HomeMind the artΘέατροΟ Βαγγέλης Λάσκαρης μιλάει για την παράσταση...

Ο Βαγγέλης Λάσκαρης μιλάει για την παράσταση The Prudes και το κίνημα #MeToo

Ο Βαγγέλης Λάσκαρης βρίσκεται πίσω από την Αστική μη Κερδοσκοπική Εταιρεία ProvaT.O. (Prova Theatre Organization), η οποία φέτος, σε συνεργασία με το Vault Theatre, παρουσιάζουν επί σκηνής το βρετανικό έργο The Prudes· μια γλυκόπικρη κωμωδία του Anthony Neilson που γράφτηκε το 2018, όταν ξέσπασε στη Μεγάλη Βρετανία το κίνημα του #MeToo.

Τρία χρόνια μετά, κι ενώ στην Ελλάδα διανύουμε μια χρονιά γεμάτη από αποκαλύψεις για σεξουαλικές παρενοχλήσεις και γυναικοκτονίες, ο Βαγγέλης Λάσκαρης μιλάει στον Εξώστη για την απόφασή του να ανεβάσει με την ομάδα του αυτό το έργο …

Πώς αποφασίσατε να ανεβάσετε τη συγκεκριμένη παράσταση; Τι σας ώθησε να κατά πιαστείτε με το ζήτημα του #metoo;

Από το #metoo πρέπει να πιαστούμε όλοι να αλλάξουμε και να γίνουμε καλύτεροι

άνθρωποι, σε μένα τα πράγματα περισσότερο προέκυψαν παρά τα επιδίωξα. Το έργο ήταν να παρουσιαστεί πριν το ξέσπασμα του κινήματος στην Ελλάδα, αλλά δεν προλάβαμε γιατί τα θέατρα έκλεισαν. Το έργο το διάλεξα γιατί μου άρεσε. Τόσο απλά. Είναι μια καταπληκτική κωμωδία. Γράφτηκε για να σχολιάσει την έλλειψη σεξουαλικής λίμπιντο στις σύγχρονες κοινωνίες μέσα στο κλίμα του κινήματος #metoo που τότε απασχολούσε και την βρετανική σκηνή.

Έχουν γίνει αναπροσαρμογές στο έργο για να ευσταθεί περισσότερο στην ελληνική πραγματικότητα;

Δεν το κάνω αυτό. Αν ήθελα κάτι τέτοιο θα διάλεγα ένα ελληνικό έργο. Επίσης πιστεύω πως τα καλά έργα είναι οικουμενικά και δεν έχουν ανάγκη να τα αναπροσαρμόσουμε. Σέβομαι τον συγγραφέα και μου αρέσει να ανακαλύπτω το κλίμα, τις θερμοκρασίες, την εποχή, το κοινωνικοπολιτικό πλαίσιο μέσα στο οποίο γράφτηκε και την ανθρωπογεωγραφία του έργου. Αν βρω λίγο χώρο για να βάλω μια δική μου νότα μέσα ίσως να παρασυρθώ να το κάνω καμιά φορά. Αν και δεν θέλω γιατί οι προσωπικές προβολές οδηγούν σε λάθος δρόμους στο θέατρο.

Γιατί πιστεύετε πως τον τελευταίο χρόνο έχει πάρει τόσο μεγάλες διαστάσεις το θέμα της σεξουαλικής παρενόχλησης; Τι είναι αυτό που ώθησε τόσο κόσμο να μιλήσει για όσα έχει υποστεί;

Γιατί η ώρα πέρασε, το νερό έβρασε και το καπάκι της κατσαρόλας όσο και να το κρατάς αν η φωτιά υπάρχει, κάποια στιγμή θα σκάσει. Αυτό ισχύει γενικά.

Στην παράσταση βλέπουμε πραγματικά το ζευγάρι να συνευρίσκεται επί σκηνής;

Αααα δεν θα σου πω. Σίγουρα θέλουν και θα προσπαθήσουν πολύ.

Αντέχει κάτι τέτοιο το θεατρόφιλο ελληνικό κοινό;

Έχει αντέξει το θεατρόφιλο κοινό άλλα κι άλλα. Τους Prudes θα τους αγαπήσει.

Έχω την αίσθηση ότι ο «πουριτανισμός» είναι ένας όρος στενά συνδεδεμένος με την ελληνική νοοτροπία. Συμφωνείτε με αυτή τη σκέψη; Πώς θα μπορούσε η χώρα μας να γίνει πιο … «ανοιχτόμυαλη» σε κάποια ζητήματα, όπως είναι το σεξ;

Ψωμί, παιδεία, ελευθερία. Δεν χρειάζεται ανάλυση νομίζω.

Ο χώρος του πολιτισμού και των τεχνών δέχεται απανωτά χτυπήματα τα τελευταία δυο χρόνια με την εμφάνιση της πανδημίας. Τώρα τελευταία, έχει προκληθεί μεγάλο ζήτημα με τα νέα μέτρα που επιτρέπουν την παρακολούθηση παραστάσεων μόνο από εμβολιασμένους. Εσείς τι γνώμη έχετε για όλα αυτά;

Η κυβέρνηση διάλεξε τον κοινωνικό αυτοματισμό και την επικοινωνία, έτσι έχει διαλέξει να πορευτεί αλλά η φωτιά καίει και το καπάκι θα σκάσει όπως είπαμε και παραπάνω. Γενικά, αποφεύγω να κρίνω τις συμπεριφορές ανθρώπων. Και πάω εκεί την κουβέντα γιατί αυτό κυριαρχεί αυτή την στιγμή στην επικαιρότητα και … τρεντάρει στο twitter απ' ότι βλέπω. Προτιμώ, πάντως, τα θέατρα ανοιχτά.

Ποια είναι τα επόμενα σχέδια σας

Ολοκληρώνουμε τα γυρίσματα μιας σειράς 6 ντοκιμαντέρ με θέμα την προσβασιμότητα των ανθρώπων με αναπηρία στο πολιτισμό υπό τον τίτλο «ΕΧΩ ΘΕΣΗ» και ξεκινάω πρόβες τις επόμενες μέρες για δύο θεατρικές παραστάσεις που θα παρουσιαστούν το 2022 στο Vault. Η πρώτη είναι ένας μονόλογος για την μητέρα του Κώστα Ταχτσή και η δεύτερη είναι η θεατρική διασκευή της ταινίας του Lars von Trier «ΟΙ ΗΛΙΘΙΟΙ» .


ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

Το «The Prudes» γράφτηκε το 2018 από τον Anthony Neilson για το Royal Court Theatre – το θέατρο των συγγραφέων όπως είναι γνωστό στο Λονδίνο – με αφορμή το κίνημα #ΜeΤoo κι ανεβαίνει για πρώτη φορά στην Ελλάδα το 2021 λίγο μετά το ξέσπασμα του ελληνικού #MeToo. Το έργο του Neilson είναι μια κωμωδία ξεκαρδιστική, έξυπνη, σκωπτική, γλυκιά και πικρή ταυτόχρονα.

Οι «Prudes» ή στα ελληνικά «Οι Σεμνότυφοι» είναι ένα ζευγάρι, ο Τζίμμυ και η Τζες, που μέχρι πρόσφατα είχε μια ικανοποιητική σεξουαλική ζωή, τολμηρή μεν αλλά «δίχως τρέλες». Δεν είναι σεμνότυφοι, παρά το όνομά τους, απλά τυχαίνει να μην συμπαθούν το dogging, τα golden showers κλπ. Και ποιο είναι το πρόβλημά τους; Έχουν να κάνουν σεξ εδώ και 14 μήνες και 4 ημέρες. Αποφάσισαν, λοιπόν, να δώσουν ένα τέλος σε αυτό το αδιέξοδο και να «αναζωπυρώσουν» τη σχέση. Πώς; Θα κάνουν σεξ μπροστά στο κοινό, εδώ και τώρα! Ξεκινά, λοιπόν, μια διαδικασία γεμάτη αμηχανία, χιούμορ, εξομολογήσεις φαντασιώσεων και τραυμάτων, σαν μια ύστατη, απεγνωσμένη προσπάθεια του ζευγαριού να διασώσει η σχέση του.

Ο Neilson, έχοντας καταβολές από το in yer face theater, καταφέρνει να πάει τη διαδικασία σε σκοτεινές και άβολες περιοχές, δημιουργώντας σουρεαλιστικά κωμικές καταστάσεις. Μας αποκαλύπτει πολύ προσωπικά μυστικά σχετικά με την εθελοντική αγαμία του ζευγαριού, την διάχυτη αίσθηση ντροπής που τη συνοδεύει, τις ενοχικές κρίσεις που προκαλούν οι μοναχικοί αυνανισμοί, η χωρίς χαρά κατάδυση στον κόσμο της πορνογραφίας καθώς και τραύματα που κουβαλούν οι ήρωες και διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην «προβληματική» σεξουαλική ζωή τους.

Πώς διαχειρίζεσαι ένα τραύμα; Πώς ο σύντροφός σου διαχειρίζεται το τραύμα σου; Πώς η αποκάλυψη του τραύματος μπορεί να επηρεάσει τη σεξουαλική ζωή σου; Πώς γίνεται αυτά που άρεσαν στο παρελθόν στον σύντροφό σου τώρα να μην του αρέσουν; Ή μήπως του αρέσουν, απλά εσύ νιώθεις ενοχικά; Τι θεωρείται «επιτρεπτό» πια στο σεξ; Πότε ξεπερνιούνται τα όρια του αθώου ερωτικού παιχνιδιού και γίνεται πια λόγος για βία; Πόσο μπορείς να υπεκφεύγεις και να μην αντιμετωπίζεις το πρόβλημα κατάματα;

Αυτά είναι μερικά από τα ερωτήματα που βασανίζουν τους δύο ήρωες, τα θέτουν ενώπιον του κοινού, βγάζουν τα εσώψυχά τους και τα- όλα τους- και ελπίζουν πως το «πείραμα» αυτό θα πετύχει. Αλλιώς η αυλαία θα πέσει οριστικά.


Συντελεστές:
Συγγραφέας : Anthony Neilson
Μετάφραση : Δημήτρης Κιούσης
Σκηνοθεσία: Βαγγέλης Λάσκαρης
Πρωτότυπη μουσική σύνθεση και ενορχήστρωση : Πάνος Πανάκος
Σκηνικός χώρος και ενδυματολογική επιμέλεια: Ντιάνα Σκιαδά
Κίνηση και χορογραφίες : Φώτης Νικολάου
Φωτογραφίες: Ίρις Κατσούλα
Αφίσα παράστασης : Γιάννης Κεντρωτάς
Επιμέλεια προγράμματος: Εκδόσεις Αιγόκερως
Δημόσιες σχέσεις : Biri Biri Communication
Παραγωγή: ProvaT.O. Athens (Prova Theatre Organization) A.M.K.E.

Social media:
FB page : ProvaT.O. Athens
Instagram: provato_athens
Youtube channel : PROVA T.O. ATHENS THEATRE GROUP
Web site: provatoathens.com
E mail: [email protected] και [email protected]

Παίζουν (αλφαβητικά) :
Αγγελική Γρηγοροπούλου, Θανάσης Ισιδώρου

Τιμές Εισιτηρίων:
Αγορά εισιτηρίων αποκλειστικά μέσω viva.gr
Γενική είσοδος: 12 ευρώ
Φοιτητές / Σπουδαστές / Κάτοχοι Κάρτας Πολυτέκνων / ΑμΕΑ / Άνω των 65 ετών / Κάτοχοι Κάρτας Ανεργίας (ΟΑΕΔ) : 10 ευρώ

*Η ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΕΙΝΑΙ ΑΚΑΤΑΛΛΗΛΗ ΓΙΑ ΑΝΗΛΙΚΟΥΣ
*ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΕΝΑΡΞΗ ΤΗΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ ΔΕΝ ΕΠΙΤΡΕΠΕΤΑΙ Η ΕΙΣΟΔΟΣ ΣΤΗΝ ΑΙΘΟΥΣΑ


*Κατά την είσοδό τους στο θέατρο οι θεατές οφείλουν να επιδεικνύουν είτε πιστοποιητικό εμβολιασμού είτε πιστοποιητικό νόσησης (εκδίδεται 30 ημέρες μετά από τον πρώτο θετικό έλεγχο και η ισχύς του διαρκεί έως 6 μήνες μετά από αυτόν) καθώς και πιστοποιητικό ταυτοπροσωπίας (αστυνομική ταυτότητα, διαβατήριο, δίπλωμα οδήγησης). Στη παράσταση θα τηρηθούν όλα τα προβλεπόμενα μέτρα προστασίας από τον Covid-19.

Related stories

Οι ταινίες της εβδομάδας 25.04-01.05.2024

Γράφει ο Λάζαρος Γεροφώτης Η κατρακύλα στα εισιτήρια των κινηματογράφων...

Η Μαρίτα Καρυστηναίου δημιουργεί τα φωτιστικά των ονείρων σας

φωτογραφίες: Μαρία Ευσταθιάδου Η Decolight λειτουργεί από το 2010 και...

Ψηλά στο Εσκί Ντελίκ, αναμνήσεις μιας άλλης ζωής

Ήταν μικρές κι αθώες κοπελούδες σαν ήρθανε απ’ την...

Κριτική Βιβλίου | Λίνα Φυτιλή «Χρυσός κήπος. Αλτίν μπαχτεσί».

γράφει ο Τάσος Γέροντας Λίνα Φυτιλή «Χρυσός κήπος. Αλτίν μπαχτεσί»....