HomeΘέματαΑστικοί Θρύλοι | Ο Ναός στην Αντιγονιδών

Αστικοί Θρύλοι | Ο Ναός στην Αντιγονιδών

Ολοκληρωμένη ανάδειξη των αρχαιοτήτων επί του οικοπέδου της πλατείας Αντιγονιδών με προσωρινή κατάχωση, μέρος της μελέτης ανάδειξης.

γράφει η Μαρία Ράπτη

Όταν οι ξεχασμένοι Θεοί ξυπνήσουν, η πόλη θα αλλάξει για πάντα. Γιατί όταν οι θεοί λησμονιούνται κι έπειτα -κάποια στιγμή- ξυπνούν, θυμώνουν. Και θυμώνουν πολύ.

Έτσι, θα βάλουν τους ανθρώπους να πληρώσουν για τα λάθη τους. Για τη λήθη και το χώμα που σώρευσαν πάνω τους.

Όμως ο θυμός των θεών δεν είναι θυμός εκδίκησης, ούτε βίας. Είναι σκανταλιάρης, γελαστός. Γαργαλιστικός. Και για αυτό, οι Θεοί ξυπνούν μόνο την Άνοιξη.

Τότε, θα βάλουν τους παραχωμένους ναούς και τα παλιά μάρμαρα να ανθίσουν. Κι η μυρωδιά από τα άνθη θα ανέβει στην άσφαλτο και θα πολιορκήσει τα κτίρια. Θα ανατριχιάσει τα σώματα και θα στάξει κουταλιές από έρωτα στα στόματα. Τόσο πολύ που οι άνθρωποι θα μελώσουν και θα ποθήσουν.

Και θα σκάψουν με τα χέρια τους να βρουν τα άνθη που μυρίζουν έτσι. Έπειτα θα σκάψουν κι άλλο, κι άλλο, μέχρι να φέρουν πάλι στο φως τους ναούς και τους παλιούς θεούς.

 

Όταν οι ξεχασμένοι θεοί ξυπνήσουν, η πόλη θα αλλάξει για πάντα. Θα γίνει την Άνοιξη.

Ολοκληρωμένη ανάδειξη των αρχαιοτήτων επί του οικοπέδου της πλατείας Αντιγονιδών με προσωρινή κατάχωση, μέρος της μελέτης ανάδειξης.

 

Ο υστεροαρχαϊκός ναός της Πλατείας Αντιγονιδών βρισκόταν στην περιοχή των ρωμαϊκών ιερών της Θεσσαλονίκης και σήμερα είναι -κατά το μεγαλύτερο μέρος του- καλυμμένος από την Οδό Καραολή και Δημητρίου (πρώην Διοικητηρίου) και τα παρακείμενα κτίρια.

Εντοπίστηκε αρχικά το 1936 στη συμβολή των οδών Κρυστάλλη και Διοικητηρίου, κατά την ανέγερση κατοικίας. Τμήμα του ξαναήρθε στο φως το 2000, μετά την κατεδάφισή της.

Οι έρευνες έδειξαν ότι τα αρχιτεκτονικά μέλη του ναού μεταφέρθηκαν από  τουλάχιστον δυο διαφορετικά αρχαϊκά μνημεία από άλλες περιοχές της Θεσσαλονίκης, γεγονός που τον κατατάσσει στην κατηγορία των «περιπλανώμενων ναών».

Ο ναός είναι ιωνικός, εν παραστάσι, περίπτερος, με άγνωστο αριθμό κιόνων. Ήταν αφιερωμένος στην αυτοκρατορική λατρεία και χρονολογείται κατά μια εκδοχή στα χρόνια του Οκταβιανού, κάτι που τον συνδέει με τη λατρεία της Αφροδίτης, ενώ κατά μια άλλη στα χρόνια του Ανδριανού, οπότε συνδέεται με τη λατρεία του Δία Ελευθέριου -με τον οποίο είχε ταυτιστεί ο αυτοκράτορας- και της θεάς Ρώμης. 

Ευρήματά του εκτίθενται στο Αρχαιολογικό Μουσείο. Σημαντικό ζήτημα εξακολουθεί να αποτελεί η επιτόπια αναστήλωσή του,  που θα αναδείκνυε ένα μοναδικό στοιχείο της θαμμένης ιστορίας της πόλης.

  Πληροφορίες και αναπαράσταση: https://www.archaiologia.gr/

Οι φωτογραφίες είναι από το site του Υπουργείου Πολιτισμού

 

Related stories

Το Φεστιβάλ Δάσους συνεχίζεται δυναμικά και τον Σεπτέμβριο

Το Φεστιβάλ Δάσους, το μεγάλο πολιτιστικό γεγονός της Θεσσαλονίκης, συνεχίζει για δέκατη...

Κινηματογράφος και αθλητισμός: 6 ταινίες για το Μπάσκετ

  Γράφει ο Λάζαρος Γεροφώτης Ο Γιάννης Αντετοκούμπο είναι (μαζί με...

Το ‘ελληνικό Woodstock’ και ένα πάρτυ στη Βουλιαγμένη

Το πρωτοποριακό πάρτι του Λουκιανού Κηλαηδόνη στη Βουλιαγμένη, γνωστό...

3 Νέες ταινίες στις κινηματογραφικές αίθουσες και η κορυφαία συνάντηση του Deadpool με τον Woolverin

γράφει ο Λάζαρος Γεροφώτης Με τις θερμοκρασίες να συνεχίζουν να...

Κλείνει το ιστορικό ζαχαροπλαστείο του «Τερκενλή»

Το κατάστημα που έχει γράψει τη δική του πολυετή...