HomeΘέματα3 σε 1 υπό τη σκιά του...

3 σε 1 υπό τη σκιά του λόγου και των αρχείων

Εικαστικές Αντιδράσεις

Tρεις σύγχρονες ελληνίδες εικαστικούς, την Caroline May, την Φωτεινή Παπαχατζή και την Μαρία Πασχαλίδου, παρουσιάζει το Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης, στην Αποθήκη Β1, στο λιμάνι Θεσσαλονίκης. Αν ψάξτε, θα βρείτε επίκαιρα θέματα να θίγονται, θέματα που ακούσαμε και συζητήσαμε πρόσφατα στην Ελλάδα.

Πρόκειται για τρία ανεξάρτητα μεταξύ τους πρότζεκτ, που χρησιμοποιούν τη φωτογραφία και το βίντεο ως βασικά μέσα. Η έκθεση εντάσσεται στο παράλληλο πρόγραμμα της Photobiennale του Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, που έχει ως θέμα της τον λόγο, και στο πλαίσιο αυτό το Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης προτείνει τρεις δημιουργούς που χρησιμοποιούν δημιουργικά το γραπτό λόγο, τα αρχεία και τη διακειμενική συνομιλία.

Στην κεντρική αίθουσα του ΚΣΤΘ εκτείνεται η διαδραστική φωτογραφική εγκατάσταση με τίτλο “Αυθαιρεσία” της Μαρίας Πασχαλίδου. Ένα ειδικά σχεδιασμένο ηλεκτρονικό πρόγραμμα σας δίνει τη δυνατότητα να διαδράσετε με φράσεις, παραφράσεις και λέξεις-κλειδιά που συνοδεύουν κάθε προβαλλόμενη φωτογραφική εικόνα, συμμετέχοντας έτσι σε ένα παιχνίδι εξερεύνησης της ‘επιλογής’, της ‘τυχαίας επιλογής’, της ‘αναγκαιότητας’, της ‘αναποφασιστικότητας’ ή και της ‘αδιαφορίας’. Όπως σημειώνει η ίδια η καλλιτέχνης, η Αυθαιρεσία επιχειρεί να εξερευνήσει τον χώρο ανάμεσα στο ‘τυχαίο’, το ‘μη τυχαίο’ ή και το ‘ατυχές’, την επιλογή και το σχεδιασμό τους, μέσα από επαναλαμβανόμενες πράξεις αφήγησης και συσχετισμών λόγου, φωτογραφικής εικόνας και ήχου. Παίξτε το!

Στο ισόγειο, περιμετρικά της κεντρικής αίθουσας, εκτίθεται η φωτογραφική σειρά με τίτλο “The Killing Pictures” της Caroline May. Η καλλιτέχνις φωτογραφίζει χώρους, κυρίως πάρκα του Λονδίνου της τελευταίας δεκαετίας, όπου διεπράχθησαν ομοφοβικοί φόνοι. Κάποτε επιχρωματίζει τις φωτογραφίες, εξετάζοντας τους τρόπους με τους οποίους η φωτογραφία ως μέσo μπορεί να κατασκευάσει την ιστορία.

Τέλος, στον όροφο του ΚΣΤΘ παρουσιάζεται το πρότζεκτ σε εξέλιξη της Φωτεινής Παπαχατζή με τίτλο Elevador, μια καταγραφή των προσωπικών ιστοριών, των συνθηκών διαβίωσης και των διαπροσωπικών σχέσεων των εκδιδόμενων γυναικών στην πόλη Σαλβαδόρ ντε Μπαΐα της βορειοανατολικής Βραζιλίας. Μην μου πείτε ότι αυτό το θέμα δεν σας θυμίζει κάτι! Ο χώρος, πάντως, στην πόλη αυτή ορίζεται πραγματικά και συμβολικά από το Elevador Lacerda, μια σιδερένια μοντερνιστική κατασκευή ύψους 72μ., κατασκευής 1873. To Σαλβαδόρ, πρωτεύουσα της Bahia, είναι μια πόλη χτισμένη πάνω σε ένα βράχο, που βλέπει στη θάλασσα. Η απότομη πλαγιά χωρίζει τη πόλη σε δύο μέρη, την Πάνω Πόλη και την Κάτω Πόλη. Οι δύο πόλεις ενώνονται, πραγματικά και μεταφορικά, με το Elevador Lacerda, τη 'γέφυρα' του σήμερα, η οποία φιλοξενεί δύο ασανσέρ που εξυπηρετούν το κοινό.

Αν η τέχνη προτείνει γέφυρες, φίλοι, τότε το ίδιο κάνει κι η ζωή. Αυτές ψάχνουμε.

Related stories

Revisiting: La La Land (2016) του Damien Chazelle

Γράφει η Φανή Εμμανουήλ Κάθε φορά που ξαναβλέπω μια ταινία...

Το Φεστιβάλ Δάσους συνεχίζεται δυναμικά και τον Σεπτέμβριο

Το Φεστιβάλ Δάσους, το μεγάλο πολιτιστικό γεγονός της Θεσσαλονίκης, συνεχίζει για δέκατη...

Κινηματογράφος και αθλητισμός: 6 ταινίες για το Μπάσκετ

  Γράφει ο Λάζαρος Γεροφώτης Ο Γιάννης Αντετοκούμπο είναι (μαζί με...

Το ‘ελληνικό Woodstock’ και ένα πάρτυ στη Βουλιαγμένη

Το πρωτοποριακό πάρτι του Λουκιανού Κηλαηδόνη στη Βουλιαγμένη, γνωστό...

3 Νέες ταινίες στις κινηματογραφικές αίθουσες και η κορυφαία συνάντηση του Deadpool με τον Woolverin

γράφει ο Λάζαρος Γεροφώτης Με τις θερμοκρασίες να συνεχίζουν να...