HomeMind the artΘα έχουμε για πάντα τη Λιλιπούπολη...

Θα έχουμε για πάντα τη Λιλιπούπολη…

Ο μπουφές με το σκρίνιο στο σαλόνι του πατρικού, πάντα έκρυβε θησαυρούς κρυμμένους σε γυάλινα βάζα με καπάκι. Οι θησαυροί ήταν τυλιγμένοι σε χρυσά περιτυλίγματα με την φωτογραφία της μόνα Λίζα ή σε πράσινες γυαλιστερές νουαζέτες με ολόκληρο φουντούκι. Στον καναπέ του καθιστικού τα μαξιλάρια της πλάτης έβγαιναν και με τις ξαδέρφες μου τα τοποθετούσαμε στην έξω πλευρά, σε μια αυτοσχέδια βάρκα που παλεύαμε με τα κύματα για να φτάσουμε στον θησαυρό του σαλονιού.

Άλλες φορές παίζαμε το «φαντάσου», κλείναμε τα μάτια και φανταζόμασταν πως είμαστε σε ένα δωμάτιο γεμάτο τρομακτικά τέρατα, άλλοτε στην Φρουτοπία, άλλοτε στην Λιλιπούπολη. Εκεί που τα μπιζέλια χορεύανε τανγκό, η άγρια φυλή των λιλιπούα γιόρταζε μέρα παρά μέρα, περνούσανε αξέχαστα τρελά στη Λιλιπούπολη. Αν αυτό ήταν ένα κείμενο ωδή στην παιδική μας ηλικία, οι ιστορίες που θα είχαμε να πούμε θα ήταν αμέτρητες, σαν τις ιστορίες του δήμαρχου Χαρχούδα και δημοσιογράφου Μπρίνη.

Η Λιλιπούπολη ξαναμπήκε στην ζωή μου όταν έγινα μαμά και τότε πια επανεκτίμησα την αξία της! Η Λιλιπούπολη δεν ήταν μια παιδική ραδιοφωνική σειρά αλλά πολλά παραπάνω. Δεν ήταν ένα αμιγώς παιδικό ταξίδι αλλά μια μετάβαση στην ενηλικίωση.

Η Άννα Παναγιωτοπούλου ως φεμινίστρια Χιονάτη ήταν τόσο μπροστά για την εποχή της. Ένα μεγάλο καστ ηθοποιών πήρε μέρος στις διηγήσεις και τις ιστορίες των ηρώων της Λιλιπούπολης.

Η εκπομπή ήταν μουσικά επενδυμένη με τραγούδια γραμμένα πάνω στους ευρηματικότατους στίχους της Μαριανίνας Κριεζή, ενώ τη μουσική υπέγραφαν τέσσερις νέοι συνθέτες, ο Νίκος Κυπουργός, ο Δημήτρης Μαραγκόπουλος, η Λένα Πλάτωνος και ο Νίκος Χριστοδούλου. Τα τραγούδια ερμήνευαν ο Σπύρος Σακκάς, η Σαβίνα Γιαννάτου και ο Αντώνης Κοντογεωργίου

Το αποτύπωμα που άφησε η Λιλιπούπολη στη συλλογική μνήμη είναι τεράστιο. Ξεκίνησε σαν μια παιδική εκπομπή και κατέληξε να αναδειχθεί την εποχή εκείνη σε μια πολιτική δήλωση.

Το 1975 ο Μάνος Χατζιδάκις ανέλαβε τη διεύθυνση του Τρίτου Προγράμματος της Ελληνικής Ραδιοφωνίας και ανάμεσα στα σχέδια του ήταν και η δημιουργία μιας παιδικής εκπομπής, την αρχισυνταξία της οποιας ανέθεσε στην χορογράφο και σκηνοθέτρια Ρεγγίνα Καπετανάκη, που μαζί με την πολύτιμη βοήθεια της παιδοψυχολόγου Ελένης Βλάχου έφτιαξαν ένα αρχικό σχέδιο. Ο Χατζιδάκις ενθουσιάστηκε με την ιδέα και η εκπομπή βγήκε στον αέρα το 1976.

Μικρά και μεγάλα παιδιά λάτρεψαν τον κόσμο της Λιλιπούπολης και τα καμώματα των κατοίκων της. Η «Λιλιπούπολη» ήταν μια παιδική (όχι όμως παιδιάστικη) εκπομπή, καμωμένη «για παιδιά και έξυπνους μεγάλους», η οποία λατρεύτηκε, αλλά και πολεμήθηκε, ίσως επειδή ασκούσε κριτική χωρίς διακρίσεις σε πρόσωπα και θεσμούς.

Δημιούργησε ένα καινούργιο παραμύθι που εμπεριείχε πάντοτε την αιώνια πάλη ανάμεσα στο καλό και το όμορφο με το κακό και το άσχημο, με τους δικούς του σύγχρονους καλούς, τους κακούς του, τους παππούδες του, τις προ-προγιαγιάδες με τις ξύλινες κουτάλες και τις μυστικές συνταγές, τους προγόνους, τα μαγικά δέντρα, τους ευφάνταστους και εφευρετικούς επιστήμονες που πραγματοποιούν τις συλλογικές και ατομικές μας φαντασιώσεις, τις μάγισσες και τους αόρατους ελέφαντες, τις μαγευτικές τοποθεσίες με τα σύγχρονα, παραμυθένια τοπωνύμια.

Ο ίδιος ο Χατζιδάκις είχε πει: «Η Λιλιπούπολη ξεκίνησε σαν μια εκπομπή για να μαθαίνουν τα πολύ μικρά παιδιά τι είναι το κόκκινο χρώμα, τι το πράσινο, τι είναι το κοντά, τι το μακριά, το μικρό, το μεγάλο…», αναφέρει η Μαριανίνα Κριεζή. Αρχικά η σειρά μπορούσε να χαρακτηριστεί σαν αποτυχία, καθώς το σοβαρό κοινό του Τρίτου Προγράμματος έκρινε αυστηρά την προσπάθεια αυτή και η ακροαματικότητα ήταν χαμηλή. Η ίδια η δημιουργός της θεωρούσε πως έπρεπε να σταματήσει. Η ιδέα αυτή έβρισκε αντίθετό τον ίδιο τον Χατζιδάκι, ο οποίος θεωρούσε τη σειρά αξιόλογη.

Το καλοκαίρι του 1978 εισχώρησε στην συγγραφική ομάδα της σειράς η Άννα Παναγιωτοπούλου, η οποία προσέφερε έναν στιβαρό θεατρικό λόγο στα κείμενα. Την περίοδο εκείνη η εκπομπή αρχίζει να ανεβαίνει σε ακροαματικότητα, ενώ το ακροατήριό της άρχισε να διευρύνεται σε διάφορες ηλικιακές κατηγορίες. Ταυτόχρονα ο χαρακτήρας της γινόταν περισσότερο πολιτικός. Η Μαριανίνα Κριεζή αναφέρει χαρακτηριστικά πως «…άρχισαν οι ήρωες να αποκτούν χαρακτήρα. Άρχισε να αλλάζει η θεματολογία. Η “Λιλιπούπολη” πήρε πολιτική διάσταση, συνέβαιναν γεγονότα, γίνονται εκλογές όπως τις κάνουν οι μεγάλοι».

Η Λιλιπούπολη έρχεται στη Θεσσαλονίκη!

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ


22 Δεκεμβρίου 2023

Παρ     19:00  (ΑΙΘΟΥΣΑ ΦΙΛΩΝ ΜΟΥΣΙΚΗΣ Μ1)

 23 Δεκεμβρίου 2023
Σαβ     12:00  (ΑΙΘΟΥΣΑ ΦΙΛΩΝ ΜΟΥΣΙΚΗΣ Μ1)

23 Δεκεμβρίου 2023
Σαβ     19:00  (ΑΙΘΟΥΣΑ ΦΙΛΩΝ ΜΟΥΣΙΚΗΣ Μ1)

ΤΙΜΕΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ

Σχολικές παραστάσεις: 10€
Παραστάσεις κοινού: 35€ (20€*), 30€ (15€*), 25€ (12€*), 20€ (10€*), 10€
* παιδικό

ΕΙΔΙΚΗ ΠΡΟΣΦΟΡΑ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΟ ΕΙΣΙΤΗΡΙΟ ΑΝΩ ΤΩΝ 8 ΑΤΟΜΩΝ:
Για τις παραστάσεις:
Παρασκευή 22/12/23 ώρα 19:00,
Σάββατο 23/12/23 ώρες 12:00 και 19:00
Α’ Ζώνη 15€ | Β’ Ζώνη 12€ | Γ’ Ζώνη 10€
Οι μειωμένες αυτές τιμές ισχύουν για όλα τα εισιτήρια (ενηλίκων και παιδιών).
ΑΜΕΑ – ΦΟΙΤΗΤΕΣ
Α’ Ζώνη 12€ | Β’ Ζώνη 10€ | Γ’ Ζώνη 10€

Για εισιτήρια πατήστε εδώ.

  • 22 Δεκεμβρίου 2023
    Παρ     19:00  (ΑΙΘΟΥΣΑ ΦΙΛΩΝ ΜΟΥΣΙΚΗΣ Μ1)
  • 23 Δεκεμβρίου 2023
    Σαβ     12:00  (ΑΙΘΟΥΣΑ ΦΙΛΩΝ ΜΟΥΣΙΚΗΣ Μ1)
  • 23 Δεκεμβρίου 2023
    Σαβ     19:00  (ΑΙΘΟΥΣΑ ΦΙΛΩΝ ΜΟΥΣΙΚΗΣ Μ1)

Related stories

La Nomad House ένα διακρατικό περιοδεύον πολιτιστικό φεστιβάλ στη Θεσσαλονίκη

La Nomad House ένα διακρατικό περιοδεύον πολιτιστικό φεστιβάλ για...

Η μεγάλη γιορτή των μικρών βιβλιοπωλείων επιστρέφει στις 27 Μαΐου – 1 Ιουνίου!

H τελευταία εβδομάδα του Μαΐου είναι αφιερωμένη στα μικρά...

Οι ταινίες της εβδομάδας 16.05-22.05.2024

Γράφει ο Λάζαρος Γεροφώτης Η Eurovision καθήλωσε το ελληνικό κοινό...