HomeCinemaΕξώστης ΘThessaloniki International Short Film Festival 25-29 Οκτωβρίου

Thessaloniki International Short Film Festival 25-29 Οκτωβρίου

117 ταινίες μικρού μήκους φιλοξενεί για τέσσερις ημέρες
το πολιτιστικό κέντρο “Αλέξανδρος” ξεκινώντας αυτό το Σαββατοκύριακο.
Κινηματογράφο μικρό σε διάρκεια αλλά υψηλό σε ποιότητα θα προωθήσει για άλλη
μια χρονιά το Διεθνές Φεστιβάλ Μικρού Μήκους Θεσσαλονίκης “TISFF” στα πλαίσια των 49ων Δημητρίων,με αφιερώματα σε γαλλικό, γερμανικό και
πολωνικό κινηματογράφο αλλά και με ελληνικές και διεθνείς συμμετοχές. Ταινίες
που έχουν βραβευτεί με Όσκαρ και έχουν συμπεριληφθεί στο Φεστιβάλ του Βερολίνου
και του SXSW αλλά και
ταινίες από πρωτοεμφανιζόμενους που παρουσιάζονται για πρώτη φορά.

Ο Γιάννης Ζαχόπουλος (υπεύθυνος του φεστιβάλ και ιδιοκτήτης
του AZA video club)
δηλώνει πως δεν είναι τα βραβεία που τον οδηγούν στις επιλογές των ταινιών,
αλλά καθαρά η ποιότητα, πράγμα που έχει καθιερώσει το φεστιβάλ ως ένα από τα 45
καλύτερα φεστιβάλ από πλευράς ποιότητας προγράμματος στον κόσμο και στα 28
καλύτερα στην Ευρώπη. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτού είναι πως φέτος τέσσερις
επιλογές προτάθηκαν για τα περίφημα βραβεία Σεζάρ στην Γαλλία.

Λίγες ώρες πριν ξεκινήσει το μεγάλο γεγονός, Ο Γιάννης
Ζαχόπουλος, επικεφαλής του φεστιβάλ απάντησε στις ερωτήσεις μας.

Το Διεθνές Φεστιβάλ Μικρού Μήκους της Θεσσαλονίκης έχει
φτάσει στον 8ο χρόνο του. Σε αυτό το διάστημα λειτουργίας του και με την
αυξημένη προσβασιμότητα που έχει φέρει η τεχνολογία σε κινηματογραφικά μέσα
αλλά και με τις ξαφνικές οικονομικές αλλαγές παγκοσμίως, έχετε παρατηρήσει
κάποια άνοδο ή πτώση στην ποιότητα των μικρού μήκους ταινιών διεθνώς;

Σαφώς έχω παρατηρήσει άνοδο και
ασχέτως με την γενική οικονομία. Λογικά, όλοι θέλουν να κάνουν μία ταινία
καλύτερη από τις καλύτερες πού έχουν δει και κάποιοι το πετυχαίνουν, οπότε,
ανθρώπινα και φυσιολογικά υπάρχει μία γενική άνοδος τής «σημαντικότητας» των
ταινιών.


Έχετε δηλώσει πως η δημιουργία μίας μικρού μήκους ταινίας
είναι κάτι εξαιρετικά δύσκολο. Ποιες είναι οι ιδιαίτερες δυσκολίες που
αντιμετωπίζει εν αντιθέσει με την μεγάλου μήκους;

Χρειάζεται πολύ φαντασία
για να βρεθεί πρώτα ένα σενάριο πού έχει να περάσει ένα σημαντικό μήνυμα, το
οποίο δεν το περίμενες και μια και δύο ανατροπές πριν φας την τελική γροθιά στο
πρόσωπο, για να μην το ξεχάσεις ποτέ! Όπως γίνεται π.χ με το CasusBelli του Γιώργου
Ζώη. Μετά, δεν σού επιτρέπεται να χάσεις όχι λεπτά, ούτε καν δευτερόλεπτα
γυρίσματος και όλα αυτά να γίνουν σε 5, 10, 30 λεπτά αλλά και να έχεις
προσεκτικά διαλέξει τούς ηθοποιούς σου. Πολύ προσεκτικά, ιδίως στην χώρα
μας….


Υπάρχουν πολλές απόψεις σχετικά με το νέο ελληνικό
σινεμά. Κάποιες θέσεις το αντιλαμβάνονται ως ένα πολυαναμενόμενο άνοιγμα που
προσφέρει στον πολιτισμό, ενώ άλλες νιώθουν πως το κλίμα γύρο του έχει
περιορίσει πολύ την ανεξάρτητη έκφραση των δημιουργών. Ποια είναι η θέση σας
επί του ζητήματος;

Μήπως ισχύουν και τα δύο;

Το πρόγραμμα σας είναι κάθε χρονιά πλούσιο, με
βραβευμένες ταινίες από κορυφαία κέντρα του σινεμά παγκοσμίως σε συνδυασμό με
ελληνικές. Θεωρείτε πως η ελληνική μικρού μήκους στέκεται αξιοπρεπώς σήμερα
στον παγκόσμιο κινηματογράφο;

Το πρόγραμμα είναι όμορφο όχι
επειδή έρχεται από κορυφαία κέντρα του σινεμά αλλά επειδή έχουμε κάνει ένα
όνομα στην Ευρώπη ως ένα εξαιρετικά ποιοτικό αλλά και απαιτητικό φεστιβάλ. Με
μιά-δυό εξαιρέσεις (όπως οι προτάσεις τού Danish Film Institute πριν 2 χρόνια)
όλα μας τα αφιερώματα βγαίνουν μέσα από ατομικές συμμετοχές πού μας έχουν
στείλει. Και το γαλλικό, και το πολωνικό. Το σινεμά από την Γερμανία ήταν σε
συνεργασία με το ΑG-K
, αλλά την τελική επιλογή ταινιών πάλι εμείς την κάναμε, χωρίς καμία επέμβαση.

Όσο για τις ελληνικές μικρού
μήκους, ορισμένες ταινίες σίγουρα ναι….εκείνο πού γενικά κάνει «μπάμ» είναι η
έλλειψη φαντασίας στο σενάριο. Εκεί είμαστε πολύ πίσω. Και παρόλα τα 7 χρόνια
τού TΙSFF πού προσπαθεί να δείξει στους φοιτητές κινηματογράφου τι είναι ένα
καλό σενάριο, (ήταν και από τούς βασικότερους λόγους τής δημιουργίας τού TΙSFF
το 2006) progress zerο. Η
προσέλευση των φοιτητών κινηματογράφου είναι πολύ απογοητευτική. Και είναι τόσο
μεγάλο σχολείο ένα καλό φεστιβάλ μ.μ. Ταινιών, μα τόσο μεγάλο σχολείο.

Βάση της πολυετούς εμπειρίας σας στο ΑΖΑ Videoclub και των οχτώ χρόνων
διάρκειας του φεστιβάλ, θεωρείτε πως οι Θεσσαλονικείς είναι σινεφίλ;

Τι θα πει «σινεφίλ»; Αν θυμηθώ
τούς θεατές κάπου, οπουδήποτε στην Ευρώπη και την Αμερική, θα έλεγα σε πολύ
γενικές γραμμές όχι. Είναι παραμύθι το ότι η Θεσσαλονίκη είναι «σινεφίλ» πόλη.
Έχουμε πανέμορφους, διαβασμένους, σινεφίλ στην πόλη μας . Αλλά είναι τόσοι
λίγοι. 


Στην Θεσσαλονίκη έχετε καθιερωθεί ως ένας εξαιρετικά
ένθερμος λάτρης της 7ης τέχνης. Κατά την γνώμη σας ποιο είναι το κριτήριο για
το καλό σινεμά;

Δεν απαντιέται εύκολα αυτό. Το πιο
απλό δικό μου κριτήριο είναι να θέλω και να το ξαναδώ δυο και τρεις και
δεκατρεις φορές στην διάρκεια τού χρόνου. Και να το κρατώ στην προσωπική μου συλλογή
σαν ό,τι πιο πολύτιμο έχω και η ευτυχία να μοιράζεσαι αυτήν την ομορφιά με
άλλους είναι ο λόγος ύπαρξης τού ΑΖΑ cinema club & του TΙSFF.

08 TiSFF * THESSALONIKI SHORT FILM FESTIVAL 2014 from yiannis zachopoulos on Vimeo.

Related stories

Joachim B. Schmidt «Κάλμαν».

Γράφει ο Τάσος Γέροντας Joachim B. Schmidt «Κάλμαν». Μετάφραση Σοφία Αυγερινού....

Ο Κυριάκος από την Ικαρία έφτιαξε ένα κουτούκι που κάνει θρυλικά γλέντια στην πόλη

γράφει η Χρύσα Πλιάκου Από την Ικαρία ταξίδεψε χιλιόμετρα μέχρι...

5+1 μαγαζιά στα δυτικά που κάνουν όλη την πόλη να μιλά για αυτά

Η Δυτική Θεσσαλονίκη κρύβει μαγικά σημεία που αξίζουν την...

My 77th Cannes Diary: The Substance της Coralie Fargeat

Γράφει η Φανή Εμμανουήλ Η τέταρτη ημέρα του φεστιβάλ, ένα...

Όταν η Pop κουλτούρα συνδυάζεται με ιστορικά έργα τέχνης

Μερικές από τις αγαπημένες μας καλλιτεχνικές συλλογές προκύπτουν όταν...