Landschaft

Η Τοπιογραφία ως εικονογραφικό θέμα, είναι από τις αγαπημένες απεικονίσεις στην τέχνη ανά τους αιώνες. Αποτελεί διαχρονική πηγή έμπνευσης είτε ως αφηγηματικό συμπληρωματικό στοιχείο, είτε ως αυτοτελής σύνθεση. Η γκαλερί TinT, υποδέχεται το καλοκαίρι με μια ομαδική έκθεση ελλήνων καλλιτεχνών, οι οποίοι διαπραγματεύονται το θέμα της τοπιογραφίας από διαφορετικές οπτικές και με διαφορετικά μέσα και στόχους. Οι Έλληνες εκπρόσωποι της σύγχρονης τέχνης εμπνέονται από το τοπίο, ευαισθητοποιούνται, προβληματίζονται και δημιουργούν. Άλλοτε αποτυπώνουν το τοπίο ρεαλιστικά, με νοσταλγική διάθεση, και άλλοτε παραποιημένο, φανταστικό, ουτοπικό. Οι εικαστικές εκφράσεις των καλλιτεχνών της έκθεσης είναι αδέσμευτες από κανόνες και περιορισμούς και προβάλλουν διάφορα συναισθήματα μέσα από τα ζωγραφικά τελάρα, τη φωτογραφία, το βίντεο και τις κατασκευές.
Ο Βασίλης Βασιλάκης, με βάση μια φωτογραφία που είχε τραβήξει ο ίδιος διερωτάται, αν είναι δυνατό, ένα τοπίο έντονα συναισθηματικά φορτισμένο να αποδοθεί μέσω της ζωγραφικής γλώσσας. Το δικό του τοπίο αποδίδεται ισχνό, ξεθωριασμένο, έτσι, ώστε να αποδοθεί η αίσθηση που μεταφέρει μια φθαρμένη εικόνα του παρελθόντος στο σήμερα.
Ο Βαγγέλης Γκόκας οικειοποιείται έργα της δυτικής ζωγραφικής παράδοσης, φωτογραφίες και κινηματογραφικές εικόνες τοπίου, προσπαθώντας να εξετάσει τις δυσκολίες και τις συνθήκες ύπαρξης της σύγχρονης τοπιογραφίας. Στο έργο του, το τοπίο είναι το αποτέλεσμα μια υβριδικής ανάμειξης της ζωγραφικής, της φωτογραφίας και των κινηματογραφικών εικόνων. Ο πλαστικός χώρος δομείται από τα διαδοχικά στρώματα της ύλης.
Ο Γιώργος Γερόλυμπος, μέσω της τέχνης της φωτογραφίας, απαθανατίζει ακριβώς το ίδιο σημείο του ορίζοντα σε διαφορετικές χρονικές στιγμές και σε διαφορετικές καιρικές συνθήκες, όπως η ανεμοθύελλα και η απόλυτη άπνοια, και καταφέρνει να επιτύχει ένα καθαρά ζωγραφικό αποτέλεσμα.
Η Μαρία Κριαρά διερευνά το τοπίο και παρουσιάζει δύο αρχιτεκτονικές μακέτες, οι οποίες ανήκουν σε ένα ευρύτερο σύνολο έργων για ένα λατομείο. Η συγκεκριμένη πρακτική ενσωματώνει την έρευνα, τη γεωγραφία, την αρχιτεκτονική και την τέχνη σε ένα σύνολο που ονομάζεται πειραματική γεωγραφία.
Η Εύα Μαραθάκη χρησιμοποιεί το μολύβι και την τεχνική σχεδίασης, για να αποδώσει τα «γκρίζα» ψυχογραφικά τοπία της, όπου η ελευθερία έχει a priori χαθεί και τα όρια τους είναι πεπερασμένα.
Η Νίνα Παπακωνσταντίνου αντιγράφει το τοπίο που προέρχεται από έργα της δυτικής εικονογραφίας. Η διαδικασία αντιγραφής ξεκινάει με τις ασπρόμαυρες εκτυπώσεις των πρωτότυπων έργων που επιλέγει και λαμβάνει χώρα μέσω μολυβιού και βελόνας αποτυπώνοντας τα μοτίβα που την ενδιαφέρουν με καθαρά σχηματικό τρόπο. Το αποτέλεσμα έχει όψη δαντέλας, είναι διάτρητο, ανάγλυφο, διαπερατό και αποκτά μια γλυπτική διάσταση.
Η Ελένη Ρήγα επεξεργάζεται ψηφιακά φωτογραφίες, έτσι, ώστε το τοπίο να λειτουργεί ως ένα μέσο σύνδεσης με το παρελθόν. Η φαντασία, τα αισθήματα και οι μνήμες εμπλέκονται στο έργο της σε μια διαδικασία ανάμειξης του παρελθόντος με συντελεστή συνείδησης.
Η εγκατάσταση βίντεο της Βασιλείας Στυλιανίδου αναφέρεται στο τοπίο και τον τόπο με την έννοια του μη-τόπου και της ουτοπίας, ενώ εξετάζει παράλληλα τις κοινωνικοπολιτικές διαστάσεις του. Η τοπιογραφία της αποτελείται από πραγματικά και φανταστικά τοπία και εικονικούς χώρους. Στο βίντεο, η εικόνα του τοπίου συνοδεύεται από μια συνέντευξη του Jean Baudrillard, ενώ ταυτόχρονα ακούγονται ρυθμικοί ήχοι, οι οποίοι είναι τα ψηφιακά επεξεργασμένα κενά, που δημιουργούνται μεταξύ των λέξεων, στην συνέντευξη του Baudrillard.
Το τοπίο, ψεύτικο ή αληθινό, τόπος ή μη-τόπος, αντίγραφο ή πρωτότυπο, αποτελεί μια θεματική πιο σύγχρονη από ποτέ, αφού όχι μόνο η ζωγραφική, η φωτογραφία και η γλυπτική , αλλά και η αρχιτεκτονική προσπαθεί να το επαναπροσδιορίσει. Η τοπιογραφία σήμερα απέχει αρκετά από την νατουραλιστική τοπογραφία των Constable και Turner , την ιμπρεσιονιστική τοπογραφία, ακόμα και την μετά-ιμπρεσιονιστική απόδοση πολλών τοπίων, απαλλαγμένη από τους ακαδημαϊκούς κανόνες, τον ρεαλισμό και την αποτύπωση. Το μόνο που μένει είναι να την ανακαλύψουμε.

Related stories

Ανύπαρκτα ή φθαρμένα πεζοδρόμια, στενά σημεία διάβασης και σπασμένες πλάκες: Aρχίζει η καταγραφή

Ο Δήμος Θεσσαλονίκης προχωρά σε πρωτοβουλίες για την ανακαίνιση...

Τι να δείτε την 5η μέρα στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Γράφει η Φανή Εμμανουήλ ΠΟΛΗ ΤΩΝ ΦΑΝΤΑΣΜΑΤΩΝ / CITY OF...

Τι να δείτε την 4η μέρα στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Γράφει η Φανή Εμμανουήλ ΤΗΝ ΕΛΕΓΑΝ ΜΑΡΙΑ / BEING MARIA,...

Η μέρα που «πέθανε» το σινεμά: Όταν έφυγαν την ίδια μέρα Αντονιόνι και Μπέργκμαν

Ο κινηματογράφος έχασε δύο από τους σημαντικότερους δημιουργούς του,...