HomeInterviewsΟ υποψήφιος Δήμαρχος Θεσσαλονίκης Σπύρος Πέγκας σε...

Ο υποψήφιος Δήμαρχος Θεσσαλονίκης Σπύρος Πέγκας σε πρώτο πρόσωπο

Τον Σπύρο Πέγκα τον γνωρίσαμε κατά την θητεία του με την παράταξη του Γιάννη Μπουτάρη, ως Αντιδήμαρχο Πολιτισμού, Παιδείας και Τουρισμού. Άνθρωπος της πόλης, με σπουδές στο εξωτερικό και μακρά επαγγελματική δραστηριότητα στο επιχειρείν αποτελεί μια από τις πιο ενδιαφέρουσες και πολλά υποσχόμενες υποψηφιότητες για τον Δήμο Θεσσαλονίκης.

Επιμέλεια Μαρία Φαρδέλλα

Μεγάλωσα στη Σαλαμίνα, όπως τη λέγαμε, περιοχή Μπότσαρη και Βασιλίσσης Όλγας. Θυμάμαι την περίφημη παιδική χαρά με το μεγάλο φιδάκι που σαν παιδιά σκαρφαλώναμε πάνω του και μπαίναμε να κρυφτούμε μέσα του! Οι καθημερινές μου διαδρομές ήταν μέχρι την παιδική χαρά της Μπότσαρη, στο σινεμά Ρεξ, στο Λούνα Πάρκ σπανιότερα και κυρίως με τα πόδια μέχρι τη Φιλελλήνων που έμεναν ο παππούς και η γιαγιά. Η Θεσσαλονίκη είχε μια πιο ανθρώπινη κλίμακα τότε. Της έλειπε ο διεθνής αέρας.

Μεγαλώνοντας αποφάσισα με τι θέλω να ασχοληθώ και έτσι σπούδασα Πολιτικές Επιστήμες και Διεθνείς Σχέσεις και δεν μετάνιωσα ποτέ. Έμαθα να αναλύω και να επανα-συνθέτω περίπλοκα πολιτικο-κοινωνικά φαινόμενα.  Μετά τις σπουδές μου για ένα χρόνο έζησα στις Βρυξέλες και δούλεψα στην Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες, μετά για 15+ χρόνια ασχολήθηκα με το εμπόριο και την οικογενειακή επιχείρηση, ενδιάμεσα με ένα εκπληκτικό εστιατόριο, το Punto Es  και διάφορα έντυπα και τέλος με το Δήμο Θεσσαλονίκης ως Αντιδήμαρχος από το 2011 ως και το 2019 στα χρόνια του Γιάννη Μπουτάρη. Τέλος, τα τελευταία τέσσερα χρόνια συνεργάστηκα με δημάρχους, δήμους, αλλά και ιδιώτες στη Βόρεια Ελλάδα, στους οποίους ήμουν σύμβουλος για την εξωστρέφεια και τουριστική τους ανάπτυξη με την εταιρεία που δημιούργησα το 2019, το Σοφό Κριάρι (Wise Ram).

Η θητεία μου δίπλα στον Γιάννη Μπουτάρη ήταν καθοριστική, δημιουργική και αποτελεσματική. Χαρακτηριστικά θυμάμαι τις στιγμές συναγερμού, όταν κάθε τόσο έσκυβε στο αυτί σου και σου έλεγε «έχω μια ιδέα»! (χαχα). Κάναμε έργο για την πόλη, αλλάξαμε την κουλτούρα της και επαναπροσδιορίσαμε το DNA της. Η Θεσσαλονίκη έγινε τα χρόνια αυτά ισότιμα και υπερήφανα ανταγωνιστική απέναντι σε οποιαδήποτε άλλη πόλη του κόσμου. Σε μια εποχή σκληρών οικονομικο-κοινωνικών συνθηκών για την πατρίδα μας, η Θεσσαλονίκη διακρίθηκε στον παγκόσμιο στίβο για τις επιδόσεις της σε θέματα δημόσιας διοίκησης, ψηφιακής διακυβέρνησης, κοινωνικής πρόνοιας, τουριστικής ανάπτυξης, πολιτιστικής άνθησης και κοινωνικής κινητικότητας (νεολαία, πρόσφυγες, LGBTQ+ κοινότητα).

Τους τελευταίους 11 μήνες ο ελεύθερος μου χρόνος είναι αποκλειστικά αφιερωμένος στην κόρη μου και κανένα βιβλίο στα κλεφτά. Αγαπώ πολύ να διαβάζω Γιούντιθ Χέρμαν, Σαμ Σέμπαρτ, Αντόνιο Μουνιόθ Μολίνα, Τζέιμς Χίλτον και κυρίως την αδερφή μου Έλενα Πέγκα.

Η υποψηφιότητα μου για τον Δήμο Θεσσαλονίκης ήταν μονόδρομος. Στη «Θεσσαλονίκη για όλους» επιθυμούμε μια πόλη που δεν αφήνει κανέναν πίσω της. Που είναι φιλική, προσβάσιμη και συμπεριληπτική και φροντίζει τους ανθρώπους της. Έξι άστεγοι χάθηκαν στους κεντρικούς δρόμους της πόλης μας τα τελευταία δύο χρόνια.  Αυτό είναι τραγικό. Η προσβασιμότητα στον δημόσιο χώρο έχει επιδεινωθεί με δραματικό τρόπο. Τις κοινωνικές δομές που με τόσο κόπο στήσαμε το διάστημα 2011-19 τις αποφεύγουν οι έχουσες και έχοντες ανάγκη επειδή δεν υπάρχει πρόνοια και φροντίδα. Το δημόσιο σχολείο είναι αφύλακτο, καταστρέφεται και υποβαθμίζεται. Θεσσαλονίκη για Όλους σημαίνει θεραπεία των παραπάνω θεμάτων. Μια πόλη καθαρή, πράσινη μια πόλη που νοιάζεται, σε αναπτυξιακή τροχιά για Όλους!

Η πόλη τα τελευταία χρόνια βιώνει μια καθημερινή υποβάθμιση σε όλους τους τομείς και αυτό πρέπει να αντιστραφεί. Πάντα υπάρχει τρόπος αν υπάρχει πολιτική βούληση. Εμείς έχουμε γνώση, έχουμε ανθρώπους και σχέδιο και είμαστε ικανοί να το κάνουμε πράξη. Για όλα υπάρχει σχεδιασμός, βραχυπρόθεσμος, μεσοπρόθεσμος και μακροπρόθεσμος-στρατηγικός. Θα σας παραπέμψω στην μελλοντική ανακοίνωση του προγράμματός μας.

Ενδεικτικά μόνο για το κυκλοφοριακό να πω ότι καταρχήν, θα επαναφέρουμε το ωράριο φορτοεκφορτώσεων και τα διαχωριστικά πασαλάκια όπου μπορούμε, στόχος είναι να μεγιστοποιήσουμε την ταχύτητα των πολύπαθων αστικών λεωφορείων της πόλης. Στη συνέχεια θα ενθαρρύνουμε τη μετεπιβίβαση, τη συνοδευτική μετακίνηση, την κυκλική κίνηση μέσα στο κέντρο , τη μικρο-κινητικότητα. Θα πολεμήσουμε την παραβατικότητα και θα δημιουργήσουμε περιφερειακά πάρκινγκ. Μακροπρόθεσμα θα ήθελα να ωριμάσουμε έναν συγκροτημένο σχεδιασμό για θαλάσσια συγκοινωνία.

Αντίστοιχα, θα χρειαζόμασταν πολλές σελίδες, για να σας αναλύσω το σχεδιασμό μας σε κάθε θεματική. Οπότε, υπομονή, μέχρι τη στιγμή που θα δημοσιοποιήσουμε το πρόγραμμά μας! Θα είναι αναλυτικό, ουσιαστικό και κοστολογημένο για κάθε ένα από τα παρακάτω θέματα που απασχολούν τον κάθε πολίτη.

  1. Κυκλοφοριακό, θέσεις στάθμευσης, βιώσιμη κινητικότητα (πεζοδρομήσεις – ποδηλατόδρομοι)
  2. Πράσινο
  3. Καθαριότητα & Ανακύκλωση
  4. Τουρισμός
  5. Πολιτισμός
  6. Οπαδική Βία.
  7. Σχολικές εγκαταστάσεις

Υποστηρίζουν πολλοί πως μόνο ένας ενιαίος Δήμος σε όλο το πολεοδομικό συγκρότημα θα είναι σε θέση να εφαρμόζει ολοκληρωμένες λύσεις. Πρώτα από όλα θα πρέπει στην Ελλάδα να χειραφετηθούν οι δήμοι. Να αποκτήσουν οικονομική αυτοτέλεια και διοικητική ανεξαρτησία, ώστε να μπορούν να ασκούν τη δική τους αναπτυξιακή πολιτική. Υπήρξε μια σχετική μεταρρυθμιστική συζήτηση υπό την πίεση των Ευρωπαίων εταίρων μας τα πρώτα χρόνια των μνημονίων, η οποία ήταν προς μια θετική κατεύθυνση. Στη συνέχεια ατόνησε και το κεντρικό κράτος επιβεβαίωσε το ρόλο του μεγάλου Πατερούλη. Και δεν ακούω η σημερινή ΚΕΔΕ να διεκδικεί δυναμικά αυτήν την χειραφέτηση των δήμων. Αν δεν συμβεί, λοιπόν, αυτό πρώτα, η υπόλοιπη συζήτηση για Μητροπολιτικούς δήμους θα είναι άγονη. Συγκρούεται με άλλες βαθμίδες τοπικής αυτοδιοίκησης Β΄βαθμού, ένα θέμα που μπορεί να διευθετηθεί με θεσμικές αλλαγές.

Σκοπός δεν είναι να φαγωνόμαστε οι αυτοδιοικητικοί μεταξύ μας, αλλά να δώσει το Ελληνικό κράτος εξουσία και αρμοδιότητες με αυτόνομους πόρους στις δημοτικές διοικήσεις. Αυτό και θα διεκδικήσουμε εμείς. Οι πόροι που διαχειρίζεται η τοπική αυτοδιοίκηση είναι περιορισμένοι, ελεγχόμενοι και δυσχεραίνουν την άσκηση αναπτυξιακής πολιτικής. Οι δήμοι στην Ελλάδα είναι εξαρτημένοι από το κεντρικό πολιτικό σύστημα. Κατά τη γνώμη μου, θα πρέπει να υπάρχει ένα δίκαιο αναλογικό σύστημα, που όμως, θα αξιολογείται διαρκώς βάση των επιδόσεων των δήμων στην ωρίμανση των έργων, στην  απορροφητικότητα των πόρων και στο βαθμό υλοποίησης των έργων και των ωφελειών που αυτά έχουν για την πλειοψηφία των δημοτών.

Θα ήθελα να υπάρχει γνώση, ωρίμανση και ενσυναίσθηση στο κεντρικό πολιτικό σύστημα. Να κατανοήσει και να παραδεχθεί,  ότι αν δεν χειραφετηθούν οι δήμοι με ένα –ξαναλέω-  δίκαιο σύστημα αξιολόγησης, δεν θα μπορέσουν να λυθούν πάγια και διαχρονικά ελληνικά προβλήματα.

Θα είμαι εδώ παρών να συζητήσουμε το επόμενο διάστημα όσα θέλουμε και πρέπει να αλλάξουμε. Θα περάσω από όλες τις γειτονιές της Θεσσαλονίκης, για συζητήσεις και ανταλλαγή απόψεων και ιδεών με τους δημότες, να γεμίσουμε τη φαρέτρα μας και να συμπληρώσουμε το σχέδιο μας με τις καλύτερες λύσεις για την αντιμετώπιση των προβλημάτων των Θεσσαλονικέων. Το έργο της επόμενης ημέρας στην πόλη μας θα είναι δύσκολο, κολοσσιαίο θα έλεγα!

 

Related stories

Όταν ο Φαίδων Γεωργίτσης συνάντησε τη Ρίτα Χέιγουρθ στη Θεσσαλονίκη, το 1977

Τον Σεπτέμβριο του 1977 καταφθάνει στην συμπρωτεύουσα η μεγάλη...

Η πρώτη εμφάνιση Ελληνίδας ηθοποιού σε ανδρικό ρόλο στο θέατρο

Το 1899, η διάσημη Γαλλίδα ηθοποιός Σάρα Μπερνάρ έγραψε...

Αυτή είναι σίγουρα η ομορφότερη ταράτσα της Άνω Πόλης που μπορείς να επισκεφθείς

Mε γραφική θέα, στην οδό Ανδοκίδου, περνώντας ταβερνάκια και...

’We are One’’ Yoga Festival’ έρχεται στην Χ.Α.Ν.Θ

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Γιόγκα, πραγματοποιείται ένα ολοήμερο...