HomeCinemaΟΙ ΤΡΕΙΣ ΧΑΡΙΤΕΣ | Αφιέρωμα και συνέντευξη...

ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΧΑΡΙΤΕΣ | Αφιέρωμα και συνέντευξη του Μιχάλη Ρέππα, με αποκλειστικές πληροφορίες

Αφιέρωμα στην αγαπημένη σειρά και συνέντευξη του Μιχάλη Ρέππα, με αποκλειστικές πληροφορίες για τη σειρά

γράφει ο Χρήστος Σατανίδης

Το παραπάνω trailer, ήταν αυτό που μας έκανε να αναρωτηθούμε πρώτη φορά, «τι είναι οι τρείς Χάριτες», κρατώντας το μυστικό, οι 3 πρωταγωνίστριες.

Την αλήθεια τη μάθαμε πρώτη φορά, στις 8 Φεβρουαρίου 1990, όπου και προβλήθηκε το πρώτο επεισόδιο της σειράς.

Τότε ανακαλύψαμε πως επρόκειτο για μια κωμική σειρά, αυτοτελών επεισοδίων.

Η σειρά είχε ως κεντρική ιδέα, τις ιστορίες των 3 αδερφών, όπου λόγω δυσάρεστων γεγονότων, αναγκάστηκαν οι 2 εξ αυτών, να γυρίσουν στο πατρικό τους και να ζητήσουν φιλοξενία, από την μικρότερη τους αδερφή, Ειρήνη.

Η Όλγα (Άννα Παναγιωτοπούλου), η Μαρία (Νένα Μεντή) και η Ειρήνη (Μίνα Αδαμάκη), παρέα με την αγαπημένη τους θεία Μπεμπέκα (Άννα Κυριακού) αλλά και τον μικρότερο τους αδερφό (Μιχάλη Ρέππα), σε 89 επεισόδια, βίωσαν καταστάσεις κωμικές αλλά κυρίως, ρεαλιστικές. Ιστορίες που θα μπορούσαν να συμβούν σε μια οικογένεια, και θεωρώ πως αυτή η «κανονικότητα», σε συνδυασμό με τις εκπληκτικές ερμηνείες και τα εξαιρετικά σενάρια των Μιχάλη Ρέππα και Θανάση Παπαθανασίου, διατηρούν, 35 χρόνια μετά, την αγάπη μας για αυτή τη θρυλική πλέον σειρά, αμείωτη.

Συνομίλησα με τον Μιχάλη Ρέππα, προσπαθώντας να μάθω πράγματα για την σειρά -που επανέρχεται στις οθόνες του Mega, από 29/6, κάθε Σάββατο και Κυριακή, με επεξεργασμένη εικόνα-, που νομίζω δεν έχουν ειπωθεί ξανά.

ΜΡ: Η αρχική ιδέα ήταν εμπνευσμένη από τις 3 πρωταγωνίστριες, της τότε ελεύθερης σκηνής. Μαζί με τον Θανάση Παπαθανασίου, πολύ συχνά εμπνεόμαστε από ηθοποιούς. Θέλαμε λοιπόν να κάνουμε, ένα τηλεοπτικό προϊόν, που να ενώνει τις 3 πρωταγωνίστριες και συγκεκριμένα την Άννα Παναγιωτοπούλου, την Μίνα Αδαμάκη και την Μίρκα Παπακωνσταντίνου. Τις αγαπούσαμε πολύ από τις θεατρικές εμφανίσεις που τις είχαμε δει. Γράψαμε τα 5 πρώτα επεισόδια της σειράς, όμως στην πορεία η Μίρκα Παπακωνσταντίνου, προτίμησε να μη συμμετάσχει. Στη θέση της ήρθε η Νένα Μεντή, επίσης παλιό στέλεχος της ελεύθερης σκηνής και με μια «συγγένεια» καλλιτεχνική με τις άλλες 2 ηθοποιούς. Συμπληρώθηκε το cast, από την Άννα Κυριακού και εμένα.

Η συζήτηση θα έρθει στην Άννα Κυριακού και την πιο, προοδευτική θεία, της ελληνικής τηλεόρασης. Μια γυναίκα αστή, πάντα με πρωτοποριακές ιδέες, και με μια αστείρευτη αγάπη για τις ανηψιές της. Έχουν μείνει ιστορικές πια, οι αναφορές στις πολλές φίλες της, αλλά και τις γνώσεις της, που έπαιρνε συχνά από «έγκυρα» περιοδικά. Παρατηρώντας τα πρώτα επεισόδια, είναι θα έλεγα πιο μικρή η συμμετοχή της, γρήγορα όμως, θα έλεγα πως απέκτησε ίδια δυναμική και παρουσία, με τις 3 πρωταγωνίστριες.

ΜΡ: Δε βάλαμε ποτέ με το μυαλό μας, πως αυτό «τραβάει», ας το μεγαλώσουμε. Εμάς μας δίνουν εντολή, οι ίδιοι οι ηθοποιοί ασυνείδητα, χωρίς να το ξέρουν και να χωρίς να το επιδιώκουν. Αυτές οι 4 γυναίκες, μας εμπνεύσαν τόσο πολύ, που κάναμε 90 επεισόδια για αυτές, και πιθανότατα θα μπορούσαμε κι άλλα.

ΧΣ: Κάνατε 89 επεισόδια, σε 3 σεζόν και ένα ακόμα εορταστικό, και έτσι είχαμε τρεις πετυχημένες σεζόν. Υπήρχε σκέψη ή διάθεση για τέταρτη? Εξάλλου από την αρχή μέχρι το τέλος, το κάθε επεισόδιο, είχε μέσο όρο 60% τηλεθέαση. Νούμερα ασύλληπτα.

ΜΡ: Τα κανάλια ζητάνε και τέταρτη και δέκατη και εικοστή, εφόσον κάτι πάει καλά. Απλά συναποφασίσαμε πως τρία χρόνια ήταν αρκετά. Δεν υπήρχε λόγος να το ξεχειλίσουμε και να μας βαρεθούνε.

ΧΣ: Για τη σειρά, έχει γραφτεί ανά διαστήματα, πως η πρώτη σκέψη, ήταν να ονομάζεται «Η Άννα και οι αδερφές της».

ΜΡ: «Οι τρεις αδερφές» ήταν ο κανονικός τίτλος. Κάποια στιγμή, όταν υποχώρησε η Μίρκα Παπακωνσταντίνου, εμείς πήγαμε στην Άννα Παναγιωτοπούλου και τη ρωτήσαμε, αν ήθελε να επικεντρώσουμε το σενάριο στην ίδια, και να ονομάζουμε τη σειρά «Η Άννα και οι αδερφές της». Τότε ήταν μια ταινία του Woody Allen « η Χάνα και οι αδερφές της» που είχε κάνει μεγάλη επιτυχία. Προς τιμήν της, η Άννα είπε «όχι». Η αλήθεια είναι, πως τότε η «απόσταση» της, από τη Νένα και τη Μίνα, ήταν μεγάλη. Έφερε πίσω της την τεράστια επιτυχία από τη «Μαντάμ Σουσού». Αν συμμετείχε η Μίρκα, που έκανε ήδη τηλεόραση, μείωνε αυτήν τη διαφορά, σε σχέση με τη νέα διανομή. Όμως η Άννα δε το δέχτηκε αυτό. Είπε πως, εσείς τις «Τρεις Χάριτες» σκεφτήκατε και αυτό και θα γίνει.

Στις «Τρεις Χάριτες» θα δούμε, για πρώτη φορά, αφανείς πρωταγωνιστές. Σχεδόν σε όλα τα επεισόδια, γίνονται αναφορές σε συγκεκριμένα πρόσωπα, τα οποία δεν είδαμε ποτέ. Πχ. Ο άντρας της Μπεμπέκας, ο θείος Αριστείδης δηλαδή, οι κολλητές των τριών αδερφών, η Μαριανίνα, η Μίρκα, και φυσικά οι πολλές φίλες της Μπεμπέκας, με εξέχουσα την θρυλική πια, Καιτούλα Κώτσαρη (υπάρχουν δεκάδες troll προφίλ στα social media, με το όνομα αυτό).

ΜΡ: Δεν είχαμε κάτι στο μυαλό μας ιδιαίτερο, σε σχέση με αυτούς τους «ήρωες». Ο θείος Αριστείδης, ήταν ένα πλαστό όνομα, γιατί δε θέλαμε τη Μπεμπέκα χήρα. Η Καιτούλα η Κώτσαρη είναι πραγματικό πρόσωπο, φίλη της Ελένης Καστάνη και δική μου. Η Μαριανίνα είναι η Κριεζή, που ήταν φίλη επιστήθια της Άννας και η Μίρκα ναι, είναι η Παπακωνσταντίνου. Η κυρία Πυργαντή, επίσης φίλη της Μπεμπέκας, είναι υπαρκτό πρόσωπο.

Οι τρεις αδερφές όμως, δεν αγαπήθηκαν μόνο για τις ερμηνείες και τις καταστάσεις που βίωναν.

Ίσως, να μην έχει τονιστεί όσο θα έπρεπε, πως σε κάθε επεισόδιο γινόντουσαν αναφορές, σε καλλιτέχνες και έργα, υψηλής κουλτούρας. Ακούγαμε για τον Ρέμπραντ, τον Γκούσταβ Μάλερ, έργα του Θεόδωρου Αγγελόπουλου, του Φασμπίντερ και εκατοντάδες ονόματα και έργα ακόμα. Και αν ίσως για κάποιους, που γνώριζαν το έργο των μεγάλων αυτών καλλιτεχνών, προσωπική μου εκτίμηση είναι, πως σε νεαρά άτομα που παρακολουθούσαν τη σειρά, κίνησαν την περιέργεια να ψάξουν «Ποιος είναι ο Μάλερ και τα τραγούδια για τα νεκρά παιδιά» ή «Το εκκρεμές του Φουκώ»,του Ουμπέρτο Έκο, που σχολίαζε τόσο έντονα η Μπεμπέκα. Εκτός αυτών όμως, ακούστηκαν και πολλά αντιρατσιστικά μηνύματα. Σε μία εποχή, που δεν ήταν εύκολο να μιλήσεις για τη διαφορετικότητα, οι τρεις αδερφές, μίλησαν κατά των φυλετικών διακρίσεων, κατά της ομοφοβίας.

ΜΡ: Ήταν τα δικά μας ενδιαφέροντα. Κατά κάποιο τρόπο, ο κάθε συγγραφέας, αυτοβιογραφείται. Τίποτα δεν έγινε επίτηδες, αυτό μας έβγαινε, γιατί ήταν στη ζωή μας. Με λυπεί το γεγονός, που το αναφέρεις ως μοναδικότητα, διότι λέμε πχ Μάλερ, και σκέφτομαι για τη μουσική. Τα γούστα μου είναι όλα εκτός πίστας και playlist.

Χαίρομαι πάρα πολύ, αν ίσως μέσα από τη γραφή μας, μπορεί να δώσαμε την αφορμή, σε ένα πιο νεανικό ή εφηβικό κοινό, να ψάξει κάποια πράγματα. Όμως θα ξαναπώ, πως όλα γίναν άθελα μας. Εμείς περιγράφοντας κάποιες γυναίκες, περίπου του δικού μας κοινωνικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος, αναφερθήκαμε σε πράγματα που είχανε να κάνουνε είτε με την τέχνη είτε με τις κοινωνικές αντιλήψεις, που μας εκφράζανε. Ποτέ κανείς δε μας λογόκρινε και δεν χρειάστηκε να κάνουμε δεύτερες σκέψεις για το τι θα γράψουμε. Όλα βγαίνανε εντελώς αυθόρμητα. Για παράδειγμα, κανένας άνθρωπος δεν πιστεύω πως πρέπει να δικάζεται για το χρώμα του, την καταγωγή ή τις ερωτικές του προτιμήσεις. Ότι πάντως και αν είπαμε ή περάσαμε, το κάναμε πολύ εύκολα. Το Mega, αγαπούσε πάρα πολύ τη σειρά.

 ΧΣ: Υπήρξαν πολλές ιδέες, που είδαμε πρώτη φορά στη σειρά. Πχ η τεμπέλα οικιακή βοηθός, η επίκληση σε πνεύματα, κάποια νύχτα τρόμου, τις οποίες είδαμε κατά κόρον να επαναλαμβάνονται σε άλλες σειρές. Σας πείραζε αυτό;

ΜΡ: Ίσα ίσα χαιρόμασταν πολύ.

Στα 90 επεισόδια της σειράς (91 μαζί με ένα επεισόδιο με back stage), πέρασαν ως guest stars και δεκάδες μεγάλοι πρωταγωνιστές του θεάτρου και της τηλεόρασης.

Αναμεσά τους φυσικά η Μίρκα Παπακωνσταντίνου, η Ντίνα Κώνστα, Η Τζέση Παπουτσή ,η Τζόυς Ευείδη, ο Γιώργος Παρτσαλάκης, η Ζωζώ Σαπουντζάκη, ο Γρηγόρης Βαλτινός, ο Παύλος Κοντογιαννίδης, η Μαρία Φωκά, ο Πάνος Χατζηκουτσέλης, ο Βλαδίμηρος Κυριακίδης κα.

Εμφανίστηκαν όμως και με διαφορετικούς ρόλους η Σοφία Φιλιππίδου, η Κατιάνα Μπαλανίκα, ο Αλέξανδρος Αντωνόπουλος,ο Τάσος Χαλκιάς, ο Ντίνος Λύρας κ.α.

Ξεχωρίζω τις συμμετοχές της Δήμητρας Παπαδοπούλου, ως Λιλή Γκατζόλα αλλά και της Ελένης Γερασιμίδου, ως Ματίνα, που νομίζω έχουν γράψει ξεχωριστή ιστορία.

Στο εορταστικό επεισόδιο «Show Business» τραγούδησαν και έπαιξαν οι:

Άλκηστις Πρωτοψάλτη, Κώστας Μακεδόνας, Κώστας Γανωτής, Νίκος Γαλάτης αλλά και ο Σταμάτης Κραουνάκης, όπου παρουσίασαν μέρος, από την κλασσική πια παράσταση «Λεωφόρος Β» των Ανδρέα Βουτσινά, Σταμάτη Κραουνάκη και Λίνας Νικολακοπούλου.

Από τη σειρά έγιναν γνωστές στο ευρύ κοινό  η Ελένη Καστάνη (υπάλληλος και μετέπειτα νύφη της Όλγας) αλλά και η Άννα Κουρή, που ενσάρκωσε την Τέτη, κόρη της Όλγας. Και οι 2 έλαβαν μέρος σε αρκετά επεισόδια της σειράς.

ΧΣ: Πέρα από την αντικατάσταση της Μίρκας Παπακωνσταντίνου, υπάρχει κάποιος άλλος ρόλος που δόθηκε σε άλλον ηθοποιό και δεν το ξέρουμε?

ΜΡ: Είχαμε ζητήσει την Τζόυς Ευείδη, να κάνει την Τέτη, την κόρη της Όλγας, αλλά είχε ήδη υπογράψει να παίξει στο «Ρετιρέ».

ΧΣ: Έχετε κάποιο επεισόδιο, που αγαπάτε ξεχωριστά?

ΜΡ: Το πρώτο και το τελευταίο. Επίσης πολύ αγαπημένα είναι τα επεισόδια, όπου πηγαίνουν να παίξουν τις «Τρεις αδερφές». Στο τελευταίο πλάνο, που παίζουν «κανονικά» το έργο του Τσέχωφ, βρίσκω πως είναι καταπληκτικές και οι τρεις τους.

 

Στον παραπάνω σύνδεσμο, θα δείτε, ένα από τα πιο αστεία backstage που έχουν κυκλοφορήσει, με την Άννα Παναγιωτοπούλου, να προσπαθεί να κάνει τη Λένω Μπότσαρη, αλλά να μη μπορεί να ολοκληρώσει το πλάνο από τα γέλια.

ΜΡ: Θυμάμαι και γελάω, πάλι με μια σκηνή με την Άννα, όπου υποτίθεται την πατάγαμε στα χέρια και τα πόδια για να ισιώσει, γιατί είχε πάθει λουμπάγκο, και μόλις την αφήναμε, ξαναδίπλωνε.

 ΧΣ: Τον ευατό σας πάντως σαν ρόλο, νιώθω πως τον βάλατε σε δεύτερη μοίρα. Μπορεί πχ οι «αδερφές» σας να κληρονομούσαν κάποιο συγγενή, ο Αντρέας στην απέξω πάντα.

ΜΡ: (Γελάμε) Δε φρόντισα ποτέ την υποκριτική μου καριέρα. Ίσως το μόνο καλό πράγμα που έκανα, ήταν ο Βασίλης από το «Συμπέθεροι από τα Τίρανα».

 Στις 22 Απριλίου 1992, προβλήθηκε το τελευταίο επεισόδιο της λατρεμένης σειράς.

Ένα χρόνο μετά, οι 3 αδερφές θα ξανασμίγαν τηλεοπτικά, στην κωμική σειρά του Mega, « Η Ελίζα και οι άλλοι», με πρωταγωνίστριες τη Μίρκα Παπακωνσταντίνου και τη Μάρθα Βούρτση.

Αυτή θα ήταν η τελευταία φορά, που θα τις βλέπαμε μαζί σε σειρά, μέχρι που ανακοινώθηκε, πως με αφορμή τα 20 χρόνια λειτουργίας του Mega, θα γινόταν η επανένωση, με κάποια ειδικά επεισόδια. Δυστυχώς, η οικονομική κρίση, δεν επέτρεψε να υλοποιηθεί η ιδέα. Ο Μιχάλης Ρέππας, και τον ευχαριστώ ιδιαίτερα για αυτό, θα μοιραστεί μαζί μας, την πλοκή αυτών των επεισοδίων.

ΜΡ: Πολύ μεγάλο κρίμα που δεν έγινε, στεναχωριέμαι πολύ. Θα ήταν μια αστυνομική ιστορία σε τέσσερις συνέχειες. Θα πηγαίναν σε ένα γηροκομείο να δούνε τη νταντά τους, και θα βλέπανε μία άλλη, γιατί θα μπέρδευαν τους θαλάμους. Αυτήν την άλλη όμως, την κυνηγούσε μια συμμορία, γιατί ήξερε το μυστικό ενός θησαυρού και θα άρχιζε να τις κυνηγάει η συμμορία, θα πιάνανε όμηρο τη Μπεμπέκα. Αλλά δυστυχώς η κρίση δε μας άφησε να γίνει.

Τελικά καταφέραμε και είδαμε τα 4 αδέρφια ξανά μαζί, πριν από 6 χρόνια, όταν λάβανε μέρος σε αρκετά διαφημιστικά spot, γνωστού καφέ, όπου θυμόντουσαν ιστορίες από τα παλιά αλλά μιλούσαν και για τη ζωή τους στο «σήμερα».

Το 1990 είχανε κάνει ακόμα ένα διαφημιστικό αλλά το 1992, συναντήθηκαν και δισκογραφικά. Παρέα με τη Δήμητρα Γαλάνη, ερμήνευσαν ως «Τρεις Χάριτες» το τραγούδι «Θέλω να δω τον Πάπα», του Θεόφραστου Σακελλαρίδη, στο δίσκο της σπουδαίας καλλιτέχνιδος «Μ’ένα γλυκό αναστεναγμό»

Η σκηνοθεσία της σειράς έγινε από τον Θεόδωρο Πολυχρονιάδη, ενώ τη μουσική των τίτλων έγραψε ο Αντώνης Πλέσσας.

Αυτές είναι οι «Τρεις Χάριτες». Η προσωπικά πιο αγαπημένη μου σειρά. Αυτή που με γυρνάει στα παιδικά μου χρόνια, που περίμενα με λαχτάρα να δω το νέο τους επεισόδιο.

Η απαγόρευση των δημιουργών, στο Mega, να τις επαναλαμβάνει, πιθανώς να στέρησε σε μια μερίδα του κοινού, την δυνατότητα να τις ανακαλύψει ουσιαστικότερα και να τις αγαπήσει όσο ένα άλλο κομμάτι του κοινού. Η αίσθηση μου είναι, πως χάρη στο youtube, όλο και περισσότερος κόσμος, και κυρίως νεότερος, τις ανακαλύπτει εκ νέου και τις λατρεύει εξίσου. Για τις καταπληκτικές ερμηνείες, για τα υπέροχα κείμενα, για το υψηλής αισθητικής χιούμορ, δίχως χυδαιότητες, υβρεολόγιο και πάσης φύσεως φοβικά σχόλια.

Για όσους αγαπάτε τη σειρά, μπορείτε στον παρακάτω σύνδεσμο, να βρείτε το επίσημο group, με ατάκες, και στιγμιότυπα από τη σειρά.

Related stories

Joachim B. Schmidt «Κάλμαν».

Γράφει ο Τάσος Γέροντας Joachim B. Schmidt «Κάλμαν». Μετάφραση Σοφία Αυγερινού....

Ο Κυριάκος από την Ικαρία έφτιαξε ένα κουτούκι που κάνει θρυλικά γλέντια στην πόλη

γράφει η Χρύσα Πλιάκου Από την Ικαρία ταξίδεψε χιλιόμετρα μέχρι...

5+1 μαγαζιά στα δυτικά που κάνουν όλη την πόλη να μιλά για αυτά

Η Δυτική Θεσσαλονίκη κρύβει μαγικά σημεία που αξίζουν την...

My 77th Cannes Diary: The Substance της Coralie Fargeat

Γράφει η Φανή Εμμανουήλ Η τέταρτη ημέρα του φεστιβάλ, ένα...

Όταν η Pop κουλτούρα συνδυάζεται με ιστορικά έργα τέχνης

Μερικές από τις αγαπημένες μας καλλιτεχνικές συλλογές προκύπτουν όταν...