HomeCinemaΣινεματογράφος: Έρωτας Πολιτική και Αυνανισμός στην 7η...

Σινεματογράφος: Έρωτας Πολιτική και Αυνανισμός στην 7η Τέχνη

 

ΑΦΙΕΡΩΜΑ: Gentlemen Prefer Blonds: 10 Εμβληματικές Ξανθιές του Κινηματογράφου!

γράφει η Ισμήνη Δασκαρόλη

Χαριτωμένες, τολμηρές και ελκυστικές, οι ξανθιές κέρδισαν τον κινηματογράφο από πολύ νωρίς και παρέμειναν σύμβολο της θηλυκότητας και του ερωτισμού μέχρι σήμερα. Οι φοβερές ξανθιές της μεγάλης οθόνης, φυσικές και μη, συνοδεύτηκαν από πλούσιες ζωές, κάποιες με τραγική κατάληξη, και μεγάλες καριέρες που έμειναν στην ιστορία. Παρότι η τηλεόραση και το σινεμά καθιέρωσαν το στερεότυπο της ελαφρόμυαλης ξανθιάς, φαίνεται πως οι παρακάτω γυναίκες, όχι μόνο διέθεταν δυναμικό χαρακτήρα αλλά, επιβίωσαν ή για την ακρίβεια κυριάρχησαν μέσα σε ένα απαιτητικό περιβάλλον με χιούμορ και ευφυΐα.

Mae West (Mary Jane West- 1893- 1980)

“Πιστόλι είναι αυτό στο παντελόνι σου ή χάρηκες που με είδες;

Γνωστή και ως “η Βασίλισσα του Κόσμου και “το Άγαλμα της Libido, η Mae West αποτέλεσε
από τις πιο προκλητικές και πιο αμφιλεγόμενες προσωπικότητες της εποχής της. Η αρχή του “ερωτικού συμβόλου, ηθοποιός του “χρυσού Hollywood, θεατρική συγγραφέας, σεναριογράφος και τραγουδίστρια με μακρά πορεία, σαφώς δεν μπορούσε να λείψει
από αυτήν την λίστα. To κινηματογραφικό της ντεμπούτο ξεκίνησε σε ηλικία σαράντα χρονών, μία ηλικία σαφώς ασυνήθιστη για να ξεκινήσει κανείς κινηματογραφική καριέρα, πόσο μάλλον να γράψει ιστορία με αυτήν. Λέγεται πως οι ταινίες της μόνο έσωσαν την Paramount από βέβαιη χρεοκοπία. Σύνηθες θύμα λογοκρισίας, σε σημείο το θεατρικό της έργο “SEX να την οδηγήσει στην σύλληψη, η West δήλωσε υπέρ της, διότι της απέφερε πολλά χρήματα. Σήμερα έχει μείνει το όνομα της στον κινηματογράφο, το θέατρο, αλλά και στο ναυτικό, με τον Αμερικανικό στόλο να έχει δώσει το παρατσούκλι “Mae West στα σωσίβια του-μάλλον λόγω του πλούσιου μπούστου της, από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο.

 

Marilyn Monroe (Norma Jean Mortenson 1926-1962)

“Αν είχα αναγνωρίσει όλους τους κανόνες, δεν θα’χα φτάσει πουθενά”

Η αυτονόητη επιλογή για την λίστα, η ξανθιά που οι άνδρες προτιμούν, έζησε μία ζωή πολυτάραχη και δύσκολη, καταδικασμένη να την θεωρούν οι γυναίκες κατώτερων ηθών και οι άνδρες υποχείριο. Με μία οικογένεια στο ψυχιατρείο και εργαζόμενη σε εργοστάσιο, η καριέρα της ξεκίνησε όταν την ξεχώρισε (τότε όντας μελαχρινή) ένας φωτογράφος που αποφάσισε να την προωθήσει ως μοντέλο. Σύναψε σχέσεις, συζυγικές και εξωσυζυγικές με άνδρες όπως τον Ηλία Καζάν, τους αδερφούς Kennedy, τον Arthur Miller και Joe Di Maggio.
Ο θάνατος της παραμένει ένα μυστήριο μέχρι σήμερα αλλά κοινώς θεωρείται αυτοκτονία.

Σας προτείνουμε από ταινίες της το εξαιρετικό “Some Like it Hot και το λιγότερο γνωστό κύκνειο άσμα της: “The Misfits, έργο από τα ελάχιστα όπου μπορεί κανείς να την δει να αξιοποιεί πραγματικά της ικανότητες της.

Grace Kelly (Grace Patricia Kelly 1929- 1982)

“…οι σκηνές φόνου πρέπει να γυρίζονται σαν τις ερωτικές και οι ερωτικές σαν σκηνές φόνου.”

Η πρώτη εμβληματική ξανθιά που μας έρχεται στο μυαλό, η Grace Kelly αποτελεί το πρότυπο της ιδανικής ανοιχτομάλλας: εκλεπτυσμένη, ευγενική, αριστοκρατική και κομψότατη. Παρότι ήταν από ευκατάστατη οικογένεια, ήθελε από μικρή να γίνει ηθοποιός-κάτι όχι ιδιαίτερα ευυπόληπτο τις δεκαετίες των ’30- ’40. Την γνωρίσαμε κυρίως μέσω των ταινιών του Hitchcock πριν γίνει η “Grace του Monaco (ταινία που θα κυκλοφορήσει σύντομα στις αίθουσες με την Nicole Kidman να αναλαμβάνει τον πρωταγωνιστικό ρόλο). Κέρδισε ένα Όσκαρ για την ερμηνεία της στο “The Country Girl, μεταξύ άλλων βραβείων και στα 26 αποσύρθηκε από την λαμπρή της καριέρα για να παντρευτεί τον Πρίγκιπα Ρενέ και να γίνει η Πριγκίπισσα του Μονακό. Το δε νυφικό της ήταν το ακριβότερο ένδυμα που σχεδίασε η ενδυματολόγος της MGM Helen Rose, ενώ η νύφη έπρεπε να συνοδευτεί από ένα υπολογίσιμο ποσό ως προίκα- προϋπόθεση για να πραγματοποιηθεί ο γάμος στο Βασίλειο που λέγεται πως τότε αντιμετώπιζε οικονομικά προβλήματα. Αναφέρεται πως η Grace ήθελε πολλάκις να επιστρέψει στην υποκριτική, κάτι που δεν κατάφερε λόγο της νέας βασιλικής της θέσης. Πέθανε σε αυτοκινητιστικό δυστύχημα στην Ριβιέρα, κατά τις φήμες, στον ίδιο δρόμο όπου γύρισε μαζί με τον Carry Grant την περίφημη σκηνή του κολατσιού στο “To Catch a Thief.

Σας προτείνουμε από ταινίες της φυσικά το “To Catch a Thief, με την περιβόητη
σκηνή σε σκηνοθεσία Alfred Hitchcock και το “Rear Window
του ιδίου με τον James Stewart.

 

Lauren Bacall (Betty Joan Perske 1924- 2014)

“Βρείτε μου έναν άνδρα αρκετά ενδιαφέροντα για να περάσει ένα δείπνο, και θα’ μαι ευτυχισμένη”

Γνωστή και ως “το Βλέμμα, η πρώτη “Femme Fatale της μεγάλης οθόνης, που έφερε την θανάσιμη, μυστήρια γυναίκα στο προσκήνιο του κινηματογραφικού δράματος, αποτελεί μία από τις πιο ισχυρές φωνές και προσωπικότητες στα πρακτικά. Την γνωρίσαμε από το “The Big Sleep και ήταν η γυναίκα που στιγμάτισε το γυναικείο φύλο στα Film Noir. Ξεκίνησε ως μοντέλο, όταν η γυναίκα του διάσημου σκηνοθέτη Howard Hawks την ξεχώρισε στο εξώφυλλο του “Harpers Bazaar και την προώθησε στην ταινία “To Have and Have Not,
όπου στα δεκαεννιά γνώρισε και έπαιξε απέναντι στον μεγάλο έρωτα και μετέπειτα σύζυγο Humphrey Bogart. Μετά τον θάνατο του Bogart, η Bacall συνέχισε μία μακριά καριέρα στον κινηματογράφο με μεγάλες συνεργασίες μέχρι τον πρόσφατο θάνατο της το 2014.

Σας προτείνουμε από ταινίες της, τις δύο εμβληματικές συνεργασίες της με τον σύζυγο της, το “The Big Sleep και το έργο που τα ξεκίνησε όλα το “To Have and Have not.

 

Brigitte Bardot (Brigitte Anne-Marie Bardot 1934)

“Είναι καλύτερο να’σαι άπιστος, παρά να’σαι πιστός παρά την θέληση σου”

Στην Αμερική την φώναξαν “γατούλα και με το που κατέφθασε προκάλεσε σάλο στο γαλλικό και αμερικάνικο ανδρικό κοινό. Όπως αρκετές της συναδέλφισσες στην λίστα, ξεκίνησε ως μοντέλο την καριέρα της και παντρεύτηκε επανειλημμένα (4 φορές). Την γνωρίζουμε κατά κόρον από το “Και ο Θεός Έπλασε την Γυναίκα του πρώην άντρα της Roger Vadim αλλά και το περιβόητο “Je T’aime, τραγούδι του Serge Gainsbourg, της οποίας η φωνή, ύστερα από δική της παράκληση στην συνέχεια αντικαταστάθηκε από αυτήν της άλλης του ερωμένης, Jane Birkin. Η περιπετειώδεις σχέση των Bardot και Gainsbourg έχει καταγραφεί στο “Gainsbourg: A Heroic Life, όπου την υποδύεται το επίσης μοντέλο: Laetitia Casta.
Εκτός του ότι θεμελίωσε το νάζι των νεαρών γυναικών, έφερε και την μόδα του “φουσκωμένου χτενίσματος και παρά την ελαφρότητα του παρουσιαστικού της, συνεργάστηκε με μερικούς από τους σπουδαιότερους Ευρωπαίους σκηνοθέτες του
αιώνα. Καταπολέμησε τον καρκίνο του μαστού και πλέον έχει δώσει όλη της την προσοχή στα δικαιώματα ζώων ιδρύοντας ίδρυμα στο όνομα της. Είχε πει για την μέλλουσα ερωμένη του άνδρα της Vadim τα εξής: “…πίσω από τον Vadim ήταν μία δεκαεφτάχρονη μελαχρινή
που ντυνόταν σαν εμένα, έκανε τα μαλλιά της όπως εγώ και είχε έναν αέρα που ήταν ανυπόφορος, εκείνη η δεκαεφτάχρονη ήταν η Catherine Deneuve.

Σας προτείνουμε από ταινίες της τo: Le Mepris του Jean-Luc Godard και σαφώς το “Και ο Θεός Έπλασε την Γυναίκα που την έκανε διάσημη.

Catherine Deneuve (1943)

“Δεν βρίσκω λόγο για τον γάμο όταν υπάρχει το διαζύγιο”

Η ωραία της ημέρας. Ξεκίνησε την ηθοποιία από τα 13 αλλά το ουσιαστικό της κινηματογραφικό ντεμπούτο ήταν αργότερα στο musical “Les Parapluiesde Cherbourg, όπου πρωτο-έβαψε τα μαλλιά της. Σύντομα συνεργάστηκε με τον Polanskiστο “Repulsion για να καταλήξει στο αριστούργημα του Bunuel “Belle de jour” (Η ωραία της ημέρας) και να την μάθουμε όλοι. Πλέον θεωρείται από τις “Μεγάλες Κυρίες του Γαλλικού σινεμά ενώ το πρόσωπο της χρησιμοποιήθηκε για μία περίοδο ως “Marianne, το διεθνές άγαλμα-σύμβολο της Γαλλίας. Έκανε το πρώτο της παιδί στα 19 από τον Roger Vadim και το δεύτερο στα 28 από τον Marcello Mastroianni αλλά παντρεύτηκε (και χώρισε) τον Σκηνοθέτη David Bailey. Δεν έπαιξε ποτέ στο θέατρο λόγο σκηνικού τρακ και υπήρξε επί σειρά ετών μούσα του Yves Saint-Laurent. Όπως η Brigitte Bardot, έχει σειρά ασμάτων αφιερωμένα σε αυτήν και συνεργάστηκε με εξαίρετους σκηνοθέτες.

Σας προτείνουμε από ταινίες της: το “Belle de jour του Louis Bunuel και την μετέπειτα υπερπαραγωγή “Indochine του Regis Wargnier, που της έδωσε μία υποψηφιότητα για Όσκαρ.

Marlene Dietrich (Marie Magdalene Dietrich 1901- 1992)

“Όταν μία γυναίκα συγχωρεί έναν άνδρα, δεν πρέπει να ξαναζεστάνει τις αμαρτίες του για πρωινό”

Η “Λιλί Μαρλέν, η “Fesche Lola, το σύμβολο και κρυφό όνειρο των στρατιωτών του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Παρότι η καριέρα της ξεκίνησε στην Γερμανία την εποχή του Γερμανικού Εξπρεσιονισμού, είχε φανερά αντιταχθεί στο καθεστώς του 3ου Ράιχ και συνέχισε την καριέρα της στην Αμερική. Ξεκίνησε ως τραγουδίστρια στα καμπαρέ της Γερμανίας και ύστερα προχώρησε στον βουβό κινηματογράφο. O Josef von Sternberg την
είδε ένα βράδυ να τραγουδάει και της έδωσε τον ρόλο της καμπαρετζούς στο περίφημο “Der Blaue Engel, συνεργασία που απογείωσε την καριέρα της και την σχέση τους. Ο Sternberg την πήγε στο Hollywood όπου έγινε η πιο ακριβοπληρωμένη ηθοποιός της εποχής της. Η Marlene ήταν γνωστή τόσο για τα πόδια της, όσο και για την λατρεία της για το ανδρικό φύλο. Σύναψε σχέσεις με αμέτρητους συνεργάτες-μεταξύ τους τον James Stewart αλλά και με τρία μέλη της οικογένειας Kennedy, μεταξύ των οποίων και τον δολοφονημένο πρώην Πρόεδρο των Η.Π.Α John F Kennedy. Με το ξέσπασμα του πολέμου πήρε την Αμερικανική υπηκοότητα και κινήθηκε φανατικά εναντίον της Γερμανίας με την περίφημη δήλωση “Οι Γερμανοί και εγώ δεν μιλάμε πλέον την ίδια γλώσσα. Λέγεται πως για αυτόν τον λόγο, τα τραγούδια της ήταν δημοφιλή στους στρατιώτες και των δύο αντιμαχόμενων στρατοπέδων. Τα πόδια της δυστυχώς την πρόδωσαν, όπως και η επαφή της με το αλκοόλ όταν έσπασε το πόδι της σε μία παράσταση όπου τραγουδούσε μεθυσμένη και έκτοτε πέρασε τα τελευταία χρόνια της ζωής της κλεισμένη στο διαμέρισμα της, γράφοντας σε φίλους και συνεργάτες.

Σας προτείνουμε από ταινίες της σαφώς το “Der Blaue Engel, μία ιστορική ταινία Γερμανικού κινηματογράφου και το westernόπου γνώρισε το James Stewart το “Destroy Rides Again.

Greta Garbo (Greta Lovisa Gustafsson 1905-1990)

“Η ζωή θα ήταν υπέροχη αν ξέραμε τι να την κάνουμε”

Η ψυχρή και μυστήρια Σουηδή της χρυσής εποχής του κινηματογράφου, φορέας του λεγόμενου “Garbo Mystique, η Greta Garbo υπήρξε από τις πρώτες μεγάλες “star
του Hollywood. Η καριέρα της ξεκίνησε από το σουηδικό “Die Freud lose Gasse του μέντορα της Mauritz Stiller που την οδήγησε σύντομα σε συμβόλαιο με την MGM. Ύστερα από μία μακρά πορεία στον βουβό κινηματογράφο, η βαριά χαρακτηριστική φωνή της θεωρήθηκε
μεγάλο πρόβλημα όταν θα πρωτοακουγόταν στο κοινό του ομιλούντος με το “Anna Christie. Ευτυχώς, ο ρόλος δεν υπήρξε μόνο καθοριστικός για την καριέρα της, αλλά της κέρδισε και μία υποψηφιότητα για Όσκαρ. Κατά τον Jacques Feyder η Garbo ήταν εξαιρετικά αυστηρή με τον εαυτό της και με τους άλλους- δεν άφηνε ούτε τον σκηνοθέτη να είναι παρόν στα γυρίσματα των σκηνών της- αλλά και δεν πήγαινε ποτέ στις μεγάλες πρεμιέρες των έργων της. Αντ’αυτού δούλευε μόνο με τον φωτιστή και τον cameramanκαι πήγαινε μόνη της στα συνοικιακά σινεμά για να δει τις ταινίες της. Πλήρωνε εισιτήριο και έφευγε από την προβολή μόνο όταν ο προτζέκτρας έσβηνε. Λέγεται πως είχε χρόνια κατάθλιψη και δεν παντρεύτηκε ποτέ. Υπήρξε η αγαπημένη ηθοποιός του Αδόλφου Χίτλερ- παρότι συνεργάστηκε με τους
Άγγλους την εποχή του πολέμου και είχε ψηφιστεί από το βιβλίο Guinness ως η “Ωραιότερη Γυναίκα του Κόσμου. Ύστερα από το ξέσπασμα του πολέμου, η Garbo δήλωσε πως ο κόσμος είχε αλλάξει για πάντα και αποσύρθηκε σε μία ήρεμη ζωή.

Σας προτείνουμε από ταινίες της το πανέμορφο “Grand Hotel του Edmund Goulding με
την περίφημη ατάκα “I want to be left alone και το κωμικό “Ninotchka του Ernst Lubitsch όπου υποδύεται μία σοβιετική Κομουνίστρια στο καπιταλιστικό Παρίσι.

Meryl Streep (Mary- Louise Streep 1949)

“Είμαι περίεργη για τους ανθρώπους, αυτή είναι η βάση της ηθοποιίας μου, με ενδιαφέρει πως θα ήταν να ήμουν εσύ”

Η γυναίκα των Oscar και των κορυφαίων ερμηνειών. Παρότι έχουμε βαρεθεί να την βλέπουμε στις απονομές (έχει προταθεί 18 φορές για το αγαλματίδιο και έχει κερδίσει τις 3) είναι αδύνατο να παραβλέψουμε το εξαιρετικό της ταλέντο και το-πάντα χλωμό, εκφραστικό της πρόσωπο. Ο πρώτος της ρόλος στο σινεμά ήταν στο “Julia, ενώ ο δεύτερος της στον “Ελαφοκυνηγό, τον οποίον απέκτησε με παραπομπή του Robert De Niro, της έδωσε την πρώτη της υποψηφιότητα. Λέγεται πως ήθελε μικρή να γίνει τραγουδίστρια όπερας, ενώ καταρχάς είχε δηλώσει υποψηφιότητα για να σπουδάσει νομικά, όταν παρακοιμήθηκε το πρωί της συνέντευξης της και το πήρε σαν σημάδι ότι έπρεπε να ακολουθήσει κάτι διαφορετικό. Ξεκίνησε από το θέατρο και αναφέρεται ότι αργότερα ο Tennessee Williams την
ήθελε για τον ρόλο της Blanche σε κινηματογραφική μεταφορά του “Λεωφορείον ο Πόθος, η
οποία όμως τελικά δεν πραγματοποιήθηκε. Το 1965 ήταν στο κοινό των κοριτσιών σε μία συναυλία των Beatles κρατώντας μία πινακίδα που έγραφε “I Love Paul ενώ το 1990 απένειμε στον Paul McCartney το “Life time Achievement Award στα βραβεία Grammy. Γνωστή για την τελειομανία της στην δουλειά της, η Betty Davis (με 10 υποψηφιότητες για Όσκαρ), της είχε εκμυστηρευτεί πως την θεωρούσε την διάδοχο της, ενώ λέγεται πως η Katherine Hepburn (12 υποψηφιότητες) την θεωρούσε από τις χειρότερες ηθοποιούς της νεότερης εποχής. Πολλοί κριτικοί την έχουν αποκαλέσει πλέον την “καλύτερη ηθοποιό του κόσμου και κρατά το ρεκόρ για την ηθοποιό με τις περισσότερες υποψηφιότητες για Όσκαρ.

Σας προτείνουμε από ταινίες της το “The French Lieutenants Woman και το “Sofie’s Choice, αλλά όποια και να δείτε μάλλον δεν θα σας απογοητεύσει.

Faye Dunaway (Dorothy Faye Dunaway 1941)

“Τα χρόνια δεν έχουν σημασία αγάπη μου”

Η Bonnie. Αντιπροσωπευτικό σύμβολο του νεότερου κινηματογράφου, θα μείνει για πάντα στην ιστορία ως η θρυλικότερη εγκληματίας του κόσμου. Χαρακτηριστική Αμερικανίδα από
τις λίγες, μεγάλωσε σε φάρμα στον Νότο και ξεκίνησε την καριέρα της στην τηλεόραση, δύο χρόνια αργότερα έγραψε ιστορία στο εμβληματικό “Bonnie and Clyde του Arthur Penn για
να συνεχίσει να παίζει πρωταγωνιστικούς ρόλους στο “Chinatown του Roman Polanski, το “The Thomas Crown Affair του Norman Jewison- όπου έπαιξε και στην νέα του εκδοχή αργότερα το 1999- και το “Network του Sydney Lumet που της κέρδισε το Όσκαρ. Έχει υποδυθεί την Joan Crawford στο βιογραφικό “Mommy Dearest για το οποίο φαίνεται να έχει μεγάλη απέχθεια, ενώ στην ζωή της απέρριψε αρκετούς ρόλους. Είχε κάνει ακρόαση για τον ρόλο της Daisy στο “Ο Υπέροχος Γκάτσμπυ του 1974 και απορρίφθηκε. Η αυτοβιογραφία της που εξέδωσε το 1995 είχε τον τίτλο “Ψάχνοντας τον Γκάτσμπυ: Η ζωή μου. Είχε δύο γάμους και αρκετούς εραστές στην ζωή της, μεταξύ τους, για άλλη μία φορά, ο Marcello Mastroianni, ενώ η καριέρα της ξεκίνησε αρκετά ομαλά βρίσκοντας ρόλους μέρες μετά την αποφοίτηση της.

Σας προτείνουμε από ταινίες της σαφώς το “Bonnie and Clyde του Pennαλλά και το
αρκετά πιο πρόσφατο “Arizona Dream του Emir Kusturica, όπου παίζει απέναντι από έναν νεαρό Johnny Depp και έχει εξαιρετική ερμηνεία.

 

 

Related stories

Έρχονται δύο νέα πάρκα τσέπης

Στη φύτευση 500 δέντρων στη νέα παραλία Θεσσαλονίκης προχωρά ο δήμος Θεσσαλονίκης, στο πλαίσιο...

Κλείνει ένα από τα πιο αγαπημένα μεζεδοπωλεία του κέντρου

Λατρεύτηκε από τις παρέες νέων κι όχι μόνο! Τα...

Οι ταινίες της εβδομάδας 28.03-03.04.2024

Γράφει ο Λάζαρος Γεροφώτης Μεγάλη αύξηση στα εισιτήρια την εβδομάδα...

Στην οδό Αρμενοπούλου, ο Gaetano μας ταξιδεύει στην σιτσιλιάνικη επαρχία

Κείμενο: Δέσποινα Λαμπρίδου / Φωτογραφίες: Μαρία Ευσταθιάδου Αρμενοπούλου 27,στην καρδιά...

Ο Εξώστης ρωτά, οι συγγραφείς απαντούν | Λάζαρος Αλεξάκης

    επιμέλεια στήλης: Φανή Χατζή Κάθε εβδομάδα ένας/μία συγγραφέας απαντά σε...