Γράφει η Φανή Εμμανουήλ
ΑΓΑΠΟΥΣΕ ΤΑ ΛΟΥΛΟΥΔΙΑ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ / SHE LOVED BLOSSOMS MORE, Υannis VESLEMES, Greece-France, 2024, 86’
Τρία αδέρφια κατασκευάζουν μια χρονομηχανή με σκοπό να επαναφέρουν τη νεκρή μητέρα τους στη ζωή. Όταν ο εκκεντρικός πατέρας τους κάνει την εμφάνισή του, το πείραμα ξεφεύγει από τον έλεγχό τους και ξεκινάει η χωροχρονική περιδίνησή τους εκεί που το παρελθόν και το παρόν γίνονται ένα σε αυτήν την κωμική όσο και αλλόκοτη εξερεύνηση του πένθους.
ΦΩΣ ΟΔΗΓΟΣ / GHOSTLIGHT, Alex THOMPSON & Kelly O’SULLIVAN, USA, 2024, 115’
Ένας μεσήλικας εργάτης, δύσθυμος και μελαγχολικός, παλεύει να διαχειριστεί την πρόσφατη απώλεια του γιου του. Καθώς παράλληλα έχει να αντιμετωπίσει την παραβατική συμπεριφορά της έξυπνης αλλά ατίθασης έφηβης κόρης του, βυθίζεται όλο και περισσότερο στην οργή και στη μοναξιά, ώσπου, συμπτωματικά, μπλέκει με μια ερασιτεχνική θεατρική ομάδα που κάνει πρόβες κοντά στο εργοτάξιο όπου εργάζεται, ανεβάζοντας Ρωμαίο και Ιουλιέτα. Φέροντας την υπογραφή του διδύμου που προ πενταετίας μάς έδωσε το αλησμόνητο Saint Frances, το Φως οδηγός είναι ο ορισμός του ανεξάρτητου σινεμά. Γυρισμένη με άκρα λιτότητα και με όχημα ένα σενάριο καταλεπτώς μελετημένο, γεμάτο αξιομνημόνευτες ατάκες, η ταινία αφηγείται μια γλυκόπικρη ιστορία συμφιλίωσης και υπέρβασης του τραύματος διά της παραμυθητικής δύναμης της τέχνης, της αποδοχής και της επαφής με τα συναισθήματά μας. Κι ακόμα αποτελεί μια χαμηλότονη ωδή στον πιο μυστηριώδη, παρεξηγημένο θεσμό της ανθρωπότητας εδώ και χιλιετίες: την οικογένεια. Το γεγονός ότι οι τρεις βασικοί πρωταγωνιστές –πατέρας, μητέρα και κόρη, όλοι τους εξαιρετικοί ερμηνευτές– είναι οικογένεια στην πραγματική ζωή προσδίδει στην ταινία συγκίνηση που δεν θα αφήσει κανέναν αδιάφορο.
ΓΕΝΝΗΜΑ-ΘΡΕΜΜΑ / HOMEGROWN, Michael PREMO, USA, 2024, 110’
Τρεις ένθερμοι –και πολύ διαφορετικοί μεταξύ τους– υποστηρικτές του Ντόναλντ Τραμπ, οργώνουν τις ΗΠΑ το καλοκαίρι του 2020 με την προσδοκία να οδηγήσουν τον αγαπημένο τους Πρόεδρο στην επανεκλογή. Η ακτιβιστική δράση τους μπορεί να μην είχε το επιθυμητό για τους ίδιους αποτέλεσμα, κατέληξε ωστόσο να έχει κοινό παρονομαστή μία από τις μελανότερες σελίδες στην πολιτική ιστορία της χώρας, την εισβολή στο Καπιτώλιο. Δεν υπάρχει πιο άμεσος τρόπος να αφουγκραστεί κανείς το μομέντουμ του βαθύτατου διχασμού που μαστίζει τα τελευταία χρόνια τις ΗΠΑ, από τούτο το αφοπλιστικό ντοκουμέντο του Μάικλ Πρέμο. Το Γέννημα-θρέμμα ακολουθεί από απόσταση αναπνοής τα τεκταινόμενα και τους αφανείς (αντι)ήρωές τους, για να αποτυπώσει το πολιτικό χάος και την πόλωση που κανιβαλίζει αργά αλλά σταθερά τα σπλάχνα της αμερικανικής κοινωνίας. Η έκπτωση του δημοκρατικού διαλόγου, ο θρίαμβος του παραλόγου και της μισαλλοδοξίας, το δογματικής ισχύος παραλήρημα των Αμερικανών συντηρητικών πως οτιδήποτε αριστερότερα της φούσκας τους ισούται με κομμουνισμό, δείχνουν τα δόντια τους απέναντι στο φάντασμα αυτού που κάποτε φάνταζε ένα στέρεα δομημένο δημοκρατικό σύστημα.
KILLERWOOD, Christos MASSALAS, Greece, 2024, 84’
Ο Τίτος, ένας νεαρός σκηνοθέτης, ετοιμάζει την καινούργια του ταινία – ένα θρίλερ για μια σειρά ανεξιχνίαστων φόνων στη σύγχρονη Αθήνα. Έχουν όλοι αυτοί οι φόνοι τελεστεί από τον ίδιο κατά συρροή δολοφόνο; Είναι όλα στη σφαίρα της μυθοπλασίας;