HomeCinemaΕξώστης ΘAnd the Oscar goes to...

And the Oscar goes to…

Σε μια χρονιά μοιρασμένων εντυπώσεων και δύσκολων προκλήσεων λόγω πολιτικών και οικονομικών συνθηκών η Ακαδημία δείχνει να εκτιμά το αυτοαναφορικό παίχνιδι γύρω από την ίδια την έβδομη τέχνη. Έχοντας προικίσει με 21 υποψηφιότητες δύο ταινίες που ουσιαστικά αποτίουν φόρο τιμής στην μαγεία του κινηματογράφου και μοιράζοντας την τράπουλα των υποψηφιοτήτων για τους υπόλοιπους το μήνυμα μέχρι στιγμής είναι ξεκάθαρο. Απομένει η επιλογή των νικητών για να συμπληρωθεί το παζλ για αυτούς που θα απολαύσουν την παρέα του θείου Όσκαρ στο ράφι του σπιτιού τους. Ο Μπίλι Κρίσταλ επιστρέφει θριαμβευτικά για 9η χρονιά στην σκηνή του Kodak Theatre επιβεβαιώνοντας την διαχρονική αξία του στον ρόλο που όλοι αγαπήσαμε, ως οικοδεσπότης των Όσκαρ. Η ομάδα του Εξώστη Θήτα έβαλε κάτω τα προγνωστικά και τις εκτιμήσεις του και προβλέπει τους φετινούς νικητές της 84ης Απονομής των βραβείων Όσκαρ…

Ταινία

The Artist
Σάρωσε τα βραβεία των κριτικών ενώσεων, των κινηματογραφικών σωματείων και τις Χρυσές Σφαίρες. Χωρίς αμφιβολία το φαβορί της φετινής Οσκαρικής κούρσας! Αν καταφέρει να κερδίσει θα γίνει η δεύτερη βωβή ταινία με Όσκαρ καλύτερης ταινίας. Η πρώτη είναι το Wings που κέρδισε τον τίτλο στην πρώτη οσκαρική απονομή το 1929!

Οι Απόγονοι
Με 5 υποψηφιότητες σε καίριες κατηγορίες η ταινία Αλεξάντερ Πεϊν φλερτάρει με τα Όσκαρ ως το αουτσαϊντερ της βραδιάς. Θα είναι ευχάριστη έκπληξη αν κερδισει αλλά οι πιθανότητες του είναι ελάχιστες

Εξαιρετικά Δυνατά, Απίστευτα Κοντά
Η ταινία που εκτόπισε από την κατηγορία σπουδαίες ταινίες όπως το Drive και Αι Ειδοί του Μαρτίου. Οι δύο υποψηφιότητες (για καλ. Ταινία και β ανδρικό ρόλο) μάλλον αναδεικνύουν μια τιμητική παρουσία χωρίς κάποια πιθανότητα ανατροπής.

Οι Υπηρέτριες
Πολιτικά ορθή, με ουμανιστικό μήνυμα και μια από τις μεγάλες καλλιτεχνικές και εμπορικές επιτυχίες της χρονιάς. Με τον σκηνοθέτη της Τεϊτ Τέϊλορ εκτός λιστών για την σκηνοθεσία και το σενάριο προφανώς θα περιοριστεί στις ερμηνευτικές κατηγορίες, όπου οι πιθανότητες νίκης είναι αρκετά μεγάλες.

Hugo
Ένας φόρος τιμής στην ιστορία του κινηματογράφου από έναν από τους σπουδαιότερους σκηνοθέτες εν ζωή. Με 11 υποψηφιότητες η ταινία βάζει πλώρη για μια μεγάλη νίκη αλλά η αλήθεια είναι πως θα κονταροχτυπηθεί με το Artist. Αν τα καταφέρει θα γίνει η πρώτη 3D ταινία που θα κερδίσει το Όσκαρ καλύτερης ταινίας.

Μεσάνυχτα στο Παρίσι
Αγαπημένος της Ακαδημίας ο Γούντι Άλλεν αν και ο ίδιος δεν έχει πατήσει σχεδόν ποτέ σε απονομή Όσκαρ. Με 4 υποψηφιότητες (ταινία, σενάριο, σκηνοθεσία, καλ. Διευθυνση) η ταινία κερδίζει μια άξια παρουσία στις κορυφαίες ταινίες της χρονιάς.

Moneyball
Έξοχη ταινία, με κοφτούς διαλόγους και μοντέρνα κατασκεύη. Αμφίβολη λοιπόν η νίκη σε κάποια από τις 6 κατηγορίες που προτάθηκε η ταινία, σημαντική όμως η παρουσία της στην οσκαρική γιορτή.

Το Δέντρο της Ζωής
Ο Χρυσός Φοίνικας του Φεστιβάλ Κανών, αντιπροσωπεύει το όραμα ενός Αμερικάνου σκηνοθέτη που ξεφεύγει από τις συνηθισμένες νόρμες του Χόλυγουντ. Ευχάριστη και θετική η παρουσία του στην κατηγορία της καλύτερης ταινίας αλλά ελάχιστες πιθανότητες για κάποια έκπληξη.

Το Άλογο του Πολέμου
Ο Στήβεν Σπήλμπεργκ κατορθώνει να δώσει για άλλη μια φορά το παρόν με μια ακαδημαϊκή, παλιομοδίτικη ταινία. Οι θρίαμβοι της Λίστας του Σίντλερ και της Διάσωσης του Στρ Ραϊαν αρκούν για να θυμίζουν στον Σπήλμπεργκ πως ήταν και είναι κομμάτι της οσκαρικής ιστορίας

 

Α Γυναικείος ρόλος

Γκλεν Κλοουζ (Αλμπερτ Νομπς)
Ο Άλμπερτ Νομπς ξαναβάζει αυτή την σπουδαία ηθοποιό στον χάρτη των Όσκαρ. Μετά από 5 υποψηφιότητες, όλες την δεκαετία του '80, επιστρέφει με έναν σπουδαίο ρόλο ως αουτσαϊντερ της φετινής κούρσας

Βαϊόλα Ντεϊβις (Οι Υπηρέτριες)
Για την εκπληκτική ερμηνεία της στις Υπηρέτριες κέρδισε ήδη το SAG, γεγονός που της δίνει το προβάδισμα. Μεγάλο φαβορί που αν κερδίσει θα γίνει η 2η Αφροαμερικάνα με Όσκαρ Α γυναικείου ρόλου μετά την Χάλε Μπέρι!

Ρούνι Μάρα (Το Κορίτσι με το Τατουάζ)
Έβγαλε εκτός Όσκαρ την Τίλντα Σουίντον αλλά αναδεικνύει το νευρωτικό απαιτητικό χαρακτήρα της Λίσμπετ Σαλάντερ με μια ευφυέστατη ερμηνεία.

Μέριλ Στριπ (Σιδηρά Κυρία)
Με το αξεπέραστο ρεκορ των 17 υποψηφιοτήτων και των 2 Όσκαρ η Στριπ είναι έτσι κι αλλιώς μια ηθοποιός που αξίζει κάθε περιγραφή σε υπερθετικό βαθμό. Κυρίως γιατί παίρνει στις πλάτες της μια αδιάφορη ταινία και της δίνει νόημα. Θα παλέψει με την Ντεϊβις για το Όσκαρ.

Μισέλ Γουίλλιαμς (7 Μέρες με την Μέριλιν)
Η Μέριλιν δεν έτυχε να κερδίσει ποτέ μια οσκαρική υποψηφιότητα αλλά η Μισέλ Γουίλλιαμς το κατάφερε παίζοντας την Μέριλιν.

 

Β’ Γυναικείος

Μπερενίς Μπεζό (The Artist): Σπιρτόζα, χαρωπή, αλλά και επηρεασμός των παραγωγών Γουαϊνσταϊν που την προώθησαν σαν δεύτερο ρόλο, ενώ ουσιαστικά ήταν πρωταγωνιστικός (αλλά εκεί έχει μεγαθήρια).

Τζέσικα Τσαστέιν (Οι Υπηρέτριες): Μάλλον θα χάσει φέτος από την συμπρωταγωνίστριά της, αλλά θα μας απασχολήσει πάρα πολύ στο μέλλον.

Μελίσσα ΜακΚάρθι (Οι Φιλενάδες): Έχει περάσει καιρός από το καλοκαιράκι που χάρισε αρκετό γέλιο, μάλλον δεν ελπίζει σε κάτι καλύτερο.

Τζάνετ ΜακΤίρ (Άλμπερτ Νόμπς): Η προσήλωση της Κλόουζ μπορεί να συζητήθηκε περισσότερο, όμως η άνεση της ΜακΤιρ σε αντρικό ρόλο επίσης κακώς πέρασε τόσο απαρατήρητη.

Οκτάβια Σπένσερ (Οι Υπηρέτριες): Κέρδισε τη Σφαίρα και το Σωματείο των Ηθοποιών, αυτομάτως το ακλόνητο φαβορί.

 

Α’ αντρικός

Ντέμιαν Μπισίρ (In A Better Life): Συνηθίζεται στους Α’ ρόλους κατά καιρούς η παρουσία γνωστών ή μη ηθοποιών σε μικρές ταινίες. Ο Μπισίρ πάντως δύσκολα ελπίζει σε κάτι παραπάνω.

Τζόρτζ Κλούνεϊ (Οι Απόγονοι): Κέρδισε την Χρυσή Σφαίρα, έχασε όμως στα βραβεία του σωματείου των ηθοποιών – που μάλλον καθορίζουν περισσότερο το οσκαρικό αποτέλεσμα.

Ζαν Ντιζαρντέν (The Artist): Το φαβορί, ακολουθώντας το γενικότερο ρεύμα γύρω από το Artist. Με σπαστά αγγλικά και γαλλική προφορά, ο λόγος του θα έχει ενδιαφέρον.

Γκάρι Όλντμαν (Και ο Κλήρος Έπεσε στον Σμάιλι): Πλήθος κόσμου θα τον ήθελε νικητή γιατί πρώτον το δικαιούται κάποια στιγμή στην καριέρα του και δεύτερον πρωταγωνιστεί σε ταινιάρα. Η βράβευσή του θα ήταν η ευχάριστη έκπληξη της βραδιάς.

Μπραντ Πιτ (Moneyball): Σπουδαίος ρόλος, αλλά ούτε και φέτος φαίνεται να υπάρχει το κατάλληλο buzz που θα χαρίσει στον Πιτ το βραβείο.

 

B’ Ανδρικός

Κρίστοφερ Πλάμερ (Πρωτάρηδες): Ως gay υπερήλικας στους Πρωτάρηδες είναι το απόλυτο φαβορί στην κατηγορία σε ένα Όσκαρ, που μάλλον δίνεται τιμητικά για την προσφορά αυτού του συμπαθέστατου καρατερίστα. Αν κερδίσει θα γίνει ο γηραιότερος νικητής των Όσκαρ.

Μαξ Φον Σίντοφ (Εξαιρετικά Δυνατά, Απίστευτα Κοντά): Επίσης καρατερίστας, με σημαντικότερο βιογραφικό από τον Πλάμερ, αλλά δεν έχει το buzz με το μέρος του.

Κένεθ Μπράνα (Επτά μέρες με τη Μεριλιν): 6η υποψηφιότητα για τον Μπράνα, που υποδύεται έναν πραγματικό χαρακτήρα τον Λώρενς Ολιβιέ– ρόλος πάντα αρεστός στην Ακαδημία-, αλλά δεν θα πάρει το Όσκαρ ούτε αυτή τη φορά.

Νικ Νόλτε (Warrior): Δίνει την καλύτερη ερμηνεία της πεντάδας, παίζει στην καλύτερη ταινία της πεντάδας, μα δυστυχώς φέτος είναι η χρονιά του Πλάμερ.

Τζόνα Χιλ (Moneyball): Ευχάριστη έκπληξη η παρουσία στην πεντάδα του δημοφιλούς κωμικού, που χαμήλωσε τους τόνους για λογαριασμό του ρόλου, κάνοντας μαστόρικο ‘σεγόντο’ στον Μπραντ Πιτ

 

Σκηνοθεσία

Μισέλ Χαζαναβίσιους (The Artist): Η παράδοση θέλει το Όσκαρ Καλύτερης ταινίας και Σκηνοθεσίας να πηγαίνει στην ίδια ταινία. Και η βράβευση του Artist ως καλύτερη ταινία έχει φτάσει στο 1.10 στα απανταχού στοιχηματικά site.

Μάρτιν Σκορσέζε (Hugo): Έλα όμως που ο Σκορσέζε φέτος υπογράφει το αγαπησιάρικο Hugo, ένα πολύ προσωπικό project, που έχει τη στήριξη 11 υποψηφιοτήτων και φαίνεται να κερδίζει έδαφος τις τελευταίες μέρες.

Αλεξάντερ Πέιν (Οι Απόγονοι): Ο πολυαγαπημένος ελληνοαμερικάνος δημιουργός μάλλον θα βολευτεί με το Όσκαρ διασκευασμένου σεναρίου.

Γούντι Άλλεν (Μεσάνυχτα στο Παρίσι): Ο πολυαγαπημένος νεοϋορκέζος δημιουργός μάλλον θα βολευτεί με το Όσκαρ πρωτότυπου σεναρίου.

Τέρενς Μάλικ (Το Δέντρο της Ζωής): Η βράβευσή του θα ήταν μεγάλη έκπληξη, ωστόσο είναι ο μόνος, που μπορεί να μπει σφήνα στο δίδυμο Σκορσέζε- Χαζαναβίσιους και να φύγει νικητής από το Kodak Theater – τρόπος του λέγειν, σιγά μην πάει ο Μάλικ στην τελετή.

 

Ξενόγλωσση ταινία

A Separation: Έχει πάρει την αντίστοιχη Χρυσή Σφαίρα, έχει την υποστήριξη των κριτικών και μια ακόμα υποψηφιότητα για πρωτότυπο σενάριο. Το μεγάλο φαβορί της κατηγορίας.

In Darkness: Το αβανταδόρικο θέμα του (ένας άντρας που προσπαθεί να διασώσει Εβραίους από τα νύχια των Ναζί στην κατοχική Πολωνία του 40) το καθιστά την αμέσως επόμενη πιθανή επιλογή της Ακαδημίας.

Footnote: Δεύτερη υποψηφιότητα για τον Cedar, τέταρτη για το Ισραήλ μέσα στην τελευταία πενταετία. Η κατηγορία ευνοεί τις εκπλήξεις, αλλά ούτε φέτος θα το πάρουν.

Monsieur Lazar: Με αποδόσεις που φτάνουν ως και το 22.00 και τις κριτικές να κάνουν λόγο για ένα θέαμα πιο εύπεπτο από το Separation, εσείς οι ακόρεστοι τζογαδόροι μόλις βρήκατε σε ποιο outsider θα ποντάρετε τα λεφτά σας.

Bullhead: Τούτο το υπερβίαιο crime movie από το Βέλγιο δεν έχει καμία ελπίδα – τα μέλη της Ακαδημίας παραδοσιακά αποφεύγουν τόσο σκοτεινά θεάματα

 

Διασκευασμένο Σενάριο

Οι Απόγονοι: Ο Πέιν προσάρμοσε τον ήρωα στα μέτρα του και αυτό το ατέλειωτο ρέκβιεμ, μετατράπηκε σε κωμικοτραγική ιστορία που ακολουθεί από κοντά τις προηγούμενες δουλειές του. Κέρδισε πρόσφατα το αντίστοιχο βραβείο της ένωσης σεναριογράφων.

Hugo: Ο Σκορσέζε μετατρέπεται σε Σπίλμπεργκ και η οθόνη του σινεμά σε μαγευτικό παραμύθι – δύσκολο πάντως να κερδίσει.

Αι Ειδοί του Μαρτίου: Οι διάλογοι έγιναν πιο politically correct, σ’ ένα φιλμ που δεν είχε εξαρχής την πρόθεση να ενοχλήσει όσο θα έπρεπε.

Moneyball: Έξοχο γράψιμο, με ευφυείς διαλόγους γύρω από το αθλητικό παρασκήνιο, φαίνεται να βρίσκεται πιο κοντά από τα υπόλοιπα στους Απόγονους.

Και ο Κλήρος Έπεσε στον Σμάιλι: Το κέρδισε πρόσφατα στα BAFTA, προφανώς είναι καλύτερο από όλα, αλλά οι αμερικανοί δε φαίνεται να το εκτίμησαν και τόσο.

 

Πρωτότυπο Σενάριο

The Artist: Μάλλον το θεωρεί χαμένο το βραβείο, και μόνο που μπήκε με τις ελάχιστες λέξεις του παραμένει επιτυχία.

Φιλενάδες: Θα ήταν πολύ θετικό για την εικόνα της Ακαδημίας αν κέρδιζε, αλλά αυτά συμβαίνουν μόνο σε παράλληλα σύμπαντα.

Margin Call: Μια αναπάντεχα ρεαλιστική καταγραφή του κόσμου μιας πολυεθνικής 'οικονομικών υπηρεσιών' ένα 24ωρο πριν το κραχ του 2008.

Μεσάνυχτα στο Παρίσι: Κάποιος θα μιλήσει δυο λεπτά παραπάνω στην τελετή, καθώς ο Άλεν πιθανότατα θα κερδίσει και σίγουρα δεν θα εμφανιστεί.

Ένας Χωρισμός: Με το ξενόγλωσσο Όσκαρ θα είναι ικανοποιημένο, άλλωστε σε μια οσκαρική τελετή το να ανέβει δυο φορές στο βάθρο ιρανική ταινία είναι κάτι παραπάνω από θαύμα!

 

Μουσική

Τζον Γουίλιαμς
Ο ρεκορντμαν του θεσμού με 47 υποψηφιότητες και 5 Όσκαρ για μουσικές συνθεσεις και τραγούδια. Φέτος προτάθηκε δύο φορές (κάτι που έχει συμβεί άλλες 10 φορές στο παρελθόν) για τις μουσικές εργασιες του στις Περιπετείες του Τεν Τεν και το Άλογο του Πολέμου.

Λουντοβικ Μπουρσέ (The Artist)
Χωρίς αμφιβολία η μουσική του Γάλλου συνθέτη είναι ο πρωταγωνιστής! Με αναφορές σε Τσάρλι Τσάπλιν, Μαξ Σταϊνερ και Άλφρεντ Νιούμαν (ακόμα και στην σπιρτάδα του Τραγουδώντας στην Βροχή) είναι ένα μουσικό παιχνίδι απολαυστικό που χωρίς αμφιβολία αξίζει το Όσκαρ!

Αλμπέρτο Ιγκλέσιας (Κι ο Κλήρος έπεσε στον Σμαϊλι)
Από τις σπουδαιότερές μουσικές συνθέσεις της χρονιάς η 3η υποψηφιότητα του Ισπανού συνθέτη (που τον αγαπήσαμε κυρίως από την στενή συνεργασία του με τον Αλμοδόβαρ) βρίσκει πανάξια μια θέση στα φετινά Όσκαρ. Νουάρ, ατμοσφαιρική, κλείνει το μάτι στον Μπέρναρ Χέρμαν και στον Ντον Έλις.

Χαόυαρντ Σορ (Hugo)
Κινηματογραφική μουσική μεθυστική σαν ώριμο γαλλικό κρασί. Το αουτσάιντερ της κατηγορίας έχει υφή, βάθος και πλούσια εκφραστικότητα με μια πολυμελή ορχήστρα να φανερώνει τη μαγεία της ταινίας. Ο Σορ έχει γευτεί βέβαια τη χαρά της νίκης χάρη στον Άρχοντα των Δαχτυλιδιών πριν 10 χρόνια.

Related stories

Το σπίτι του Δημήτρη Αμελαδιώτη είναι ένα έργο τέχνης σε εξέλιξη

WHO IS WHO: Μου αρέσει να παρουσιάζομαι ως εικαστικός,...

Οι ταινίες της εβδομάδας 25.04-01.05.2024

Γράφει ο Λάζαρος Γεροφώτης Η κατρακύλα στα εισιτήρια των κινηματογράφων...

Η Μαρίτα Καρυστηναίου δημιουργεί τα φωτιστικά των ονείρων σας

φωτογραφίες: Μαρία Ευσταθιάδου Η Decolight λειτουργεί από το 2010 και...

Ψηλά στο Εσκί Ντελίκ, αναμνήσεις μιας άλλης ζωής

Ήταν μικρές κι αθώες κοπελούδες σαν ήρθανε απ’ την...