HomeCinema64ο ΦΚΘ: Μέρα Έκτη | 5 Ταινίες...

64ο ΦΚΘ: Μέρα Έκτη | 5 Ταινίες που δεν πρέπει να χάσετε

 

Ο παλμός του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης χτυπάει στον Εξώστη και το Φεστιβαλικό Ημερολόγιο είναι γεμάτο!

 

γράφει η Μανίκα Κωνσταντίνα

Αγόρι Δόξα τω Θεώ (Inshallah a boy)

Η ταινία του Amjad Al Rasheed είναι η πρώτη Ιορδανική ταινία που συμμετείχε στο φεστιβάλ των Καννών, από το οποίο έφυγε με δύο βραβεία, ενώ αποτελεί και την επίσημη πρόταση της χώρας για τα 96α Όσκαρ. Οι διθυραμβικές κριτικές επαινούν την συναρπαστική πλοκή και τις δυνατές ερμηνείες που  αναδεικνύουν την θεματική της ταινίας της μάχης μιας γυναίκας κόντρα σε ένα βαθιά πατριαρχικό σύστημα και μια προβληματική παράδοση. Η ταινία προβάλλεται την Τρίτη 7/11 στην αίθουσα Σταύρος Τορνές και ώρα 14:00 στην κατηγορία Meet the Neighbors+.

Υπόθεση: Όταν ο άντρας της Ναγουάλ πεθαίνει ξαφνικά δίχως να έχει αφήσει διαθήκη, η νεαρή γυναίκα και η μικρή κόρη της βρίσκονται αντιμέτωπες με μια αδιέξοδη μοίρα. Σύμφωνα με τον ιορδανικό νόμο, αν δεν υπάρχει ένα αγόρι να κληρονομήσει τον πατέρα τότε όλη η περιουσία θα πάει στον αδερφό του. Ο μόνος τρόπος για να αποφύγει να χάσει το σπίτι της αλλά ακόμη και την κηδεμονία της κόρης της θα είναι να γεννήσει ένα αγόρι. Δόξα τω Θεώ! Το μεγάλου μήκους ντεμπούτο του Αμτζάντ Αλ Ρασίντ είναι η πρώτη ταινία από την Ιορδανία που προβλήθηκε ποτέ στις Κάννες, και βλέποντάς την καταλαβαίνεις το γιατί. Πρόκειται για ένα ιδιοφυές δείγμα κοινωνικού σινεμά που ξεχειλίζει ένταση και εσωτερική αγωνία, κοιτάζοντας διαπεραστικά την πολύπλοκη ηθική, κοινωνική και ιδεολογική διαστρωμάτωση μιας χώρας που παραμένει δέσμια μιας άκαμπτης και σκληρής παράδοσης.

 

 

Ασφυξία (Without Air)

Με φεστιβαλικό άνοιγμα στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βαρσοβίας όπου και απέσπασε τρία βραβεία, το κοινωνικό δράμα σε σενάριο και σκηνοθεσία της Katalin Moldovai, προβάλλεται στο τμήμα Meet the Neighbors+ την Τρίτη 7/11 στον κινηματογράφο Μακεδονικόν στις 16:00. Η πλοκή της ιστορίας βασισμένη σε πραγματικά γεγονότα χτίζει ένα ρεαλιστικό πορτραίτο μιας σύγχρονης γυναίκας παγιδευμένης ανάμεσα στις προκλήσεις της προσωπικής και επαγγελματικής της ζωής. Η ταινία εφορμώντας από ένα αληθινό τοπικό γεγονός καταφέρνει να μετουσιώσει την δραματική σύγκρουση σε μια καθολική και παγκόσμια ιστορία.

Υπόθεση: Μέσα από ένα σενάριο που θα μπορούσε να έχει βγει από την πρόσφατη ελληνική επικαιρότητα –και μάλιστα με αναφορά στα πιο «κίτρινα» ελληνικά tabloid για την ταινία Αγόρια στο ντους–, αυτό το γενναίο, σκεπτόμενο φιλμ μάς μεταφέρει στα άδυτα ενός σχολείου της Ουγγαρίας. Εκεί μια ορεξάτη καθηγήτρια, καθώς κάνει μάθημα για την ποίηση του Αρτούρ Ρεμπό, προτείνει στην τάξη να δουν –προαιρετικά– την ταινία της Ανιέσκα Χόλαντ Total Eclipse, η οποία βιογραφεί τη σχέση αυτού του καταραμένου ποιητή με τον ομότεχνό του, τον Πολ Βερλέν. Όταν ο πατέρας ενός μαθητή θα δει ένα μέρος της ταινίας, θα κατηγορήσει το σχολείο ότι προωθεί την ομοφυλοφιλία, κι ένα σκάνδαλο δεν θα αργήσει να ξεσπάσει… Ένα συναρπαστικό tour de force, που μπορεί να εκτυλίσσεται με φόντο μία από τις πιο συντηρητικές κι οπισθοδρομικές χώρες της Ευρώπης, αλλά κάνει σαφές πως κανένα κοινωνικό περιβάλλον δεν είναι ασφαλές από το μίσος και τον σκοταδισμό.

 

 

Μέντιουμ (Medium)

Η δεύτερη μεγάλου μήκους ταινία της Χριστίνας Ιωκειμίδη, βασισμένη στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Γιώργου Συμπαρδή και σε συμπαραγωγή της ΕΡΤ, έκανε την πρεμιέρα της στο Διαγωνιστικό Τμήμα του Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Sarajevo. Η ταινία που κατάφερε να πάρει διανομή από την Wide Management, είναι μια ιστορία ενηλικίωσης και διαχείρισης πένθους στην έρημη Αυγουστιάτικη Αθήνα. Το φιλμικό κείμενο αποτελεί μια σπουδή χαρακτήρα την οποία υποστηρίζει με εξαιρετική ικανότητα η πρωτοεμφανιζόμενη Αγγελική Μπεβεράτου που μαγνήτισε τους κριτικούς στην διαγωνιστική της πρεμιέρα. Η αίσθηση αυθεντικής αναπαράστασης της νεανικής γυναικείας εμπειρίας είναι ένα από τα δυνατά στοιχεία της ταινίας που σημείωσαν οι κριτικοί. Στα πλαίσια του ΦΚΘ η ταινία θα προβληθεί την Τρίτη 7/11 στο τμήμα του Διεθνές Διαγωνιστικού στην αίθουσα Ολύμπιον στις 17:00.

Υπόθεση: Στο μεταίχμιο της ενηλικίωσης και έχοντας χάσει πρόσφατα τη μητέρα της, η Ελευθερία επισκέπτεται την ετοιμόγεννη μεγάλη της αδερφή στην Αθήνα. Περιπλανώμενη στο αυγουστιάτικο καμίνι μιας άγνωστης μεγαλούπολης, γνωρίζει το ξύπνημα της σεξουαλικής επιθυμίας στο πρόσωπο του αινιγματικού Άγγελου, ο οποίος τη παρασύρει στον εκκεντρικό του κόσμο.

Medium Sarajevo Clip from Yorgos Noussias on Vimeo.

 

 Κατά την άφιξη (Upon Entry)

To ισπανικό κλειστοφοβικό δράμα των Alejandro Rojas και Juan Sebastián Vasquez, έρχεται στο ΦΚΘ έχοντας ήδη αποσπάσει αρκετά βραβεία στην μέχρι τώρα φεστιβαλική πορεία του. Μέσα από την φόρμα του ανακριτικού δράματος η ταινία χτίζει την αγωνία του θεατή και κλιμακώνει την δραματουργική ένταση ενώ παράλληλα καταφέρνει μια πολιτική κριτική με έναν κατά γενική ομολογία των κριτικών έξυπνο τρόπο. Η προβολή εντάσσεται στο τμήμα Meet the Neighbors+ εκτός συναγωνισμού και θα πραγματοποιηθεί την Τρίτη 7/11 στην αίθουσα Τώνια Μαρκετάκη στις 19:30.

Υπόθεση: Ο Ντιέγκο και η Ελένα μετακομίζουν όμως Ηνωμένες Πολιτείες με όμως εγκεκριμένες βίζες όμως για να ξεκινήσουν μια νέα ζωή. Κατά την άφιξή όμως στο αεροδρόμιο του Νιούαρκ, όμως, το ζευγάρι θα κρατηθεί απροσδόκητα και θα υποβληθεί σε μια ψυχολογικά εξαντλητική ανάκριση από συνοριακούς πράκτορες που θα προσπαθήσουν να ανακαλύψουν αν έχουν κάτι να κρύψουν. Με φανταστική χρήση του μοντάζ, άψογες ερμηνείες, αγωνία και σασπένς απ’ το πρώτο μέχρι το τελευταίο λεπτό, αυτό το συναρπαστικό δραματικό θρίλερ που εκτυλίσσεται σε πραγματικό χρόνο λειτουργεί τέλεια και ως καυστικό σχόλιο για την πολιτική των ΗΠΑ στα θέματα μετανάστευσης και ως ευρύτερη κριτική των κάθε μορφής εξουσιαστικών μηχανισμών.

Disco Boy

Η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του Ιταλού σεναριογράφου-σκηνοθέτη Giacomo Abbruzzese, με πρεμιέρα στο 73ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου όπου διαγωνίστηκε για την Χρυσή Άρκτο, χαρακτηρίστηκε από την Guardian ως «ένα φρικαλέο ταξίδι στην καρδιά του ιμπεριαλιστικού σκότους». Ο Abbruzzese έχει δηλώσει πως ο ένας εκ των δύο πρωταγωνιστικών χαρακτήρων «γεννήθηκε» από μια συνάντηση του σκηνοθέτη σε ένα κλαμπ με έναν χορευτή, πρώην στρατιώτη. Αυτή η διχοτομία και αντίφαση ιδιοτήτων που εκφραζόταν στο σώμα του άνδρα ήταν που ενέπνευσε τον κινηματογραφιστή. Η ταινία προβάλλεται την Τρίτη 7/11 στην αίθουσα Τώνια Μαρκετάκη και ώρα 22:00 στο τμήμα Survey Expanded: Reflections of Topos.

Υπόθεση: Ο Λευκορώσος Αλεξέι διασχίζει διά πυρός και σιδήρου τα ευρωπαϊκά σύνορα και κατατάσσεται στη Λεγεώνα των Ξένων, με τη φρούδα υπόσχεση της γαλλικής υπηκοότητας. Ο Νιγηριανός Τζόμο ηγείται του αντάρτικου κόντρα στα ξένα συμφέροντα που εποφθαλμιούν το Δέλτα του Νίγηρα. Δύο αναλώσιμοι μαχητές σε προκαθορισμένη τροχιά σύγκρουσης οριοθετούν μια παραισθησιογόνα αλληγορία για την ταξικότητα του πολέμου και τις ανοιχτές πληγές της αποικιοκρατίας. Με φωτογραφία-επίτευγμα της Ελέν Λουβάρ (Αργυρή Άρκτος στο Φεστιβάλ Βερολίνου), ακόμα μια μεγάλη ερμηνεία από τον Φραντς Ρογκοφσκί που θυμίζει όλο και εντονότερα τον σπουδαίο Ντενί Λαβάν και ρυθμό παραδομένο στους ηλεκτρονικούς ήχους του Vitalic, το Disco Boy ενός πρωτοεμφανιζόμενου μεγάλου ταλέντου χορεύει αδιάκοπα στην πίστα ενός θνησιγενούς μέλλοντος, κλείνοντας συνωμοτικά το μάτι στο εμβληματικό Beau Travail της Κλερ Ντενί.

 

Related stories

Ακούστε εδώ το ΝΕΟ τραγούδι των Tindersticks!

Σχετικά με το νέο single, ο Stuart Staples εξηγεί: «Κάποιοι λένε...

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ | Η Μελίνα Ασλανίδου μιλά στον Εξώστη

Συνέντευξη στο Χρήστο Σατανίδη Την αγαπάμε πολύ… Πάρα πολύ. Διότι...

Η παραλία που μοιάζει με Καραϊβική, λίγα μόλις λεπτά από την Θεσσαλονίκη

Η Επανομή απέχει μόλις 30 χιλιόμετρα από το κέντρο της...

Ο καφενές στο κέντρο με τις πιο νόστιμες τηγανιτές πατάτες, θυμίζει κουζίνα της γιαγιάς

Στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, μπροστα στην παλιά Παραλία, εκεί...