HomeMind the artΜουσικήΑρτέμης Φανουργιάκης

Αρτέμης Φανουργιάκης

«Ας πνίξουμε το ζώο που ξυπνάει μέσα μας»

«O λαός μας έχει υποστεί μια ψυχοπνευματική λοβοτομή άνευ προηγουμένου»

Καταρχήν η πληροφορία. Το Σάββατο 31 Μαρτίου οι Αρτέμης – Ευθύμης με full band, πρόκειται να παρουσιάσουν ένα θέαμα άνευ προηγουμένου στο Block 33 μέσα από παλιά και καινούργια κομμάτια αλλά και αποσπάσματα από τα solo projects και των δύο. Στο πλαίσιο αυτό θα παρουσιαστεί ο νέος δίσκος του Αρτέμη «Λυκόσχημος αμνός» αλλά και μέρος του επερχόμενου του Ευθύμη «Εκδοχή Έψιλον». Κατά δεύτερον ένα σχόλιο. Η οικογένεια του πατέρα μου ανήκει στη χριστιανική μειονότητα της παλιάς πόλης των Ιεροσολύμων, οι οποίοι αν και Άραβες προτίμησαν να μου δώσουν αντί για το όνομα του παππού μου, αυτό του Μεγάλου Αλεξάνδρου από σεβασμό προς αυτόν. Όλα μπορούν να έχουν θέση στη ζωή μας λοιπόν. Αρκεί να μην τα φορτώνουμε με νόρμες και ενοχές.

Λυκόσχημος αμνός εν μέσω αμνόσχημων λύκων να υποθέσω…Γιατί επιμένεις να φοράς το μανδύα του λύκου. Από τι σε προστατεύει.;

Από τι με προστατεύει…; Ειλικρινά σ' ευχαριστώ για την ερώτηση… Μα από τι άλλο, παρά από τους ίδιους τους ορατούς και αοράτους εχθρούς από τους οποίους προστάτευσε και τον Οδυσσέα η δική του «παραλλαγή». 
Η σημειολογία, λοιπόν, είναι παράλληλη με εκείνη του ευτελούς ενδύματος που φόραγε και ο μαρτυρικός πρόγονός μας όταν πάτησε το πόδι του στην επιπόθητη πατρίδα του… Γιατί σε ένα γεωφυσικό χώρο, ο οποίος είναι κατειλημμένος από βαρβάρους στην ψυχή και στο σώμα, είναι άκρως απαραίτητο ο κάθε αντιστασιακός να μπορεί να παραλλάσσεται προκειμένου να παρατείνει την παραμονή του στην μάχη…
Βέβαια και για να γίνω πιο συγκεκριμένος, αυτή η συμβολική δεν είναι δυνατόν να εφαρμοσθεί άνευ της μετοχής μας στην άκτιστη Χάρη του Τριαδικού Θεού, μέσα από την άσκηση εναντίον των παθών και των ελαττωμάτων μας, η οποία θα επιφέρει σταδιακά την αύξηση της αρετής της ταπεινώσεως, η οποία από την μεριά της, θα αποτελέσει τον καταλυτικό παράγοντα που θα αυξήσει την αντοχή μας στους διωγμούς και στις κακουχίες…

Για τον Μαξ, μας μιλάς μέσα από τα τραγούδια σου. Θα ήθελα να μας μιλήσεις μέσα από αυτή την συνέντευξη και για τη σχέση σου με τον Γέροντα Παΐσιο και το βιβλίο «Πάθη και αρετές».

Ο Μαξ (Μάξιμος) είναι υπαρκτό πρόσωπο, είναι παλιός μου φίλος από τη Θεσσαλονίκη (Καλαμαριά) και ένα από τα πρώτα μέλη της θρυλικής graffiti ομάδας των SGB (Skra Ghetto Boys).
Κάποιες επιλογές στη ζωή του (τα περιγράφω αυτά στο τραγούδι) τον οδήγησαν σε νεαρή ηλικία στις φυλακές Διαβατών. Εκεί μέσα είχε φτάσει σε οριακό σημείο και του είχαν μπει λογισμοί μέχρι και να αυτοκτονήσει. Ώσπου έπεσε στα χέρια του το βιβλίο «Πάθη και Αρετές» του Πατρός Παϊσίου, που του έσωσε τη ζωή.
Μετά την ανάγνωσή του, είδε τον κόσμο με άλλα μάτια. Άντλησε δύναμη. Ήρθε σε επαφή με την «αλήθεια που ελευθερώνει», και ένιωσε ελεύθερος παρά το γεγονός ότι βρισκόταν ακόμη στην ειρκτή. Σήμερα δόξα τω Θεώ, ο άνθρωπος είναι μια χαρά.
Τον προικισμένο γέροντα, δυστυχώς δεν είχα την ευλογία να τον συναντήσω γιατί επί της εποχής του ήμουν ακόμα μικρός σε ηλικία. Όμως, έναν τέτοιου βεληνεκούς θεώμενο άνθρωπο, είναι δυνατόν να τον συναντήσεις νοερά, μέσα από την μελέτη της παρακαταθήκης του και κυρίως μέσα από την απόπειρα της εφαρμογής της θεολογίας και της παιδαγωγικής του.
Ένα πράγμα που με λυπεί σήμερα, είναι ότι ενώ πολύς κόσμος γνωρίζει πλέον τον γέροντα Παΐσιο, δεν στέκεται στην αμύθητου αξίας κοινωνιολογική του διδασκαλία (μέρος της οποίας, αναδεικνύεται μέσα και από το ανωτέρω βιβλίο), αλλά κυρίως στα προφητευθέντα του. Αρκετοί εμπορευματοποιούν την αγιότητά του και τον προβάλουν ως ένα είδος «Έλληνα Νοστράδαμου».

Στο «Ξόδι Νο 2», παρομοιάζεις τους Έλληνες με τους Συβαρίτες και πολύ σωστά. Υπάρχει θεωρείς επιστροφή από μία τέτοια κατάσταση ή είναι βαθειά ριζωμένη στο Νεοελληνικό πνεύμα;

Θεωρώ -και με στενοχωρεί που το λέω- ότι η κατάσταση στον τόπο μας, είναι μη αναστρέψιμη αυτήν την στιγμή που μιλάμε. Κι αυτό, επειδή παρ' όλη την υλική κρίση που ήδη ζούμε, ο λαός μας έχει υποστεί μια ψυχοπνευματική λοβοτομή άνευ προηγουμένου, χειρότερη και από κείνη των Συβαριτών…Γιατί οι Συβαρίτες που έπεσαν θύματα ζηλοφθονίας από τους Κροτωνιάτες και τους Σπαρτιάτες, παρ' όλη την τρυφηλή και πολυτελή κουλτούρα που είχαν, παρέμεναν μια συντεταγμένη Πόλη – Κράτος που αντιστάθηκε σθεναρά στους συμπλεγματικούς εισβολείς, προτού καταστραφεί απ' αυτούς.
Εμείς σήμερα, είμαστε συντεταγμένη πολιτεία; Έχουμε την ισχύ των Συβαριτών που κυριαρχούσαν στην Μεσόγειο έχοντας 25 αποικίες; Οι Συβαρίτες «έχασαν το παιχνίδι», εξαιτίας της υπέρμετρης τρυφηλότητας του βίου τους, η οποία τους μετέτρεψε σε πέρπερους, ωχαδελφιστές και ράθυμους.
Κατ' επέκταση και σύμφωνα με το ρητό «παχεία γαστήρ ου τίκτει λεπτόν νόα», οι ηθικές και οι πατριωτικές τους αντιστάσεις ξέπεσαν, ακριβώς επειδή απώλεσαν το «μέτρον άριστον» και το «μηδέν άγαν», κάτι που επέσυρε τον πέλεκυ του πνευματικού νόμου, που πάντοτε απαιτεί την ισορροπία και την αρμονία στην κτίση και στον άνθρωπο.
Έτσι και εμείς σήμερα, πάσχουμε από τα ίδια και χειρότερα, μιας και στερούμεθα όχι μόνον του μέτρου, αλλά και πόρων και ισχύος και πάνω απ' όλα, από την αρετή που εφελκύει την θαυματουργή σωστική Χάρη, τη μακάρια ταπείνωση…

Είναι η μουσική σήμερα στην Ελλάδα φορέας ιδεολογίας; Αν ναι κατά πόσο θεωρείς ότι επηρεάζει την γενικότερη ιδεολογική ατμόσφαιρα.

Δυστυχώς, η σημερινή μουσική είναι φορέας ιδεολογίας, που να μην ήταν… Γιατί από θεραπεύτρια της ανθρώπινης μεταπτωτικής ασθένειας, από διδασκάλισσα και συμπαραστάτρια στην ανθρώπινη αγωνία για την αντιμετώπιση του φόβου, του πόνου, της αρρώστιας και του θανάτου, που ήταν από τα αρχαία χρόνια, μαζί με το Θέατρο και τις υπόλοιπες Καλές Τέχνες, σήμερα, κατάντησε θεραπαινίδα του Απολύτως Τίποτε…
Η Μουσική στον τόπο που τη γέννησε και την ανέδειξε, κατέληξε μια ζοφερή υμνωδός των κατωτέρων ενστίκτων του ανθρώπου, μιας και συχνά διαφημίζει την κάθε είδους διαστροφή, παρακινώντας στην ηδυπάθεια και στην ηθική αποχαλίνωση, καταστάσεις που καθιστούν τις δύο κυριότερες «θυρίδες» της ανθρώπινης οντολογίας, την όραση και την ακοή, ευάλωτες στην επέλαση των «Σειρήνων», οι οποίες μεθοδικά και με πολύ υπομονή καταφέρνουν και χειραγωγούν την πάλαι ποτέ ελληνική κοινωνία του μέλανος ζωμού, της παρθενίας της ψυχής και του σώματος και του μαρτυρίου υπέρ του πλησίον και της Πόλεως, προς επίτευξη των ανόμων σκοπών των μισάνθρωπων σκοτεινών παγκοσμιοποιητικών κέντρων…
  
Θα σε πάω λίγο πίσω. Στο «Έλευσις» ακούμε ή καλύτερα διαβάζουμε ένδεκα εξαγγελίες ερχομού διατυπωμένες σε πρώτο πρόσωπο. Είναι η αποστολή του μουσικού τόσο βαρύγδουπη όσο ο στίχος ή τόσο μεγαλόπνοη όσο το όραμα;
Ο στίχος δεν δύναται να προκύψει άνευ του ορά-ματος! Αυτά τα δύο είναι τόσο άρρηκτα συνδεδεμένα μεταξύ τους. όσο αλληλοπεριχωρούμενα είναι τα κυρίαρχα και ισότιμα γενεσιουργά συστατικά του ανθρωπίνου όντος, η ψυχή και το σώμα…

Ακολουθώντας την προτροπή του Γκάτσου, για ποιον δράκο κρίνεις αναγκαίο σήμερα να…σκάψουμε ένα λάκκο στην ακρογιαλιά;

Κοίταξε, αν θες να είμαστε ακριβείς, δεν είναι ένας ο λάκκος που πρέπει να ανοίξουμε, αλλά τρεις. Ο αγώνας που καλείται να διεξάγει κάθε πολεμιστής του φωτός στην παρούσα ζωή είναι τριμέτωπος. Αρχικά έχει να αντιμετωπίσει τον πρώτο δράκοντα (τον όφι τον αρχαίο), στη συνέχεια έχει να αντιμετωπίσει τους ανθρωπόμορφους υποτακτικούς του πρώτου δράκοντος, δηλαδή τα όργανά του εντός του κόσμου (ο οποίος εν τω πονηρώ κείται) και τέλος τον προσωπικό του δράκοντα, δηλαδή τον αγώνα του ενάντια στη πτωτική του φύση.
Τώρα, αν θες να γίνουμε και πιο επίκαιροι, ο λάκκος που σήμερα πρέπει να ανοιχτεί πρωτίστως είναι σίγουρα για τον εξ Εσπερίας ορμώμενο,  αρχετυπικό ανθρωπόμορφο δράκο, που τους δύο τελευταίους αιώνες, μας σέρβιρε όλα αυτά τα «μαγικά» παραμορφωτικά «καθρεπτάκια» και τις «γυάλινες χάντρες», πείθοντας μας ως άλλους Αβορίγινους, ότι τα δικά του νόθα «φώτα» δύνανται να μας προσφέρουν την πρόσβαση σε ένα πεδίο της ύπαρξης, το οποίο το αγνοούσαμε, εξ αιτίας της «παρωχημένης», «παλιομοδίτικης» και «δογματικής» υπερτρισχιλιετούς Παράδοσής μας.

Info:
To cd του Αρτέμη, «Λυκόσχημος Αμνός», μπορείτε να το παραγγείλετε με αντικαταβολή από το www.hiphopshop.gr ή να το προμηθευτείτε απευθείας από το Hip Hop Shop (Διονύσου 6, 15124, Μαρούσι, τηλ: 210 6148506, www.facebook.com/hiphopshop Athens).

Related stories

Καλοκαιρινές σειρές για τα μεσημέρια που θες κάτι καλό να παίζει

Ξανάρχονται λοιπόν τα καλοκαιρινά μεσημέρια. Εκείνα τα λουσμένα στο...

Το ρετσινάδικο στα ανατολικά, που γεμίζει με παρέες από νωρίς

Ήταν κάποτε μια γειτονιά που δεν είχε κάτι για...

Για να φας το καλύτερο μπιφτέκι του βορρά, πρέπει να οδηγήσεις 1,5 ώρα, αλλά αξίζει τον κόπο

  Τις περισσότερες φορές, τα καλύτερα κρύβονται στα απλά. Το...

8+1 λόγοι για να επισκεφτείς αυτή την εποχή, την Άνω Πόλη

Η Άνω Πόλη της Θεσσαλονίκης είναι μια περιοχή με...

Για αυτό το ντίσκο καφενείο, έρχονται από παντού στο Λιτόχωρο

Σε ένα από τα ωραιότερα σημεία του χωριού (για...