HomeInterviewsΜελίνα Λουκανίδου: Μια νέα κινηματογραφίστρια στον Εξώστη

Μελίνα Λουκανίδου: Μια νέα κινηματογραφίστρια στον Εξώστη

Συνέντευξη στον Λάζαρο Γεροφώτη

Η Μελίνα Λουκανίδου γεννήθηκε το 1996 στην Θεσσαλονίκη όπου σπούδασε και μεγάλωσε. Από νεαρή ηλικία πειραματιζόταν με το κινηματογραφικό μέσο, μια compact camera…η μικρότερη αδελφή της για cast και το παιδικό τους δωμάτιο ήταν η εναρκτήριος κατεύθυνση για τον κόσμο του κινηματογράφου…Τώρα είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου στις Κινηματογραφικές Σπουδές, από το Τμήμα Κινηματογράφου της Σχολής Καλών Τεχνών, του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Τον τελευταίο ενάμιση χρόνο ζει και εργάζεται στον οπτικοακουστικό χώρο στην Αθήνα και είναι μέλος του σωματείου WIFT GR (Women in Film and Television Greece). Η πρώτη της μικρού μήκους ταινία “Χίμαιρα” (2019) έχει συμμετάσχει και βραβευτεί σε πολλά φεστιβάλ Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου (μεταξύ DISFF, Νύχτες Πρεμιέρας, Berlin Revolution Film Festival, Athens Avant-Garde κ.ά.). Η πτυχιακή της ταινία μικρού μήκους “Φωτοευαισθησία” (2022) έχει βραβευτεί στο 45ο Φεστιβάλ Μικρού Μήκους της Δράμας (Best Direction of Photography “Dinos Katsouridis” & Best Sound Design), όπως και στο 28ο Φεστιβάλ Νύχτες Πρεμιέρας όπου βραβεύτηκε με την υποτροφία Σχολής Σεναρίου ANT1. Η “Φωτοευαισθησία” συνεχίζει την φεστιβαλική της πορεία, καθώς είναι υποψήφια για φετινά βραβεία “Ίρις” της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου. Αυτή την περίοδο βρίσκεται σε στάδιο προετοιμασίας και ανάπτυξης σεναρίου για την επόμενη μικρού μήκους ταινία της.

Φωτοευαισθησία” (2022)

Γεννήθηκες, μεγάλωσες και σπούδασες στη Θεσσαλονίκη. Τον τελευταίο χρόνο ζεις και εργάζεσαι στην Αθήνα. Είναι μονόδρομος επαγγελματικά για μία νέα Κινηματογραφίστρια η πρωτεύουσα;   

Ο σταθερός βιοπορισμός στον οπτικοακουστικό τομέα βρισκόταν και θα βρίσκεται στην Αθήνα. Η Θεσσαλονίκη μπορεί να διατηρεί μια δυνατή θεωρητική και εμπειρική βάση λόγω της Σχολής Κινηματογράφου του Α.Π.Θ. και των δύο μεγάλων Φεστιβάλ Κινηματογράφου, παρόλα αυτά ελπίζω τα δεδομένα να ανατραπούν και να υπάρξουν θέσεις εργασίας στην Θεσσαλονίκη.

Σπούδασες στη Σχολή κινηματογράφου του Α.Π.Θ.. Τι αποκόμισες από το Πανεπιστήμιο σου; Πιστεύεις ότι οι κινηματογραφικές σπουδές στην Ελλάδα δίνουν τα κατάλληλα εφόδια και τις ευκαιρίες στους νέους κινηματογραφιστές ώστε να μπουν στον χώρο;

Αυτό που αποκόμισα εγώ από την σχολή μου, είναι ένα κράμα κινηματογραφικής θεωρίας, ιστορίας και πρακτικής. Για μένα τότε, οι πρακτικές εργασίες (ταινίες) ήταν τα δικά μου εργαστήρια πειραματισμού και έρευνας. Οι ερωτήσεις και οι αναζητήσεις μου γύρω από την έννοια της κινηματογραφικής γλώσσας είχαν γαλουχήσει  την  πρόκληση να μπορώ να δομήσω μια συντακτική πρόταση σε κινηματογραφική.

Ωστόσο, οι κινηματογραφικές σπουδές όπως και κάθε άλλες για κάθε αντικείμενο δίνουν τα εφόδια για τις ευκαιρίες. Οι ευκαιρίες είναι ένας συνδυασμός προσωπικής ενασχόλησης και κοινωνικοποίησης.

“Φωτοευαισθησία” (2022)

 Οι ταινίες σου  “Χίμαιρα” (2019)  και “Φωτοευαισθησία” (2022 – πτυχιακή ταινία) αποτέλεσαν σπουδαστικές ταινίες μικρού μήκους και συμμετείχαν σε σημαντικά Φεστιβάλ.  Η κατασκευή της κάθε ταινίας σου, από την ιδέα, το σενάριο, την προ – παραγωγή και την υλοποίηση, έγιναν μέσα σε ένα ακαδημαϊκό πλαίσιο. Πόσο σημαντικό ήταν αυτό το πλαίσιο για την υλοποίηση της κάθε ταινίας;

Από την ιδέα, στον γραπτό λόγο, την εξιστόρηση και την συγκέντρωση των συνεργατών έως την αποπεράτωση της ταινίας και την διανομή της, το ακαδημαϊκό περιβάλλον προσφέρει ένα σταθερό έδαφος με ελαστικές προθεσμίες. Ένας από τους σημαντικούς λόγους είναι ότι πέρα από αυτή την προσφερόμενη σταθερότητα, μπορείς να κάνεις λάθη και να συλλέξεις απόψεις και κατευθύνσεις από τους ακαδημαϊκούς καθηγητές και συμφοιτητές σου, μπορεί μέχρι και να αντιλαμβάνεστε διαφορετικά την κινηματογραφική γλώσσα, αλλά αν το θέλεις θα καταλάβεις το κέντρο της δικής σου ταυτότητας και φωνής.

Χίμαιρα 2019

Η “Φωτοευαισθησία” αποτυπώνει την φθορά μιας ερωτικής σχέσης μέσα από μια ποιητική ματιά, που μπλέκει το παρόν, το παρελθόν, το φαντασιακό, δίνοντας έμφαση στο ρυθμό και τη χρονική διάρκεια των πλάνων. Θα ήθελες να μας πεις λίγα λόγια για την ταινία;

Η “Φωτοευαισθησία” είναι μια κοινή ιστορία με ήρεμη επιφάνεια αλλά γεμάτη συναισθηματικές εντάσεις και κρυφές πληγές. Η αναπόφευκτη μελαγχολία και η επικείμενη κατάρρευση που βιώνει το ερωτικό ζευγάρι είναι σε τελική ανάλυση, η απουσία αγάπης. Η άμμος που καταρρέει είναι παρούσα σε κάθε πλάνο της ταινίας, λειτουργεί ως μεταφορά της φθοράς στη σχέση του ζευγαριού, ακόμη και η έλλειψη επικοινωνίας, η απώθηση, η απομόνωση και ο θάνατος είναι τα αποτελέσματα μιας αγάπης που φθίνει.

Βασικό χαρακτηριστικό της ταινίας είναι η συνέπεια του φωτός. Χρησιμοποιήσατε τον ήλιο ως βασική πηγή φωτισμού. Πόσο δύσκολα ήταν τα γυρίσματα με δεδομένο ότι όλα έπρεπε να γίνουν σε συγκεκριμένους χρόνους και με βάση την πορεία του ήλιου;

Από την προ παραγωγή της ταινίας κιόλας και με την προσεκτική μελέτη της πορείας του ήλιου προχωρήσαμε με τον συνεργάτη Διευθυντή Φωτογραφίας Μιχάλη Γκατζόγια, σε ένα αυστηρό πρόγραμμα όπου όλα ήταν προβαρισμένα και κλειδωμένα. Οι ερμηνείες, τα  καδραρίσματα, οι επιλογές φακών, το ύψος της κάμερας, η θέση της κάμερας…ήταν τα δεδομένα μας πριν το γύρισμα κα είχαν όλα σταθεροποιηθεί. Κατά την διεκπεραίωση των γυρισμάτων δεν αντιμετωπίσαμε δυσεπίλυτα και απρόβλεπτα ζητήματα. Σίγουρα από τις καλύτερες εμπειρίες μακράν…

Η “Φωτοευαισθησία” διακρίθηκε με δύο βραβεία στο 45ο Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους της Δράμας  και με βραβείο υποτροφίας σεναρίου στο Φεστιβάλ της Αθήνας «28ες Νύχτες Πρεμιέρας». Πριν λίγες μέρες ανακοινώθηκε και η Υποψηφιότητα της ταινίας ως Καλύτερη Σπουδαστική Ταινία για την χρονιά που πέρασε στα βραβεία “Ίρις” της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου. Πόσο σημαντικός είναι ο ρόλος των Φεστιβάλ για την προβολή και προώθηση τόσο μίας κινηματογραφικής ταινίας όσο και του/της δημιουργού της;

Εκτός από την παροχή πολιτιστικής εμπειρίας (συμμετοχή, ανάπτυξη δεξιοτήτων και εθελοντισμό) για την τοπική κοινότητα, τα φεστιβάλ κινηματογράφου παρέχουν μια υπηρεσία στην κινηματογραφική βιομηχανία παρέχοντας ένα φόρουμ για τους κινηματογραφιστές για να προβάλουν τις ταινίες τους και τους αγοραστές και τους διανομείς ταινιών για να τις δουν. Ειδικά στο πεδίο των μικρού μήκους ταινιών η έκθεση και η προβολή του έργου σου στα φεστιβάλ είναι μονόδρομος, μιας και δεν έχει κάποια ιδιαίτερη εμπορική αξία.  Με την συμμετοχή σου από τα αυτά τα φεστιβάλ γνωρίζεις άλλους δημιουργούς, καινούριους εν δυνάμει συνεργάτες και τρόπους να σχεδιάσεις την επόμενη ταινία. Το οποίο είναι και ο στόχος να προχωρήσεις.

“Φωτοευαισθησία” (2022)

Τα τελευταία χρόνια γυρίζονται στην Ελλάδα γενικότερα και στη Θεσσαλονίκη αρκετές παραγωγές του εξωτερικού. Πιστεύεις πως αυτό θα δώσει επαγγελματικές ευκαιρίες σε ανθρώπους του χώρου; Θα επέστρεφες στην Θεσσαλονίκη αν σου δίνονταν η ευκαιρία να εργαστείς σε μία τέτοια παραγωγή σε οποιοδήποτε πόστο; 

Με σωστούς όρους και προϋποθέσεις εργασίας, θα δοθούν οι κατάλληλες επαγγελματικές ευκαιρίες σε πολλούς ανθρώπους. Ωστόσο, αγαπώ την πόλη μου και επιστρέφω συχνά, ακόμη και το γεγονός ότι ήδη έχω δουλέψει σε επαγγελματικό πόστο σε παραγωγές στην Θεσσαλονίκη, με έκαναν να πιστέψω ακόμη περισσότερο πως η Θεσσαλονίκη έχει μεγάλη δυναμική.

Ποια είναι τα επόμενα δημιουργικά και επαγγελματικά σου σχέδια;

Για επόμενα δημιουργικά μου σχέδια βρίσκομαι στο στάδιο ανάπτυξης σεναρίου για την επόμενη μικρού μήκους ταινία μου, to be continued…

Trailer της ταινίας “Φωτοευαισθησία”

Φωτοευαισθησία (2022, short film trailer) from Melina on Vimeo.

Μπορείτε να παρακολουθήσετε δημιουργίες της Μελίνας Λουκανίδου στο κανάλι της στο Vimeo

Στα πλαίσια του διαγωνισμού Directors’ Next Gen το τμήμα κινηματογράφου του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, σε συνεργασία με την κινηματογραφική streaming πλατφόρμα Cinobo, προβάλλουν από τις 25/5/2023 και για ένα μήνα την “Φωτοευαισθησία” της Μελίνας Λουκανίδου, μαζί με άλλες 11 πτυχιακές ταινίες.

Επίσης, το Σάββατο 27/5, η “Φωτοευαισθησία” θα προβληθεί στον κινηματογράφο “Ολύμπιον” στη Θεσσαλονίκη, στα πλαίσια του 7ου Πανοράματος ταινιών από το τμήμα κινηματογράφου του Α.Π.Θ. – 27 και 28 Μαΐου 2023 στις 19:30 (δωρεάν είσοδος).

 

 

 

Related stories

Έρχονται δύο νέα πάρκα τσέπης

Στη φύτευση 500 δέντρων στη νέα παραλία Θεσσαλονίκης προχωρά ο δήμος Θεσσαλονίκης, στο πλαίσιο...

Κλείνει ένα από τα πιο αγαπημένα μεζεδοπωλεία του κέντρου

Λατρεύτηκε από τις παρέες νέων κι όχι μόνο! Τα...

Οι ταινίες της εβδομάδας 28.03-03.04.2024

Γράφει ο Λάζαρος Γεροφώτης Μεγάλη αύξηση στα εισιτήρια την εβδομάδα...

Στην οδό Αρμενοπούλου, ο Gaetano μας ταξιδεύει στην σιτσιλιάνικη επαρχία

Κείμενο: Δέσποινα Λαμπρίδου / Φωτογραφίες: Μαρία Ευσταθιάδου Αρμενοπούλου 27,στην καρδιά...

Ο Εξώστης ρωτά, οι συγγραφείς απαντούν | Λάζαρος Αλεξάκης

    επιμέλεια στήλης: Φανή Χατζή Κάθε εβδομάδα ένας/μία συγγραφέας απαντά σε...