HomeCinemaΕξώστης ΘΗ Queer θεωρία και η ταινία Brokeback...

Η Queer θεωρία και η ταινία Brokeback Mountain

Το παρόν άρθρο πραγματεύεται την queer θεωρία στον κινηματογράφο και βασικός στόχος είναι να αναλυθεί η ταινία Brokeback Mountain(2005) σύμφωνα με την παραπάνω θεωρία.

Η λέξη queer πρωτοεμφανίστηκε τον 16ο αιώνα. Σύμφωνα με τον Δημήτρη Παπανικολάου, εκείνη την εποχή η σημασία της λέξης ήταν διαφορετική από αυτή που γνωρίζουμε τώρα και σήμαινε, «παράξενος», «αλλόκοτος», «εκκεντρικός», «ύποπτου ή αμφίβολου χαρακτήρα» (2014, 12). Ωστόσο, από τη δεκαετία του 1910 και στο εξής, άλλαξε η ερμηνεία της λέξης και σχεδόν αποκλειστικά χρησιμοποιείται με τη δεύτερη λεξιλογική σημασία της, αυτή του σεξουαλικά αντικανονικού, πολιτικά ριζοσπαστικού ή αλλιώς κοινωνικά έκκεντρου ατόμου (Παπανικολάου 2014, 12). Παράλληλα, ό GustYept υποστηρίζει ότι η Queer θεωρία προσπαθεί να ανακαλύψει τις διασυνδέσεις που έχουν τα γένη μεταξύ τους (2003, 21). Θεωρεί ακόμη, ότι ο πολιτισμός επιβάλλει στους ανθρώπους πολλαπλές ταυτότητες έτσι ώστε να διαχωρίζουν τους ανθρώπους σύμφωνα με το γένος, τη θρησκεία, τα πολιτικά τους πιστεύω, τη σεξουαλικότητα, το χρώμα του δέρματος , τη φυλή κ.α. πιστεύοντας ότι αυτά καθορίζουν τη διαφορετικότητα του κάθε ατόμου και μπορούν να διαχωρίσουν τους πολίτες σε ομάδες (Yept 2003, 21-22). Σε αντίθεση με τις πολιτικές αξιώσεις, βρέθηκε στο προσκήνιο η queer θεωρία υποστηρίζοντας ότι η ταυτότητα των ανθρώπων μπορεί να είναι μεταβαλλόμενη και παράλληλα περίπλοκη (Yept 2003, 21-22). Μέσα από αυτή τη θεωρία, οι πολίτες μπορούσαν να ξεφύγουν από τις ταυτότητες που τους επιβάλλονταν από το κράτος (Yept 2003, 22).

Η μεγαλύτερη συμβολή στην αλλαγή σημασίας της λέξης queer έγινε χάρη στο κίνημα Queer Nation, μια οργάνωση που ξεκίνησε το Μάρτιο του 1990 στην Νέα Υόρκη, που κύριο σκοπό της είχε την εξάλειψη της ομοφοβίας (Yept 2003, 22). Εκτός από την κινηματική χρήση της λέξης, χρησιμοποιήθηκε και από τις ακαδημαϊκές θεωρίες που πρεσβεύουν την κοινωνική κατασκευή των φύλων και τους σεξουαλικούς ρόλους (Yept 2003, 22). Είναι σημαντικό να μελετήσουμε τους λόγους για τους οποίους αναπτύχθηκε και εξελίχθηκε η αναλυτική θεωρία . Στην ουσία , υπήρχε διάθεση να ξεφύγουν οι σπουδές από μια απλοϊκή βιογραφική ανάλυση που είχε στόχο να αποκαλύψει κρυφές πλευρές του παρελθόντος όπως γινόταν παλαιότερα με τις ομοφυλοφιλικές και λεσβιακές σπουδές (Παπανικολάου 2014, 12). Επιπλέον, υπήρξε ανάγκη για εφεύρεση άλλων θεωριών , πιο καινοτόμων , που δεν είναι στατικές και συγκροτημένες αλλά ερευνούν βαθύτερα την ταυτότητα του ανθρώπου (Παπανικολάου 2014, 12). Η φιλόσοφος και θεωρητικός Judith Butler, η οποία επηρέασε αρκετά το κίνημα, υποστηρίζει ότι ο όρος queer δεν ανήκει σε κανέναν/μια, είναι μια κατηγορία που δεν είναι οικόπεδο κανενός/μιας, πάραυτα χρησιμοποιείται ξανά και ξανά διατηρώντας το πολιτικό στόχο της (Παπανικολάου 2014, 12).

Έχουμε λοιπόν διακριτές αλλά συνδεόμενες σφαίρες χρήσης της λέξης queer: την ακτιβιστική, την ακαδημαϊκή και την πολιτισμική. Στη συνέχεια, ο όρος αυτός επηρέασε και άλλους κλάδους. Πιο συγκεκριμένα , στις αρχές του 1990 άρχισε να εμφανίζεται και στον κινηματογράφο. Ο Harry Benshoff αναφέρει ότι παράλληλα με την ανάπτυξη της κινηματογραφικής τεχνολογίας, είχαν αναλάβει τα ηνία θέματα γύρω από την ετεροφυλία και την ομοφυλοφιλία στην δυτική επιστήμη (2004, 6). Με αφορμή την εξέλιξη του κινηματογράφου τα άτομα με διαφορετική σεξουαλικότητα θέλησαν να εκφραστούν μέσα από την προβολή ταινιών (Benshoff 2004, 6). Εκείνη την εποχή υπήρξε έντονη θέληση να εργαστεί ο κόσμος πάνω στο ζήτημα αυτό καθώς, όπως υπογραμμίζει ο Ruby Rich, τα μηνύματα που ήθελαν να προβάλλουν ήταν μείζονα καθώς αφορούσαν θέματα όπως τη ζωή και την αγάπη θέλοντας να ενδυναμώσουν τους όρους αυτούς αλλά και να δείξουν στους υπόλοιπους πολίτες τι συμβαίνει στον κόσμο (2013, 19). Λόγω της δύναμης που είχε ως πολιτικό και κοινωνικό φαινόμενο, ενσωματώθηκε στον κινηματογράφο πολύ γρήγορα ως είδος πριν ολοκληρωθεί τελείως η ταυτότητα του (Rich 2013, 19). Πολλοί/ες αναρωτήθηκαν από πού προέκυψε το παραπάνω κινηματογραφικό είδος, αλλά πολλοί/ες ιστορικοί κινηματογράφου απαντούν ότι προκύπτει από παντού (Rich 2013, 3). Η πρώτη κιόλας ταινία που είχε queer ανάλυση εμφανίστηκε πολύ πρωτύτερα από την ανακάλυψη του όρου , όπου στη ταινία του W.K.L. Dickson που δημιούργησε για τον Thomas Edison το 1895 παρουσιάζονται δύο άντρες να χορεύουν μαζί. Μπορεί οι δύο άντρες να ήταν ετεροφυλόφιλοι παρόλα αυτά δεν παρουσιάζεται το παραδοσιακό πρότυπο ενός άντρα και μιας γυναίκας να χορεύουν όπως θα περιμέναμε. Λόγω αυτού, η ταινία αυτή δίνει περιθώριο για queer ανάλυση καθώς ,σύμφωνα και με τα λεγόμενα του Benshoff είναι ένα ζήτημα ανοιχτό (2004, 6).

Tο Queer Cinema χωράει εξίσου δύσκολα σε καλούπια όσο η queer θεωρία και ο queer ακτιβισμός. Πάραυτα, οι ταινίες αγαπήθηκαν από το κοινό και για αυτό το λόγο συνέχισαν να παράγονται στην κινηματογραφική βιομηχανία. Συνήθως τις συναντούμε σε φεστιβάλ ή στον πειραματικό κινηματογράφο όπως για παράδειγμα το, Blue Is the Warmest Color (2013) κ.α. Το φαινόμενο αυτό έχει αλλάξει τα τελευταία χρόνια καθώς παρατηρείται αυξημένη παραγωγή queer ταινιών και στο Hollywood. Μια από τις πιο εμπορικές Χολιγουντιανές ταινίες που σχετίζονται με την queer ανάλυση είναι το Brokeback Mountain σκηνοθετημένο από τον Ang Lee το 2005, το οποίο και θα αποτελέσει αντικείμενο ανάλυσης του παρόντος κειμένου.



Brokeback Mountain και Queer Θεωρία

Αρχικά, βρισκόμαστε στο 1963 όπου δύο άντρες της αμερικάνικης παράδοσης , ο Ennis Del Mar ( Heath Ledger) και Jack Twist (Jake Gyllenhaal), βρίσκονται τυχαία μαζί για να φροντίσουν ένα κοπάδι κάποιου μεγαλοκτηνοτρόφου της περιοχής για τη περίοδο του καλοκαιριού. Μετά από μια νύχτα που πέρασαν οι δύο τους με πολύ αλκοόλ, ξεκινάνε να έρχονται πιο κοντά κάτι που είναι απρόσμενο ,σιωπηλό ,βίαιο και θα ξαφνιάσει ακόμη και τους ίδιους. Έτσι, οι δύο άντρες αναπτύσσουν μια παθιασμένη σεξουαλική και συναισθηματική σχέση, ανακαλύπτοντας ο ένας τον άλλον. Προσπαθούν, λοιπόν, να κρυφτούν από τον εαυτό τους και να αποφύγουν έναν έρωτα που όχι μόνο είναι απαγορευμένος αλλά και αδιανόητος για την εποχή τους.

Μετά από ένα σοβαρό καβγά που έχουν , χωρίζονται και η ζωή του καθένα παίρνει τη δική της τροπή. Ο Ennis παντρεύεται την Alma Beers (Michelle Williams) και αποκτά παιδιά μαζί της ενώ Jack μένει μόνος αρχικά αλλά αργότερα παντρεύεται με την Lureen Newsome (Anne Hathaway) αποκτάνε ένα γιό μαζί . Εν τέλει, σύμφωνα με τον Ανταίο Χρυσοστομίδη, ξαναβρίσκονται και είναι ανίκανοι να χωρίσουν αλλά και ανίκανοι να αφεθούν σε αυτό που νιώθουν (2013, 24). Το γεγονός αυτό τύγχανε να δει η γυναίκα του Ennis.

Ενώ η σχέση του Jack και της Alma χειροτέρευε με αποτέλεσμα να χωρίσουν το 1975, ο ίδιος δεν θέλει να αφήσει τα παιδιά του ενώ παράλληλα φοβάται να κάνει σχέση με τον Ennis διότι έχει γαντζωθεί στο μυαλό του μια βίαιη σκηνή όπου δύο άντρες, βασανίστηκαν και δολοφονήθηκαν επειδή ήταν ομοφυλόφιλοι .Έτσι , ο Jack βρίσκει παρηγοριά σε άλλους άντρες ενώ ο Ennis συνάπτει σχέση με άλλη γυναίκα.

Λίγο καιρό μετά, o Ennis λαμβάνει πίσω τη κάρτα που είχε στείλει στο Jack , γράφοντας επάνω τη λέξη «αποθανών». Μαθαίνει από τη γυναίκα του Jack ότι είχε αυτοκινητιστικό ατύχημα αλλά ίδιος δεν πείθεται διότι έχει στο μυαλό του το αιματηρό σκηνικό με τους ομοφυλόφιλους άντρες που τον στιγμάτισε και πιστεύει ότι κάτι τέτοιο συνέβη και στη περίπτωση του Jack. Λίγο αργότερα, ο Ennis επισκέπτεται τους γονείς του Jack με σκοπό να πάρει τις στάχτες τους και να τις αφήσει το Brokeback Mountain, όπως ο ίδιος είχε ζητήσει. Βέβαια, ο πατέρας του δεν του το επέτρεψε θέλοντας να κρατήσει τη στάχτη του νεκρού σε οικογενειακό οικόπεδο. Η μητέρα του Jack επιτρέπει στον Ennis να περάσει στο δωμάτιο του γιού της. Εκείνος , αντικρίζει το πουκάμισο που έψαχνε καιρό και είχε χάσει στο βουνό τη μέρα που είχαν μαλώσει οι δύο τους. Ο Jack το είχε τοποθετήσει μαζί με το δικό του ενώ οι λεκέδες με το αίμα από τον καβγά είναι ακόμη πάνω στα ρούχα. Ο Ennis κρατά τα πουκάμισα με την άδεια της μητέρας του Jack και τοποθετεί πάνω τη κάρτα που του είχε στείλει.

Στην ουσία, η ανάμνηση του γεγονότος σημάδεψε ανεξίτηλα τα επόμενα 20 χρόνια και των δύο αντρών και παράλληλα προσπαθούσαν να εξορκίσουν μάταια έναν απαγορευμένο έρωτα (Χρυσοστομίδης 2013, 24).

Η ταινία αυτή έχει δεχθεί διάφορες κριτικές και συχνότερα χαρακτηρίζεται ως «gay cowboy movie» (Benshoff 2004, 6). Σύμφωνα με τα λεγόμενα των Robert Arp,Adam Barkman και James McRae άλλοι/ες κριτικοί, θεωρούν ότι δεν είναι ομοφυλόφιλοι οι πρωταγωνιστές της ταινίας, ενώ κάποιοι/ες άλλοι/ες παρατηρούν ότι είναι μια ταινία με διαφορετική ιστορία για τη σεξουαλικότητα των αντρών χαρακτηρίζοντας της ως μη queer αλλά και μη western (27, 2013). Έτσι λοιπόν, έχει δημιουργηθεί μια σύγχυση γύρω από την ταινία σχετικά με τη σεξουαλικότητα του Ennis και του Jack, τις οποίες θα μελετήσουμε παρακάτω.

Ενώ πολλοί/ες κινηματογραφιστές/ριες θεωρούσαν ότι η queer θεωρία έχει ξεπεραστεί, η ταινία Brokeback Mountain απέδειξε το αντίθετο (Χρυσοστομίδης 2013, 24). Αρχικά, ο Gary Bettinson και ο Richard Rushton καταγράφουν ότι η ταινία επηρέασε πολλούς ομοφυλόφιλους πολίτες σε επαρχίες της Αμερικής, ενώ παράλληλα μπορούσε να προσφέρει νοσταλγικές εμπειρίες και αναμνήσεις με στοιχεία queer (2010, 110). Πάραυτα, δεν έχει δοθεί χαρακτηρισμός για το τι είδους τελικά είναι η ταινία, αλλά συγχρόνως η συγγραφέας του βιβλίου και κατ'επέκταση της ταινίας, Annie Proulx, θεωρεί ότι δεν υπάρχει σωστή και λάθος απάντηση στο ερώτημα αυτό καθώς ο καθένας/μια την αντιλαμβάνεται με τον δικό του/της προσωπικό τρόπο ανάλογα με τις εμπειρίες του/της (Χρυσοστομίδης 2013, 24).

Η φράση gay movie χρησιμοποιείται συχνά με αποτέλεσμα να παραφράζει το νόημα της ταινίας (Benshoff 2004, 6). Ο Benshoff θεωρεί ότι η χρήση της λέξης αυτής έχει ως κύριο σκοπό της να αποδυναμώσει την ορολογία της queer θεωρίας και έτσι να μειώσει την πολυπλοκότητα των σεξουαλικών σχέσεων (2004, 9). Αποτέλεσμα αυτού είναι να παραμένει η θεωρία στάσιμη , αναγνωρίζοντας μόνο την ομοφυλοφιλία και ετεροφυλοφιλία. Πιο συγκεκριμένα , ο σκηνοθέτης Ang Lee αντιστέκεται στη επιμονή καθορισμού της σχέσης των αντρών κάτι που αντιλαμβανόμαστε μέσα από τον διάλογο του Jack και του Ennis.

JACK: It's nobody's business but ours.

ENNIS: You know I'aint queer.

JACK: Me neither.

O Lee μας αφήνει ελεύθερους να σκεφτούμε την πολυπλοκότητα της σχέσης των ανδρών. Σκεφτόμαστε τη μορφή του queer και αποκτούμε μια άποψη επί του ζητήματος. Ο/Η καθένας/μια διαφορετική. Το μήνυμα που θέλει να περάσει ο σκηνοθέτης είναι ότι δεν είναι απαραίτητο να έχει κανείς/μια καθορισμένη ταυτότητα έτσι ώστε να βρει τη αληθινή αγάπη. Η σεναριογράφος της ταινίας δήλωσε ότι ο ίδιος ο τόπος την έκανε να γράψει το έργο αυτό. Έβλεπε κάτι ανησυχητικό στη συμπεριφορά πολλών κατοίκων στις δυτικές πολιτείες απέναντι στους/στις ομοφυλόφιλους/ες. Αυτό την απασχολούσε και το έγραψε καλοπροαίρετα χωρίς να καθορίσει στο μυαλό της απόλυτα τη σεξουαλικότητα των του Jack και του Ennis διότι θεώρησε ότι έχουμε να κάνουμε με ιστορία αγάπης (Χρυσοστομίδης 2013, 29). Η άποψη της φάνηκε να έχει ανταπόκριση και σε άλλους/ες καθώς δεν είναι ξεκάθαρο το τι συμβαίνει ακριβώς ανάμεσα στους άντρες αυτούς.

Πάραυτα, δεν είναι λίγα τα στοιχεία queer που συναντώνται στη ταινία. Όπως αναφέρει ο Robert Stam, η queer θεωρία στον κινηματογράφο ενδιαφέρεται να απεικονίσει τον ανδρισμό του ηθοποιού σε μια ταινία (2004, 336). Να τον καταστήσει ως ένα αντικείμενο πόθου (Stam 2004, 336). Στη ταινία Brokeback Mountain παρατηρείται το φαινόμενο αυτό. Όταν για παράδειγμα οι δύο άντρες είναι γυμνοί μέσα στη σκηνή και δείχνει η κάμερα τα σώματα τους η όταν μαλώνουν και χτυπούν δυνατά ο ένας τον άλλον. Ακόμη, το ότι και οι δύο εξακολουθούν να έρχονται σε σεξουαλική επαφή με το άλλο φύλλο ενώ σκέπτονται ο ένας τον άλλον.

Ακόμη, κανείς από τους δύο δεν έχει ταυτοποιήσει τον εαυτό τους ως gay ενώ παράλληλα και οι δύο έχουν κάνει οικογένεια. Ίσως ο Jack παρουσιάσει περισσότερες ομοφυλοφιλικές συμπεριφορές διότι έχει σεξουαλικές επαφές και με άλλους άντρες αλλά πάραυτα εξακολουθεί να μην είναι ξεκάθαρο. Αυτό είναι ένα βασικό στοιχείο της queer θεωρίας στον κινηματογράφο, όταν δηλαδή δεν είναι ξεκάθαρες οι επιθυμίες των χαρακτήρων. Γεγονός αποτελεί ότι συχνά προκαλούν σύγχυση σε κάποιους θεατές επειδή δεν γίνεται αντιληπτό το τι ζητούν και ποιος είναι ο στόχος τους (Χρυσοστομίδης 2013, 29). Για αυτό τον το λόγο θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως ταινία με queer περιεχόμενο καθώς κοινό στοιχείο της ταινίας και της θεωρίας είναι η περιπλοκότητα των καταστάσεων και των εναλλασσόμενων συμπεριφορών. Για παράδειγμα, o Ennis ενώ είναι παντρεμένος με παιδιά έχει σχέση και με τον Jack και αργότερα ξανά είναι με γυναίκα. Αντίθετα , ο Jack είναι παντρεμένος και έχει σχέση με τον Ennis ενώ λίγο αργότερα βρίσκει παρηγοριά με άλλους άντρες.

Οι cowboys της ταινίας ήταν δύο ετεροφυλόφιλοι που ανέπτυξαν δεσμούς αγάπης. Οι ίδιοι οι Ledger και ο Gyllenhaal σε συνέντευξη τους δήλωσαν ότι η ταινία έχει να κάνει με δύο ετεροφυλόφιλους άντρες που ερωτεύονται. Ο Ledger πιο συγκεκριμένα θεωρεί ότι αν δεν είχε βρεθεί στο δρόμο του Ennis ο Jack, πιθανότατα δεν θα είχε εκφράσει καμία ομοφυλοφιλική διάθεση. Η άποψη και των δύο ηθοποιών είναι ότι αφορά μια χημεία ανάμεσα στις ψυχές δύο ανθρώπων.

Επιπλέον, κανένας από τους δύο δεν φοβήθηκε το ρόλο και τα κακά σχόλια του κοινού απλώς, μόνο ο Ledger αμφέβαλλε στην αρχή για το εάν ο ίδιος είναι ικανός για τον ρόλο αυτό, καθώς πίστευε ότι τα συναισθήματα είναι πολύ δυνατά και ίσως να μην ήταν έτοιμος για αυτό (Benshoff 2004,10).

Είναι απλά ασαφείς χαρακτήρες που έχουν ερωτικές σχέσεις μεταξύ τους και δεν βάζουν τους εαυτούς τους στα καλούπια που επιβάλλει η κοινωνία. Όπως στη queer θεωρία , έτσι και στη ταινία, αμφισβητείται η ταυτότητα της σεξουαλικότητας. Είναι μια ιστορία για ανθρώπους. Μας δίνει τη δυνατότητα να «γευτούμε» τη φύση από μια πιο queer πλευρά. Έχει σκοπό να απομακρύνει οτιδήποτε θεωρείται αφύσικο σε αυτή τη σχέση, να εξαλείψει την ομοφοβία που έχει γίνει αιτία ψύχωσης στους ανθρώπους (όπως και στον Ennis) και να μη θεωρείται απειλή για τους ανθρώπους κάτι το διαφορετικό. Μέσα από το Brokeback Mountain προβάλλεται δημόσια μια διαφορετική συμπεριφορά, επιμένει στη προβολή queer ατόμων έτσι ώστε να ενταχθούν με τον ένα η τον άλλο τρόπο στη κοινωνία ως κομμάτι της, αυτούσιο με τα άλλα. Τα άτομα ελέγχονται στη ταινία όταν ο ιδιοκτήτης του κοπαδιού τους επιβλέπει και αντικρίζει μια πιο στενή επαφή ανάμεσα τους.

Σύμφωνα με τη queer θεωρία ανατρέπει το κυρίαρχο ετεροφυλόφιλο ζευγάρι και έρχεται κόντρα στο δυαδικό ζεύγος που συναντούμε συχνότερα , αυτό του άντρα και της γυναίκας. Αποσυνδέει τους όρους queer , μη φυσικό , κανονικό και δείχνει πως δύο άνθρωποι έρχονται κοντά και έλκονται σεξουαλικά. Η αγάπη δεν έχει γένος και αφορά όλο τον κόσμο. Έτσι ο καθένας/μια μπορεί να τη μοιράζεται με όποιον/α θέλει και αυτό είναι φυσιολογικό, σε όποιο σημείο και αν εκτείνεται. Της ίδιας άποψης είναι και η Nicole Seymour η οποία θεωρεί ότι κανένα άτομο δεν πρέπει να μένει στην αφάνεια, όπως γινόταν παλαιότερα, όπου οι ομοφυλόφιλοι/ες κλείνονταν στον εαυτό τους και τα σπίτια τους διότι θεωρούταν έγκλημα και αρρώστια το να έχει κανείς/καμιά διαφορετικές προτιμήσεις και δή να τις εναλλάσσει και να είναι ασταθής στο τομέα αυτόν (2013, 107).

Επιπλέον μέσα από τη ταινία, έγινε η αποδόμηση του αρχέτυπου του Αμερικάνου cowboy, αυτού του μεγαλόσωμου άντρα επάνω στο άλογο, που καθήκον του είναι, να σώζει γυναίκες και ορφανά παιδιά, κάνοντας πάντα το καλό. Παραδείγματος χάρη το Once Upon a Time in the West (1968) , το The Man Who Shot Liberty Valance (1962) κ.ά. Την εποχή που βγήκε η ταινία οι θεατές δεν ήταν έτοιμοι ούτε για αυτή την αλλαγή του αρχέτυπου. Η Proulx είχε δηλώσει ότι αρκετός κόσμος εκνευρίστηκε με αυτή την επιλογή ενώ μερικοί σταμάτησαν να της μιλούν (Χρυσοστομίδης 2013 , 29). Ένας ακόμη λόγος ήταν και η αλλαγή του καθορισμένου αντρόγυνου που δέχτηκε επίσης κριτικές, βέβαια, ήταν λιγότερες από τα θετικά σχόλια που εξέλαβε.


Επίλογος

Συνοψίζοντας, μέσα από τη ταινία κατάφεραν οι συντελεστές να δείξουν μια queer πλευρά των ανθρώπων. Δύσκολα βέβαια αλλάζει ο κόσμος έτσι ώστε να το αποδεχτεί. Προβλήματα υπήρξαν ακόμη και ανάμεσα στα μέλη της ταινίας όπου δυσκολεύονταν να βρουν χρηματοδότες για οχτώ χρόνια (Χρυσοστομίδης 2013, 29).Αυτό που ενόχλησε περισσότερο δεν ήταν η σεξουαλική σχέση ανάμεσα στους δύο cowboys αλλά η αγάπη και ο έρωτας που ένιωθαν ο ένας με τον άλλον. Άλλοι δεν δέχτηκαν το ότι ευθύνεται η κοινωνία για τον χαμό του Jack (και κατ'επέκταση για το ότι η κοινωνία διαπράττει ομοφοβικές ενέργειες), ενώ είναι προφανής η πίεση που υπέστη ο χαρακτήρας και αναγκάστηκε να μην εκφράσει όσα θα ήθελε, όπως ακριβώς και ο Ennis. Υπήρχε ερημία στου χαρακτήρες.

Πάραυτα, η ταινία απέσπασε πολλά βραβεία και την αγάπη πολλών άλλων (Benshoff 2004 ,10). Έκανε μερικούς/ες να αρχίσουν να σκέφτονται αλλιώς και να ερευνούν όλες τις πτυχές της σεξουαλικότητας του ατόμου και αντέκρουσαν τα στερεότυπα. Άφησαν τη ταινία να τους «μιλήσει» για κάτι βαθύτερο και όχι για το αν οι χαρακτήρες είναι γκέι η όχι. Η κινηματογράφηση της ταινίας θεωρήθηκε ιδιαίτερα ρεαλιστική και έγινε γνωστή παγκοσμίως ως «ταινία αγάπης». Δύο καουμπόηδες, ατσαλάκωτα σύμβολα στην Αμερική ερωτεύονται στην πρωτόπλαστη μοναξιά του Brokeback Mountain, ενώ επιστρέφοντας συμβιβάζονται στην άρνηση και την υποκρισία. Μία συγκινητική ερωτική ιστορία που υπερβαίνει εποχές, χώρες, φύλα. Άγγιξε, τις καρδιές του κοινού, επιβεβαιώνοντας ότι μία queer ιστορία αγάπης, είναι, πάνω από όλα, μία ιστορία αγάπης. Στην ουσία , μέσα από την έρευνα που έγινε παραπάνω, καταλαβαίνουμε ότι δεν μπορούμε να τοποθετήσουμε τη ταινία αυτή σε ένα συγκεκριμένο είδος. Οπότε δεν είναι ούτε queer ταινία αλλά ούτε ταινία με ομοφυλόφιλους cowboys. Εμπεριέχονται βέβαια στοιχεία και από τα δύο είδη όπως παρατηρείται παραπάνω. Ο καθένας/μια πάραυτα κατατάσσει(αν θέλει)την ταινία όπου εκείνος/η πιστεύει, σύμφωνα με τη ματιά του.

Το παρόν κείμενο έγινε στα πλαίσια του μαθήματος «Σύγχρονες Κινηματογραφικές Θεωρίες» του Τμήματος Κινηματογράφου ΑΠΘ, υπό την εποπτεία του Σωτήρη Πετρίδη.

Related stories

Οι ταινίες της εβδομάδας 25.04-01.05.2024

Γράφει ο Λάζαρος Γεροφώτης Η κατρακύλα στα εισιτήρια των κινηματογράφων...

Η Μαρίτα Καρυστηναίου δημιουργεί τα φωτιστικά των ονείρων σας

φωτογραφίες: Μαρία Ευσταθιάδου Η Decolight λειτουργεί από το 2010 και...

Ψηλά στο Εσκί Ντελίκ, αναμνήσεις μιας άλλης ζωής

Ήταν μικρές κι αθώες κοπελούδες σαν ήρθανε απ’ την...

Κριτική Βιβλίου | Λίνα Φυτιλή «Χρυσός κήπος. Αλτίν μπαχτεσί».

γράφει ο Τάσος Γέροντας Λίνα Φυτιλή «Χρυσός κήπος. Αλτίν μπαχτεσί»....