HomeCinemaΕξώστης ΘΤελετή έναρξης ΦΚΘ: Only Jim Jarmusch left...

Τελετή έναρξης ΦΚΘ: Only Jim Jarmusch left alive (video)

Λιτή αλλά άκρως
“διασκεδαστική” σε εικόνες και
συμβολισμούς ήταν η χτεσινοβραδινή
τελετή έναρξης του 54ου Φεστιβάλ
Κινηματογράφου.

Το σίγουρο είναι ότι η
οικοδέσποινα της βραδιάς, η πρωταγωνίστρια
του Miss Violence Ελένη Ρουσσινού, ήταν
γοητευτική και υπηρέτησε απόλυτα τον
ρόλο της, αυτόν της διεκπαιρέωσης του
τελετουργικού των εκφωνήσεων των
επισήμων. Αφήνω στην άκρη την παρουσία του Τζάρμους (που έσωσε την παρτίδα της έναρξης) και την ολιγόλεπτη συνομιλία του με τον Αλεξάντερ Πεϊν υπο τα φωτογραφικά φλας εντός του Ολύμπιον αλλά και το γεγονός
ότι ο Υπουργός Πολιτισμού Π. Παναγιωτόπουλος
δεν μπήκε στον κόπο να ανηφορίσει προς
Θεσσαλονίκη. Ήταν η κούραση των 504 χλμ
φαίνεται ή μήπως οι δυναμικές ανακοινώσεις
των κινηματογραφικών σωματείων που
προβλημάτισαν τον Υπουργό;

Απο εκεί και πέρα πάντως
άρχισε η “διασκέδαση” ή αν θέλετε τα
παρατράγουδα. Με τον Δημ. Εϊπίδη να
χάνεται μέσα στις λίγες σελίδες ενός
τυπολατρικού κειμένου (και εκεί να χάνει
και τα λόγια του), με τον υφυπουργό
Αθλητισμού Γ. Ανδριανό να εκφωνεί τα
συνηθισμένα ξύλινα λόγια περί αγάπης
του Υπ.Πο. για τον ελληνικό κινηματογράφο
και τις αιώνιες δεσμεύσεις για βελτιώσεις
στο θεσμικό πλαίσιο (σημειώστε ότι ο
νόμος Γερουλάνου μετράει ήδη 3 χρόνια
και ήδη έχει γίνει φύλλο και φτερό) και
με τον Δημ. Δαββέττα, σύμβουλο του
πρωθυπουργού για τον πολιτισμό, να ανεβαίνει στο βήμα για να απευθύνει χαιρετισμό του πρωθυπουργού αλλά επι της ουσίας να αερολογεί στο βήμα με μια σύντομη διάλεξη περί
του τι σημαίνουν οι λέξεις “Φεστιβάλ
Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης”! Η ειρωνεία της πλατείας σε κάθε του φράση ήταν αρκετή ώσπου κάποιος απο το βάθος της πλατείας του πέταξε το παρασυνθημα φωνάζοντας “Δαββέττα ήρθαμε να ακούσουμε τον Τζάρμους και όχι εσένα”. 

Ακολούθησε στο βήμα ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Γιάννης Μπουτάρης ο οποίος πέταξε την χαριστική βολή προς τον σύμβουλο του πρωθυπουργού για να εισπράξει το δικό του χειροκρότημα : «Εγώ είμαι σινεμαδάκιας» είπε ο δήμαρχος. «Εχω και εγώ να σας διαβάσω έναν χαιρετισμό αλλά είναι σοβαρός» πρόσθεσε με νόημα. 

Η λήψη είναι ερασιτεχνική αλλά την κάνει την δουλειά της.

Πρέπει εδώ να ξαναπούμε
πως η Ελλάδα είναι μάλλον η μοναδική
χώρα στον πολιτισμένο δυτικό κόσμο που
δίνει δημόσιο λόγο σε ασήμαντα υπηρεσιακά πρόσωπα
που απλά δεν θα έπρεπε να μιλάνε λόγω
της ιδιότητας τους. Ας ελπίσουμε
πως την τελετή λήξης του Φεστιβάλ θα
τιμήσει με την παρουσία του ο δάσκαλος
γιόγκα του πρωθυπουργού μπας και οι
αντιδράσεις είναι πιο ήρεμες!

Όλα πάντως ξεχάστηκαν
αμέσως όταν ο Δημ. Εϊπίδης προσφώνησε
τον Τζιμ Τζάρμους. Και εκεί το χειροκρότημα
ήταν κάτι παραπάνω απο θερμό και ενθουσιώδες
αφού το κοινό αποθέωσε τον Αμερικανό
δημιουργό, ο οποίος με την σειρά του
ευχαρίστησε το Φεστιβάλ για την φιλοξενία
και την δυναμική προβολή της νέας του
ταινίας και τον Δημ. Εϊπίδη, τον οποίο
αποκάλεσε γενικότροπα, με την αβρότητα
ενός επισκέπτη, “νονό του ενδιαφέροντος
κινηματογράφου”.

Είμαι σίγουρος ότι ο
Τάσος Μελεμενίδης θα σας τα πει πάντως
καλύτερα για την ταινία. Γιατί το «Μόνο
οι εραστές μένουν ζωντανοί» είναι μια
απόκοσμη, μαύρη κωμωδία, ένας τρυφερός
(απο)χαιρετισμός στην κουλτούρα του
περιθωρίου. Ήρωες του ένα ζευγάρι βαμπιρ,
αποξενωμένοι απο τους ανθρώπους αλλά
απόλυτα μετανεωτερικές φυσιογνωμίες
ζούνε στο σκοτάδι σαν εξαρτημένα
βαποράκια που αναζητάνε κάθε ξημέρωμα
τη δόση τους σε μια νοσοκομειακή φιάλη
με αίμα. Οι δύο ήρωες, που τους ερμηνεύουν
υπέροχα οι εξίσου γοητευτικοί Τομ
Χίντλεστον και Τίλντα Σουίντον, μιλάνε
πολύ και οι διάλογοι τους διακρίνονται
απο ένα διασκεδαστικό σαρκαστικό αλλά
και μελαγχολικό φλέγμα για τον χρόνο,
την ύπαρξη τους αλλά και την ζωή
γενικότερα. 

Οι ρυθμοί της ταινίας κυλάνε
αργά σαν τον χρόνο που κύλησε στην
σκοτεινή ζωή τους μέχρι τώρα και η σπουδή
του Τζάρμους για να φερθεί με αγάπη σε
αυτό το περιθώριο είναι τόση ώστε να
μιλάμε για μια ποιητική ταινία. Εκεί
όμως τελείωνουν τα καλούδια και αρχίζουν
τα σεναριακά προφανή, η ανάγκη για
φλυαρία και οι απλοϊκότητες δεν λείπουν
αφού κάποια στιγμή στη μέση της ταινίας
η κούραση είναι αισθητή.

Γ.Γκροσ.

* Τα κείμενα του Εξώστης Θήτα για το 54ο ΦΚΘ υπογράφουν ο Γιάννης Γκροσδάνης και ο Τάσος Μελεμενίδης

Πηγη φωτο: Motionteam/ΦΚΘ – Πηγή βίντεο: period1sta/TV100

Related stories

Υπερδιπλάσια η έκταση που θα απαλλοτριωθεί στο Σέιχ Σου για το Flyover

Τροποποιητική μελέτη από το ΥΠΕΝ Το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας...

Είναι οι “Στενές επαφές με τον Διάβολο” το θρίλερ της χρονιάς;

γράφει ο Λάζαρος Γεροφώτης Η ταινία “Στενές επαφές με τον...

Θεσσαλονίκη: Πρωινή επίσκεψη από δελφίνια στον Θερμαϊκό

Μια ευχάριστη έκπληξη περίμενε όλους όσοι βρέθηκαν το πρωί...