HomeCinema26ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: “Must See”...

26ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: “Must See” Μέρα 2

γράφει ο Λάζαρος Γεροφώτης

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης ξεκίνησε με την πρεμιέρα στο Ολύμπιον το απόγευμα της Πέμπτης και με τις πρώτες προβολές στις αίθουσες, σε λιμάνι, Ολύμπιον και Μακεδονικόν. Την Παρασκευή 8/3/2024 έχουμε το πρώτο sold out του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ ήδη από την προπώληση και δεν είναι άλλο από το επίκαιρο βραβευμένο με Όσκαρ Ντοκιμαντέρ 2023 με τίτλο “Navalny”, όπου προβάλλεται στον απόηχο του αιφνίδιου και γεμάτου ερωτηματικά θανάτου του πολιτικού κρατούμενου Αλεξέι Ναβάλνι, ο οποίος διώχθηκε επανειλημμένα από το καθεστώς του Βλαντιμίρ Πούτιν πριν αφήσει την τελευταία του πνοή σε φυλακή υψίστης ασφαλείας στην Αρκτική. Το ντοκιμαντέρ βλέπεται πλέον υπό άλλο πρίσμα, καθώς μοιάζει να προοικονομεί με τον πιο σκληρό τρόπο τη μοίρα του Ρώσου ακτιβιστή και ταυτόχρονα αποτελεί μια παρακαταθήκη της πολιτικής του κληρονομιάς. Η ταινία αναφέρεται σε μία παλαιότερη απόπειρα δολοφονίας και αναπλάθει τα δραματικά γεγονότα του Αυγούστου 2020, όταν ο Ναβάλνι έπεσε σε κώμα και μεταφέρθηκε εσπευσμένα από τη Σιβηρία στη Γερμανία. Πέραν του “Navalny”, οι προτάσεις μας για την δεύτερη μέρα του Διεθνούς Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης είναι:

ΛΕΣΒΙΑ

Υπόθεση: Τη δεκαετία του ’70 λεσβίες από όλο τον κόσμο καταφθάνουν σε ένα μικρό χωριό της Λέσβου. Ενώ οι εντάσεις με τους κατοίκους αυξάνονται, η σκηνοθέτρια Τζέλη Χατζηδημητρίου –που βρέθηκε στη μέση ως ντόπια και ως λεσβία– αφηγείται μια ιστορία 40+ χρόνων γύρω από την αγάπη, την κοινότητα, τις συγκρούσεις, αλλά και τι σημαίνει να νιώθει κανείς αποδεκτός.

Προβάλλεται: 8/3/2024: Τζον Κασσαβέτης στις 21:00 και 9/3/2024: Τζον Κασσαβέτης στις 15:15 και είναι διαθέσιμη και στις online προβολές.

Διάρκεια: 78’

 

Η φωνή του σπιτιού – House With a Voice

Υπόθεση: Η Φωνή του σπιτιού διηγείται την ιστορία έξι ορκισμένων παρθένων, οι οποίες έχουν αποφασίσει να αναλάβουν τον κοινωνικό ρόλο των ανδρών για διαφορετικούς λόγους η κάθε μια. Για να παρακάμψουν τις πατριαρχικές δομές, να αποφύγουν μισογυνιστικές επιθέσεις, να υποστηρίξουν οικονομικά τις οικογένειές τους, να αποφύγουν τον καταναγκαστικό γάμο και για να είναι ελεύθερες. Οι χαρακτήρες μας εκφράζονται με οικειότητα καθώς μας μιλούν για τις ζωές τους και μας παίρνουν μαζί τους στο προσωπικό τους ταξίδι. Μιλούν για την ελευθερία και την καταπίεση, για την υπόσχεση να θυσιάσουν τη ζωή τους προκειμένου να διασφαλίσουν την επιβίωση των οικογενειών τους, αλλά και για την κατάργηση των αυστηρών έμφυλων ορίων και την ικανότητα του ανθρώπινου νου να αποφασίζει τι θέλουμε να είμαστε. Μια ταινία που ανατρέπει στερεότυπα και τις συζητήσεις για το φύλο, διευρύνοντας την αντίληψή μας για την ανθρώπινη ζωή και τις οικουμενικές συνθήκες της.

Προβάλλεται: 8/3/2024: Τώνια Μαρκετάκη στις 20:00 και 10/3/2024: Σταύρος Τορνές στις  14:15

Διάρκεια: 85’

 

Sorry/Not Sorry

Υπόθεση: «Σε παγκόσμιο και ιστορικό επίπεδο, είμαστε η βασικότερη πηγή δεινών και πόνου για τις γυναίκες. Είμαστε το χειρότερο πράγμα που τους έχει συμβεί. Ξέρετε ποια είναι η δική μας μεγαλύτερη απειλή; Η καρδιοπάθεια». Σήμερα, αυτή η γνωστή φράση του Λούι Σι Κέι ακούγεται το λιγότερο ειρωνική, μετά το σκάνδαλο σεξουαλικής παρενόχλησης στο οποίο εμπλέκεται ένας από τους πιο δημοφιλείς κωμικούς παγκοσμίως. Ένα χρονικό ανόδου και (κυρίως) πτώσης, ένα ντοκιμαντέρ που δίνει φωνή, με ειλικρίνεια και απροσδόκητο χιούμορ, στις διαφορετικές και περίπλοκες εμπειρίες των τριών γυναικών που μίλησαν ανοιχτά μέσα στα χρόνια για τη συμπεριφορά του Λούι. Επανεξετάζοντας τη στάση του και την απρόσμενή επάνοδό του, και προσπαθώντας να εξηγήσουν την απροθυμία του κοινού να αποκαθηλώσει το είδωλό του, δύο δυναμικές σκηνοθέτριες ρίχνουν φως σε ερωτήματα σχετικά με το φύλο και την εξουσία στον εργασιακό χώρο. Μέσα από συνεντεύξεις με τους/τις δημοσιογράφους που αποκάλυψαν την ιστορία, κωμικούς, θεματοφύλακες και κριτικούς, η ταινία κάνει τους θεατές να διερωτηθούν: σε ποιον τελικά δίνουμε δεύτερη ευκαιρία και ποιος παραγκωνίζεται στην πορεία;

Προβάλλεται: 8/3/2024: Ολύμπιον στις 22:30 και 12/3/2024: Μακεδονικόν στις 22:30

Διάρκεια: 90’

 

 

Ανήκειν – Belonging

Υπόθεση: Ο 22χρονος Μικέλ, παιδί Αλβανών μεταναστών, απελαύνεται δι’ ασήμαντον αφορμήν και με συνοπτικές διαδικασίες από τις ΗΠΑ, τη μόνη χώρα που είχε γνωρίσει για πατρίδα. Η οικογένειά του βρίσκεται από τη μία στιγμή στην άλλη μοιρασμένη στις δύο πλευρές του Ατλαντικού, η αδελφή του που έχει τα μισά του χρόνια, θέλει να τον ακολουθήσει στην Αλβανία, ενώ τον ίδιο τον περιμένει στον τόπο καταγωγής του μια πραγματικότητα ολότελα διαφορετική από αυτή που είχε συνηθίσει. Κι ενώ ο Μικέλ δεν σταματά να διεκδικεί την επιστροφή του στην Αμερική, στις σπουδές, στους φίλους και στην κοπέλα του, το ερώτημα που εγείρεται είναι αν αυτό είναι τελικά η μοναδική εκδοχή του μέλλοντος που ονειρεύεται. Τιμώντας στο έπακρο τον τίτλο της ταινίας τους, οι Κρέσνικ Τζονούζι και Σέβαρ Γκούδμουσον φιλοτεχνούν μια αληθινή σπουδή πάνω στην έννοια του «ανήκειν», στη ρευστότητά της και στις αναθεωρήσεις στις οποίες οδηγείται εκ των πραγμάτων, σε έναν κόσμο που λειτουργεί κυνικά, ανελαστικά κι απρόσωπα.

Προβάλλεται: 8/3/2024: Φρίντα Λιάππα, 21:30 και 9/3/2024: Σταύρος Τορνές στις 12:15 και διαθέσιμο στις online προβολές.

Διάρκεια: 88’

 

Άγνωστο τοπίο – A New Kind of Wilderness

Με το Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής (Διαγωνιστικό World Cinema Documentary)  στο Φεστιβάλ του Sundance 2024, έρχεται στη Θεσσαλονίκη ένα Ντοκιμαντέρ για τη σχέση του ανθρώπου με τη φύση και όχι μόνο.

Υπόθεση: Μακριά από τη βοή του κόσμου, στην αγκαλιά των σκιερών δασών της Νορβηγίας, η Μαρία κι ο Νικ μεγαλώνουν τα τέσσερα παιδιά τους σε αρμονία με τη φύση, αναζητώντας μια πιο ουσιαστική ζωή, σε ήσυχους ρυθμούς. Όμως ο ξαφνικός θάνατος της Μαρία θα ανατρέψει την οικογενειακή γαλήνη και θα τους φέρει αντιμέτωπους με καινούριες προκλήσεις, η μεγαλύτερη από τις οποίες θα είναι η αναπόφευκτη επιστροφή τους στον «πολιτισμό». Το ντοκιμαντέρ της Σίλιε Έβενσμου Γιάκομπσεν (που γνωρίσαμε με το εξαιρετικό Η πίστη και βουνά κινεί) μας μεταμορφώνει σε μέλη της οικογένειας και μας κάνει κοινωνούς της τρυφερότητας, της αγάπης, αλλά και του πόνου που βιώνει αυτή στα σπλάχνα της. Μέσα από τις καινούργιες δοκιμασίες αλλά και τις ειδυλλιακές στιγμές του παρελθόντος που είχε καταγράψει με την κάμερά της η φωτογράφος Μαρία, η ταινία εξετάζει με ευαισθησία και διορατικότητα τους δεσμούς που ενώνουν και τη διαχείριση της απώλειας, την εύθραυστη σχέση μας με τη φύση και την ευθύνη μας απέναντι στον πλανήτη, σε μια ταινία που είναι την ίδια στιγμή αφοπλιστικά απλή και εξαιρετικά σύνθετη.

Προβάλλεται: 8/3/2024: Ολύμπιον στις 17:00 και 9/3/2024: Φρίντα Λιάππα στις 13:30 και είναι διαθέσιμη και στις online προβολές.

Διάρκεια: 84’

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Related stories

Μεταξύ «συρμού» και αποβάθρας: Περιμένοντας τον άγγελο σαράντα χρόνια

Μεταξύ «συρμού» και αποβάθρας γράφει ο Άγγελος Μαλλίνης Ταξίδι στο κέντρο...

Η Δήμητρα έχει ένα από τα ομορφότερα καφέ της πόλης, μπροστά σε ένα από τα ομορφότερα μνημεία της Θεσσαλονίκης

συνέντευξη στη Μαρία Καρασπύρου Η Δήμητρα Γρηγοριάδου είναι η ιδιοκτήτρια...

Αποκάλυψη τώρα , το χάος γύρω από την παραγωγή του αντιπολεμικού έπους του Φρανσις Φορντ Κόπολα

γράφει η Φανή Εμμανουήλ Το βράδυ της Τετάρτης πραγματοποιήθηκε η...

Πού θα συναντηθούν πέντε επιτάφιοι για πρώτη φορά στα χρονικά, στην πόλη

Η Ιερά Μητρόπολη Θεσσαλονίκης, στο πλαίσιο της θρησκευτικότητας και...

“Baby Reindeer” ή αλλιώς η πιο ειλικρινής σειρά για την κακοποίηση

Γράφει ο Λάζαρος Γεροφώτης Σειρές και ταινίες που βασίζονται σε...