HomeNewsroomΟριακά πέρασε τη βάση η καθαριότητα, τα...

Οριακά πέρασε τη βάση η καθαριότητα, τα ΜΜΜ και η εικόνα της πόλης από τους επισκέπτες της

Στο χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων ετών έθεσαν τον πήχη της συνολικής αξιολόγησής τους οι επισκέπτες της Θεσσαλονίκης το 2023 χαρίζοντάς της ένα φειδωλό 7,8 την ώρα που βαθμολόγησαν τη διασκέδαση/αναψυχή και τη συμπεριφορά των κατοίκων υψηλότερα με 8,5. Τον χαμηλότερο βαθμό έβαλαν στη δημόσια καθαριότητα που οριακά πέρασε τη… βάση καθώς έλαβε μόλις 5,4.

Πάντως 9 στους 10 τουρίστες εμφανίζονται πρόθυμοι να ξαναέρθουν ή να συστήσουν την πόλη σε φίλους τους, ενώ 8 στους 10 αισθάνονται πως υπάρχουν και άλλα πράγματα που θα ήθελαν να δουν.

Τα στοιχεία προκύπτουν από την άκρως ενδιαφέρουσα έρευνα «Προφίλ και Ικανοποίηση Τουριστών – Απόδοση Ξενοδοχείων της Θεσσαλονίκης» της Ένωσης Ξενοδόχων Θεσσαλονίκης. Την έρευνα υλοποίησε η GBR Consulting σε δείγμα 1.450 ατόμων την περίοδο Σεπτεμβρίου – Δεκεμβρίου 2023- Ιανουάριου 2024. Στην έρευνα αποτυπώνεται η βαθμολογία της πόλης από τους τουρίστες από το 2015 έως και το 2023.

«Το 2023 υπήρξε η πρώτη χρονιά μετά την πανδημία του covid-19 που η Θεσσαλονίκη – για τα δεδομένα της – κινήθηκε τουριστικά σε ικανοποιητικά επίπεδα, αφού η καθημερινότητα επανήλθε σε πλήρως φυσιολογικούς ρυθμούς. Ωστόσο, από τα αποτελέσματα της φετινής έρευνας διαφαίνεται ακόμη πιο επιτακτική η ανάγκη οργανωμένου σχεδίου ανάπτυξής της, αφού το 2023 ήταν η χρονιά που στις ερωτήσεις της έρευνας εάν οι επισκέπτες της θα σύστηναν τη Θεσσαλονίκη σε άλλους και εάν επιθυμούν να την επισκεφθούν ξανά, τα ποσοστά 92% και 91% αντίστοιχα, ήταν τα χαμηλότερα των τελευταίων ετών. Επίσης, το 2023 ήταν η χρονιά κατά την οποία η Θεσσαλονίκη αξιολογήθηκε συνολικά με το χαμηλότερο βαθμό (7,8) των τελευταίων ετών» ανέφερε κατά την παρουσίαση ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Θεσσαλονίκης Αντρέας Μανδρίνος.

Η Θεσσαλονίκη βρίσκεται σε σημείο καμπής

«Τα αποτελέσματα της μελέτης του 2023 δείχνουν ότι υπήρξε ελάχιστη πρόοδος σε σχέση με σχέση με το 2019» ανέφερε ο mananging consultant της GBR Consulting, Stefen Merkenhof υπογραμμίζοντας πως «στο αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης, το 2023 σε σύγκριση με το 2019 οι διεθνείς αφίξεις αυξήθηκαν μόλις 0,8%. Να σημειωθεί ότι διακόπηκε η σύνδεση με την αγορά της Ρωσίας και ότι το 2021 η Ellinair σταμάτησε τη λειτουργία της».

Αναφερόμενος στον οδικό τουρισμό ο κ. Merkenhof τόνισε πως «το 2023 σε σύγκριση με το 2019, οι οδικές αφίξεις στα σημεία εισόδου του Προμαχώνα που συνδέουν τη Θεσσαλονίκη με την Σόφια μειώθηκαν κατά 29% και στους Ευζώνους που τη συνδέουν με τα Σκόπια μειώθηκαν κατά 5%. Ωστόσο, τη συγκεκριμένη περίοδο οι διανυκτερεύσεις των Ρουμάνων και των Βούλγαρων δεν επηρεάστηκαν και μάλιστα αυξήθηκαν, Επίσης, οι διανυκτερεύσεις στα ξενοδοχεία της Θεσσαλονίκης παρέμειναν σταθερές, με μείωση 1% στις διανυκτερεύσεις των αλλοδαπών και 1% αύξηση των Ελλήνων».

Το 2023, το μείγμα των διανυκτερεύσεων των κύριων αγορών του εξωτερικού παρέμεινε σταθερό σε σύγκριση με το 2015. Από τη μία πλευρά χάθηκε η ρωσική αγορά, από την άλλη αυξήθηκε το μερίδιο των επισκεπτών από τις ΗΠΑ, Συγκρίνοντας το 2023 με το 2019, η πληρότητα σημείωσε μείωση της τάξης του 4,2%, και ταυτόχρονα αυξήθηκε το ξενοδοχειακό δυναμικό της Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης κατά 4 μονάδες και 285 δωμάτια, μία αύξηση της τάξης του 1,4% και 3,5% αντίστοιχα.

Αυξήθηκε κατά 25% η μέση τιμή δωματίου

Την ίδια περίοδο, σε ένα περιβάλλον υψηλού πληθωρισμού και αυξανόμενου κόστους λειτουργίας, η μέση τιμή δωματίου αυξήθηκε κατά 25%. Συγκρίνοντάς την με τις ευρωπαϊκές ανταγωνιστικές πόλεις, η Θεσσαλονίκη είχε τη χαμηλότερη μέση τιμή δωματίου το 2023. Η υψηλότερη αύξηση καταγράφηκε στο Εδιμβούργο με 46% και η χαμηλότερη στο Ντίσελντορφ με 7%

Μείωση ή σταθερότητα στους δείκτες ικανοποίησης

Η ικανοποίηση των επισκεπτών σημείωσε περαιτέρω μείωση σε όλους σχεδόν τους δείκτες. Μόνο ορισμένοι δείκτες παρέμειναν σταθεροί, ενώ κανένας από αυτούς δεν βελτιώθηκε κατά την περίοδο 2015 – 2023. Η συνολική βαθμολογία αξιολόγησης από την εμπειρία των επισκεπτών στην πόλη, μειώθηκε από 8,1 το 2019, σε 7,9 το 2022 και σε 7,8 το 2023. Ωστόσο, άνω του 90% των επισκεπτών στα ξενοδοχεία θα σύστηναν τη Θεσσαλονίκη και θα την επισκέπτονταν ξανά. Ο βαθμός για τα ξενοδοχεία και τη σχέση ποιότητας / τιμής παρέμεινε σταθερός σε σύγκριση με το 2022 στα 8,7 και 8,3 αντίστοιχα.

Δυστυχώς τα «μελανά» σημεία της πόλης όχι μόνον παρέμειναν ακριβώς τα ίδια αλλά και έλαβαν τη χαμηλότερη αξιολόγηση της περιόδου 2015-2023. Συγκεκριμένα οι δρόμοι και τα πεζοδρόμια αξιολογήθηκαν με 5,7 η δημόσια καθαριότητα με 5,4, η ηχορύπανση και ατμοσφαιρική ρύπανση με 6,2 και 6,3 αντίστροφα, τα μέσα μαζικής μεταφοράς με 5,6 και τα πάρκα – πράσινο με 6,1.

Αναφορικά με την αγορά βραχυχρόνιας μίσθωσης, ο κ. Merkenhof ανέφερε «πως παραμένει σε μεγάλο βαθμό χωρίς κανονισμούς και επηρεάζει την τοπική κοινωνία, έφτασε τις 3.600 μονάδες στο δήμο Θεσσαλονίκης ενώ τα δωμάτια ξενοδοχείων ανέρχονται σε 4.800.

Γαστρονομία και διασκέδαση τα ατού της πόλης – Υψηλή αξιολόγηση στα ξενοδοχεία

Για μία ακόμη χρονιά επιβεβαιώθηκε η ταυτότητα της Θεσσαλονίκης ως πόλη της γαστρονομίας και της διασκέδασης, αφού οι κύριοι λόγοι επιλογής της τόσο για τους Έλληνες όσο και για τους αλλοδαπούς συνέχισαν να είναι η νυχτερινή ζωή/ διασκέδαση, το φαγητό και τα ψώνια.

Η Θεσσαλονίκη έχει μείνει πίσω

Όπως αναφέρεται στην έρευνα: από πλευράς υποδομών η Θεσσαλονίκη παραμένει «πίσω». Ορισμένα βασικά έργα υποδομής δεν έχουν ξεκινήσει ή βρίσκονται στο στάδιο του σχεδιασμού ή σε εξέλιξη, όπως η κατάσταση των οδικών συνόρων, η πρόσβαση από και προς το αεροδρόμιο, η ανάπλαση της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης, το παραλιακό μέτωπο και οι χώροι στάθμευσης, ενώ οι εργασίες του έργου Flyover έχουν διακοπεί προσωρινά από το ΣτΕ. Ωστόσο, από την άλλη, εάν κάποια στιγμή παραδοθούν όλα τα μεγάλα έργα υποδομής, εάν στο τέλος του 2024 λειτουργήσουν οι 13 σταθμοί του μετρό, εάν ο Δήμος Θεσσαλονίκης παραδώσει τα έργα που χρειάζονται για την ασφάλεια, την καθαριότητα, την ποιότητα πεζοδρομίων και δρόμων, πράσινο και πάρκινγκ, η Θεσσαλονίκη θα γίνει πραγματικά ελκυστική πόλη για τους κατοίκους και τους επισκέπτες της και θα μπορέσει να προσελκύσει νέες αγορές και τουρίστες με την υποστήριξη ενός νέου στρατηγικού σχεδίου, στο οποίο θα συμμετέχουν όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς.

Οι τουρίστες θα έχουν εύκολη πρόσβαση και θα απολαύσουν το ‘vibe’ της Θεσσαλονίκης με τον πλούσιο πολιτισμό και την ιστορία της μέσω των υφιστάμενων και των νέων μουσείων και των αρχαιολογικών χώρων της ευρύτερης περιοχής, τη γαστρονομία, τις επιλογές διασκέδασης, τις εμπορικές εγκαταστάσεις, τις εκδηλώσεις και τέλος, τους ντόπιους, η συμπεριφορά των οποίων είναι πάντα από τα κορυφαία στοιχεία της εμπειρίας. Στον ξενοδοχειακό τομέα, έχουν πραγματοποιηθεί επενδύσεις και πολλά νέα έργα βρίσκονται στα σκαριά, συμπεριλαμβανομένων νέων ξενοδοχείων με διεθνή brands και εθνικών αλυσίδων.

Related stories