Για το αντιρατσιστικό νομοσχέδιο
Τον τελευταίο καιρό υπάρχουν ολοένα και περισσότεροι «αρνητές
ανάγνωσης». Εννοώ όσους αρνούνται να διαβάσουν τα ίδια τα δεδομένα, τα hard
data, και αρκούνται στις επικεφαλίδες και τους τίτλους. Μια χαρακτηριστική
επικεφαλίδα είναι η νομιμότητα.
Από τότε που συμφωνήσαμε ότι υπάρχει ιεραρχία στους
κανόνες δικαίου, δηλαδή ότι πάνω απ' όλα είναι ένα υπέρτατο σύνολο κανόνων
(είτε το Σύνταγμα είτε συνταγματικές αρχές), η νομιμότητα περιλαμβάνει και τις
κρίσεις συμβατότητας με αυτό το σύνολο. Και οι κρίσεις συμβατότητας βρίσκονται
σε δικαστικές αποφάσεις. Οι οποίες δεν θα είναι πάντοτε ορθές, αλλά η αξιολόγηση
αυτή προϋποθέτει τεκμηρίωση με βάση τα εργαλεία της νομικής επιστήμης.
Έτσι, η νομιμότητα δεν είναι μόνο αυτό που γράφει ο
νόμος, είναι η εφαρμογή του διανύσματος σε συμφωνία με τις κρίσεις συμβατότητας
προς το συνταγματικό δίκαιο, είτε αυτές βρίσκονται στις δικαστικές αποφάσεις
είτε στα πορίσματα της νομικής επιστήμης.
Το ιερό μένος εναντίον του αντιρατσιστικού νομοσχεδίου
προέρχεται από διάφορες κατευθύνσεις, τόσο από εκείνους που θεωρούν ότι αίφνης
επινοήθηκε ένα νέο αντικομουνιστικό ιδιώνυμο —συγχέοντας την απόφαση-πλαίσιο
της Ε.Ε. (2008) με μια αποτυχημένη απόπειρα θέσπισης αντικομουνιστικού
μνημονίου του Συμβουλίου της Ευρώπης (2005)—, όσο κι από τους υπέρμαχους της
απόλυτης ελευθερίας της έκφρασης και, φυσικά, από όσους βρίσκονται στο
στόχαστρο του νομοσχεδίου.
Κάπου ανάμεσα βρίσκονται και όσοι έχουν διαβάσει το
νομοσχέδιο και κρίνουν ότι δεν είναι επαρκές ή ότι είναι ακόμη πιο δυσεφάρμοστο
κι από τον ισχύοντα Ν.927/1979. Και, ανάμεσα σε όλα αυτά, έρχεται ο αντίστοιχος
νόμος της Κύπρου που θεσπίστηκε το 2011 και δίνει μια λύση που φαίνεται να
αποφεύγει όλες τις κακοτοπιές.
Κάποτε, όταν αποκαλυπτόταν σε έναν δημόσιο διάλογο ότι
κάποιος προσέρχεται «αδιάβαστος», τελείωνε η συζήτηση. Τώρα πρέπει να
αποκαταστήσουμε την αξία των ίδιων των δεδομένων για να ανατραπεί ο ορυμαγδός
των βεβαιοτήτων.
Ο Βασίλης Σωτηρόπουλος είναι ο Συμπαραστάτης του Δημότη και της Επιχείρησης του Δήμου
Αθηναίων.