητη ζέστη, την απελπισία, ακόμη και το ενδεχόμενο δολοφονίας. Μέσα από αυτές τις ματιές σε αυτές τις μικροκοσμικές ζωές, ο Χίτσκοκ σχολιάζει την καθολικότητα των ανθρώπινων εμπειριών, υπενθυμίζοντάς μας ότι όλοι μοιραζόμαστε κοινούς φόβους, επιθυμίες και τρωτά σημεία.

Κάποτε ο François Truffaut με περίσσεια διορατικότητα, παρομοίασε τον “Σιωπηλό Μάρτυρα” με την ουσία του κινηματογράφου, αποτυπώνοντας υπέροχα την ουσία της ταινίας. Σε αυτή τη σύγκριση, η αυλή μετατρέπεται σε μια μικρογραφία της κοινωνίας, όπου ο σκηνοθέτης αναλαμβάνει το ρόλο του παρατηρητή και η κάμερα χρησιμεύει ως ο φακός μέσα από τον οποίο βλέπουμε τον κόσμο. Ο Χίτσκοκ, ως αριστοτεχνικός σκηνοθέτης, ενορχηστρώνει σχολαστικά αυτόν τον κόσμο, παρουσιάζοντας ένα μωσαϊκό από ιστορίες που είναι τόσο οικείες όσο και οικουμενικές. Η αναλογία του Truffaut μας καλεί να σκεφτούμε τον βαθύ ρόλο του κινηματογράφου ως μέσου που μας επιτρέπει να εξερευνήσουμε την ανθρώπινη εμπειρία, παρέχοντας μια νόμιμη οδό για την περιέργειά μας σχετικά με τις ζωές των άλλων. Ο “Σιωπηλός Μάρτυς” αποτελεί παράδειγμα αυτής της ιδέας, καθώς μας ενθαρρύνει να γίνουμε όχι απλώς παθητικοί θεατές, αλλά ενεργοί συμμετέχοντες στις αφηγήσεις που εκτυλίσσονται μπροστά στα μάτια μας.

Παρά την αίσθηση της εξουσίας που η ταινία παρέχει στους θεατές του, ο Χίτσκοκ υπογραμμίζει διακριτικά την απατηλή φύση αυτού του ελέγχου. Ενώ πιστεύουμε ότι εμείς υπαγορεύουμε την ηδονοβλεπτική μας εξερεύνηση, στην πραγματικότητα είναι οι σχολαστικές επιλογές του Χίτσκοκ που διαμορφώνουν την αντίληψή μας. Το καδράρισμα των πλάνων, ο ρυθμός των σκηνών και ο προσεκτικός χειρισμός της συναισθηματικής μας εμπλοκής αποκαλύπτουν την εξουσία του σκηνοθέτη πάνω στην εμπειρία μας.

Εν κατακλείδι λοιπόν, ο “Σιωπηλός Μάρτυρας” παραμένει ένα διαχρονικό αριστούργημα, μια απόδειξη της ιδιοφυΐας του σκηνοθέτη και της δύναμης του κινηματογράφου. Μας προκαλεί να αντιμετωπίσουμε τις ηδονοβλεπτικές μας τάσεις, προσφέροντας μια συναρπαστική αφήγηση που εκτυλίσσεται μέσα στα όρια μιας μικρής γειτονιάς. Μέσω της αναλογίας του Truffaut, η ταινία υπερβαίνει την αφήγησή της και γίνεται ένας βαθύς προβληματισμός για το ίδιο το μέσο του κινηματογράφου. Τελικά, ο “Σιωπηλός Μάρτυρας” υπογραμμίζει την καλλιτεχνικότητα του κινηματογράφου, υπενθυμίζοντάς μας ότι, ακόμη και όταν κοιτάζουμε τις ζωές των άλλων, ο σκηνοθέτης είναι αυτός που τελικά ελέγχει τα ηνία του φακού μέσα από τον οποίο βλέπουμε. Η κληρονομιά του Χίτσκοκ διαρκεί και το Rear Window παραμένει ένα κλασικό έργο που οφείλουν να δουν τόσο οι σινεφίλ όσο και οι απλοί θεατές.

Related stories

Revisiting: La La Land (2016) του Damien Chazelle

Γράφει η Φανή Εμμανουήλ Κάθε φορά που ξαναβλέπω μια ταινία...

Το Φεστιβάλ Δάσους συνεχίζεται δυναμικά και τον Σεπτέμβριο

Το Φεστιβάλ Δάσους, το μεγάλο πολιτιστικό γεγονός της Θεσσαλονίκης, συνεχίζει για δέκατη...

Κινηματογράφος και αθλητισμός: 6 ταινίες για το Μπάσκετ

  Γράφει ο Λάζαρος Γεροφώτης Ο Γιάννης Αντετοκούμπο είναι (μαζί με...

Το ‘ελληνικό Woodstock’ και ένα πάρτυ στη Βουλιαγμένη

Το πρωτοποριακό πάρτι του Λουκιανού Κηλαηδόνη στη Βουλιαγμένη, γνωστό...

3 Νέες ταινίες στις κινηματογραφικές αίθουσες και η κορυφαία συνάντηση του Deadpool με τον Woolverin

γράφει ο Λάζαρος Γεροφώτης Με τις θερμοκρασίες να συνεχίζουν να...