HomeInterviewsΤι μαγικό κάνουν 4 κορίτσια, σε ένα...

Τι μαγικό κάνουν 4 κορίτσια, σε ένα στούντιο που λέγεται Kota;

εικόνες & λέξεις: Φιλαρέτη Χρηστίδη

Η αρχέγονη τέχνη της κεραμικής είναι από τις λίγες που έχει μείνει αναλλοίωτη στο χρόνο ως προς τις τεχνικές κατασκευής και τα εργαλεία της. Τα αντικείμενα της καταλάμβαναν μεγάλο μέρος της χρηστικότητας και της καλαισθησίας στην καθημερινότητα του ανθρώπου στην αρχή της ελληνικής ιστορίας. Και ακόμα συνεχίζουν. Η αλήθεια είναι πως δε στέρεψε ποτέ. Απλώς τώρα της έχουμε ξαναδώσει τη σημασία που της αναλογεί.

 

Η μετα-πανδημική κρίση σε συνδυασμό με τις ατελείωτες ώρες μη παραγωγικού scrolling στο Instagram και στο TikTok αποτέλεσε για πολλούς αφορμή να εξασκήσουν αντιστρεσογόνες δραστηριότητες που επιστρέφουν τον άνθρωπο στην αρχέγονη του φύση, με πυρήνα τη χειρωνακτική απασχόληση. Από banana bread, μέχρι βελονάκι κάπου στα ενδιάμεσα γνώρισε την άνθηση της στο μοντέρνο κοινό και η κεραμική.

Και όχι μόνο σε μία αλλά πολλές και διαφορετικές διαστάσεις. Ξαφνικά η μοναδικότητα του χειροποίητου και του ελαφρώς ατελούς απέκτησε τη ζήτηση του μαζικά παραγμένου και εργοστασιακού, αν όχι περισσότερη. Δεν είναι λοιπόν λίγοι αυτοί που αντί για γιόγκα στρέφονται πλέον στην κεραμική είτε ως συλλέκτες είτε ως ερασιτέχνες κεραμιστές.
Κάπως έτσι τελικά άρχισαν μαθήματα κεραμικής και τα κορίτσια του Kota the Studio, πολύ πριν όμως γίνει τρέντι.

Ξεκινώντας μαθήματα κεραμικής το 2018 προκειμένου να βρουν καταφύγιο από την εργασιακή τους ρουτίνα “οι κότες” όπως αποκαλούν παιχνιδιάρικα τους εαυτούς τους – η Ανθή και η Κέλλυ Θεοδωράκη, η Γωγώ Αναστασοπούλου και η Εύη Παπαδοπούλου κατέληξαν εν μέσω πανδημίας να δημιουργήσουν στη Θεσσαλονίκη το εργαστήριο κεραμικής γνωστό και ως Kota the Studio, που αν και ξεκίνησε απλώς ως ένας χώρος προσωπικής δημιουργικής έκφρασης, στην πορεία πήρε μεγαλύτερες διαστάσεις, με αποτέλεσμα να γίνεται σιγά – σιγά προσβάσιμος και στο κοινό με τη μορφή καταστήματος και παράλληλα ως χώρος διεξαγωγής workshops.

Η κάθε μία με διαφορετικό επαγγελματικό υπόβαθρο, η Ανθή και η Κέλλυ λογίστριες, η Γωγώ γραφίστρια και η Εύη αρχιτέκτονας, αν και πάντα όπως σημειώνουν είχαν μία καλλιτεχνική φύση, είχαν την ανάγκη να δοκιμάσουν κάτι πιο απτό.Έτσι και προέκυψε το χόμπι της κεραμικής.

Σταδιακά, όμως, όσο η ενασχόληση με το αντικείμενο άρχισε να γίνεται πιο εντατική και μόνο οι ώρες των εβδομαδιαίων μαθημάτων δεν ήταν αρκετές. Με αφορμή αυτό, δημιουργήθηκε και το Kota.

Παρόλο που σύμφωνα με τις ίδιες, όταν έλαβαν την πρώτη τους επαγγελματική συνεργασία δεν είχε φτάσει καν ο φούρνος που είχαν παραγγείλει για το ψήσιμο, ο τελευταίος χρόνος αποδεικνύει μετά από διάφορες συμμετοχές σε bazaar αλλά και παραγγελίες που δεν τελειώνουν ποτέ, ότι οι “κότες” τα κατάφεραν χωρίς πρόβλημα.

“Η καθημερινότητα της πλειονότητας του σύγχρονου κόσμου διαδραματίζεται πάνω σε μία καρέκλα, έχοντας απέναντι μία οθόνη, είναι η λεγόμενη δουλειά γραφείου”, όπως λέει η Γωγώ.

Η κεραμική αποτέλεσε για εμάς όπως και για πολλούς άλλους ένα σποραδικό διάλειμμα από όλο αυτό και ήταν ένα από τα πράγματα που μας γοήτευσε.

Ακούγεται κλισέ, αλλά όντως αποτελεί μία μορφή διαλογισμού. Ειδικά όταν πρόκειται για τεχνικές όπως, που κάνεις επαναλαμβανόμενες κινήσεις είτε όταν κατασκευάζεις είτε όταν επεξεργάζεσαι το αντικείμενο, σύμφωνα με την Εύη.

Ας μην ξεχνάμε πως είναι μία διαδικασία η οποία εξαρτάται σχεδόν αποκλειστικά από τις κινήσεις των χεριών σου με εξαίρεση το ψήσιμο. Αναγκαστικά, λοιπόν, καλείσαι να είσαι πιο ήρεμος, εφόσον αν δεν είσαι, ασυνείδητα είναι πολλές οι φορές που θα φανεί στην κίνηση τον χεριών σου και κατ’ επέκταση στο αντικείμενο το οποίο φτιάχνεις.

Ο πηλός από μόνος του έχει μια ροή και θέλει χρόνο να εξελιχθεί, οπότε και χωρίς να θέλεις, μαθαίνοντας κεραμική, το ίδιο το υλικό σε αναγκάζει να επιβραδύνεις τις ταχύτητες σου, καθώς όλα τα στάδια θέλουν πολύ μεγάλη υπομονή μέχρι να φτάσεις στο τελικό αποτέλεσμα, συμπληρώνει η Ανθή.

Κάθε μία από τις τέσσερις φίλες έχει διαφορετική προσέγγιση στην τέχνη της κεραμικής.Από χρηστικά αντικείμενα μέχρι interior design και επιτοίχιες δημιουργίες το Kota the Studio δεν έχει περιορισμούς στις ιδέες του και στις τεχνικές χειρισμού του πηλού (χυτό, μακαρόνι, πηλοπλαστική). Όμως, όπως λένε και οι ίδιες, πάντα υπάρχει μία κοινή αισθητική παρά τις διαφορές στη τεχνική τους για αυτό και λειτουργεί τόσο οργανικά η συνεργασία τους.Πέρα φυσικά από το γεγονός ότι προτού υπάρξουν συνεργάτιδες, υπήρξαν φίλες.

Αν και τα πολυπόθητα workshops δεν είναι ακόμα κανονικότητα στο Kota the Studio, οι ίδιες υπόσχονται πως από τον Σεπτέμβρη θα είναι κάτι δεδομένο.

Στο μεταξύ μας θυμίζουν γιατί αγαπάμε το ελληνικό καλοκαίρι και πιο συγκεκριμένα όπως το χαρακτήρισαν “Το τελετουργικό του καλοκαιρινού δείπνου” με τη νέα τους συλλογή που παρουσιάζεται στην έκθεση  “L’été grec” του Mon Coin Studio.

Κάτι μας λέει πως δε θα είναι σίγουρα η τελευταία.

Kota the Studio, Φιλίππου 56, Θεσσαλονίκη

https://instagram.com/kota_the_studio

 

Related stories

Το ‘ελληνικό Woodstock’ και ένα πάρτυ στη Βουλιαγμένη

Το πρωτοποριακό πάρτι του Λουκιανού Κηλαηδόνη στη Βουλιαγμένη, γνωστό...

3 Νέες ταινίες στις κινηματογραφικές αίθουσες και η κορυφαία συνάντηση του Deadpool με τον Woolverin

γράφει ο Λάζαρος Γεροφώτης Με τις θερμοκρασίες να συνεχίζουν να...

Κλείνει το ιστορικό ζαχαροπλαστείο του «Τερκενλή»

Το κατάστημα που έχει γράψει τη δική του πολυετή...

Καλοκαιρινή αναμπουμπούλα στα θεσσαλονικιώτικα ραδιόφωνα με ανατροπές

Αυτό είναι αδιαμφισβήτητα ένα από τα πιο ανατρεπτικά ραδιοφωνικά...

Κριτική Βιβλίου | Paul Auster «Αιματοβαμμένο έθνος»

Γράφει ο Τάσος Γέροντας Paul Auster «Αιματοβαμμένο έθνος». Μετάφραση Ιωάννα Ηλιάδη. Εκδόσεις...