HomeCinemaΤι να δείτε την 2η μέρα στο...

Τι να δείτε την 2η μέρα στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Αφιερώματα σε γνωστούς (και λιγότερο γνωστούς) δημιουργούς, masterclasses, πάρτι και πολύ πολύ σινεμά. Το φετινό Φεστιβάλ Κινηματογράφου συνεχίζει δυναμικά να κερδίζει τις εντυπώσεις #TIFF65

Γράφει η Φανή Εμμανουήλ

ΤΟ ΗΛΙΟΒΑΣΙΛΕΜΑ ΤΩΝ ΣΑΣΚΟΥΑΤΣ / SASQUATCH SUNSET,

David ZELLNER & Nathan ZELLNER,

USA, 2024, 89’

Στο Sasquatch Sunset των Ντέιβιντ και Νέιθαν Ζέλνερ, δύο από τις πιο ιδιόμορφες φιγούρες του σύγχρονου ανεξάρτητου αμερικανικού κινηματογράφου, τέσσερις νομάδες σασκουάτς περιπλανιούνται για έναν χρόνο στις άγριες εκτάσεις της βόρειας Καλιφόρνιας, ελπίζοντας να συναντήσουν άλλους επιζώντες του είδους τους, ενώ αγωνίζονται να επιβιώσουν σε ένα περιβάλλον γεμάτο απειλές και διαρκώς μεταβαλλόμενο. Βασισμένοι στον μύθο του μεγαλοπόδαρου, ένα από τα πιο δημοφιλή και διαχρονικά παραμύθια της Βόρειας Αμερικής, οι αδελφοί Ζέλνερ χαρτογραφούν ένα επικό ταξίδι επιβίωσης και αντοχής, άλλοτε χιουμοριστικό και άλλοτε συγκινητικό, σε μια ταινία χωρίς διαλόγους, όπου οι ερμηνείες βασίζονται αποκλειστικά στις κινητικές δεξιότητες και τη μη λεκτική εκφραστικότητα των ηθοποιών.

Στο τέλος του ταξιδιού, γίνεται σαφές ότι τα πιο απειλητικά “τέρατα” είναι εκείνα που κατασκευάζει το μυαλό μας για να απορρίψει και να εξοστρακίσει καθετί που βρίσκει ακατανόητο ή απωθητικό.

Η ΔΙΚΗ ΕΝΟΣ ΣΚΥΛΟΥ / DOG ON TRIAL,

Laetitia DOSCH,

Switzerland-France, 2024, 80’

Σε αυτό το εξαιρετικά πρωτότυπο κινηματογραφικό διαμάντι, όπου ο Λουίς Μπουνιουέλ συναντά την πρώιμη κινούμενη εικόνα, την σλάπστικ κωμωδία και τη φιλοσοφική σάτιρα, αναδύεται η παραληρηματική πραγματικότητα μιας ασυμβίβαστης θηλυκότητας – επιτέλους, χωρίς φραγμούς: η Έιπριλ, μια δυναμική δικηγόρος γνωστή για την υπεράσπιση των χαμένων υποθέσεων, αποφασίζει να εξασφαλίσει τη νίκη στην επόμενη δίκη της. Όταν όμως ο Ντάριους, ένας ακόμα φαινομενικά απελπισμένος πελάτης, της ζητά να υπερασπιστεί τον πιστό του σκύλο, τον Κόσμο, η Έιπριλ δεν μπορεί να αντισταθεί. Ρίχνεται με πάθος στην παράλογη διαδικασία υπεράσπισης ενός σκύλου-πελάτη, συγκρουόμενη όχι μόνο με το νομικό σύστημα αλλά και προασπιζόμενη τα δικαιώματα τόσο των γυναικών όσο και των ζώων.

Μια ζωντανή και κατά στιγμές κωμική δίκη ξετυλίγεται – με τη ζωή ενός σκύλου να βρίσκεται στην κρίσιμη ζυγαριά. Μια δικαστική κωμωδία με ένα ζωηρό καστ, που θέτει ερωτήματα για τη σχέση μας με τα ζώα, και σκηνοθετείται από μία από τις πιο ταλαντούχες ηθοποιούς της γενιάς της – και συχνή συνεργάτιδα της Ζυστίν Τριέ, της οποίας το συγκλονιστικό, βραβευμένο με Χρυσό Φοίνικα δικαστικό δράμα Η Ανατομία μιας Πτώσης άλλαξε τα δεδομένα. Όπως έγραψε το περιοδικό Premiere μετά την πρεμιέρα του φιλμ στις Κάννες, πρόκειται επίσης για «μια στοχαστική ματιά πάνω στην κατάσταση των ζώων, τρυφερή και συνάμα ανησυχητική».

 

ΟΛΑ ΘΑ ΠΑΝΕ ΚΑΛΑ / ALL SHALL BE WELL,

Ray YEUNG,

Hong Kong, 2024, 93’

Η Άντζι και η Πατ είναι ένα εύπορο ζευγάρι μεγάλης ηλικίας. Ζουν μαζί για 30 χρόνια στο διαμέρισμα της Πατ στο Χονγκ Κονγκ. Η σχέση τους είναι αποδεκτή από τους φίλους και τις οικογένειές τους, και εκτιμώνται και αγαπιούνται από όσους τις περιβάλλουν. Όταν η Πατ πεθαίνει απροσδόκητα ένα βράδυ, η Άντζι δέχεται συναισθηματική υποστήριξη όχι μόνο από τους φίλους της, αλλά και – τουλάχιστον αρχικά – από την οικογένεια της Πατ. Ωστόσο, οι διαφωνίες σχετικά με την ταφή και την κληρονομιά οδηγούν σταδιακά σε αποξένωση. Η Άντζι δεν έχει κανένα νομικό δικαίωμα να παραμείνει στο διαμέρισμα που μοιράστηκε με την Πατ και εξαρτάται από την ολοένα και μειούμενη καλή θέληση της οικογένειας της εκλιπούσας συντρόφου της. Παρόλο που το ζευγάρι μοιραζόταν εξίσου τα οικονομικά βάρη, η Πατ ήταν εκείνη που φρόντιζε όλες τις πρακτικές πτυχές της ζωής τους.

Με τη στήριξη της επιλεγμένης της οικογένειας, η Άντζι ξεκινά ένα ταξίδι χειραφέτησης στη δύση της ζωής της. Όπως και στην ταινία του Suk Suk, ο Ρέι Γιονγκ εξετάζει με ακρίβεια την ευάλωτη καθημερινότητα της ηλικιωμένης queer κοινότητας. Μέσα από τον χαρακτήρα της Άντζι, δημιουργεί μια σιωπηλή, αλλά εντυπωσιακά ανθεκτική λεσβία ηρωίδα.

 

ΤΑ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ ΣΤΟ ΠΑΤΡΙΚΟ ΜΑΣ / CHRISTMAS EVE IN MILLER’S POINT

Tyler TAORMINA

USA, 2024, 104’

 

Η οικογένεια Μπαλσάνο γιορτάζει τα τελευταία της Χριστούγεννα στο πατρικό της σπίτι, καθώς το σπίτι έχει ήδη βγει κρυφά προς πώληση. Όλα τα μέλη της διευρυμένης οικογένειας είναι παρόντα για να γιορτάσουν τη μεγαλύτερη γιορτή του δυτικού κόσμου με τον καλύτερο τρόπο που ξέρουν· με άφθονο φαγητό, οικεία πρόσωπα και την παράδοση της αδράνειας… Την ίδια στιγμή, δύο μέλη της νεότερης γενιάς ξεκινούν τη δική τους μικρή επανάσταση. Μια διαχρονική χριστουγεννιάτικη ταινία, και ταυτόχρονα, μια απεικόνιση του προαστιακού πυρετού γύρω από το γιορτινό τραπέζι, σε όλη της τη γκροτέσκα και παραστατική δόξα.

Στο προσκήνιο, μια ζεστή παλέτα χρυσών και πράσινων αποχρώσεων ζεσταίνει τις σχέσεις που σιγοβράζουν από συνήθεια, αλλά παραμένουν στάσιμες από επιλογή. Στο παρασκήνιο, το βαθύ μπλε της νύχτας τυλίγει τρυφερά τους ήρωες, υπενθυμίζοντάς μας τόσο την απεραντοσύνη όσο και τη σπανιότητα του χρόνου, κλείνοντάς μας το μάτι με σαρκασμό και ανακούφιση.

Ο ΑΓΓΛΟΣ ΑΣΘΕΝΗΣ / THE ENGLISH PATIENT,

Anthony MINGHELLA

USA-UK, 1996, 162’

Καθώς ο Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος πλησιάζει στο τέλος του, η Γαλλίδα νοσοκόμα Χάνα αναλαμβάνει τη φροντίδα του Αλμάσι, ενός άνδρα με εκτεταμένα εγκαύματα από το αεροπορικό δυστύχημα που υπέστη ενώ πετούσε πάνω από τις εμπόλεμες ζώνες της Βόρειας Αφρικής. Καθώς της αποκαλύπτει το παρελθόν του, ξεδιπλώνονται επεισόδια μιας μοιραίας ερωτικής ιστορίας. Ελάχιστες ταινίες μπορούν να ισχυριστούν πως αποτυπώθηκαν τόσο έντονα στη συλλογική κινηματογραφική μνήμη των ’90s όσο ο Άγγλος Ασθενής του Άντονι Μινγκέλα, όπως αποδεικνύεται από τα εννέα Όσκαρ που απέσπασε – Καλύτερης Σκηνοθεσίας, Καλύτερης Φωτογραφίας, Καλύτερης Ταινίας, Καλύτερου Μοντάζ, Β’ Γυναικείου Ρόλου για την Ζιλιέτ Μπινός, και άλλα.

Ο Ρέιφ Φάινς, η Κρίστιν Σκοτ Τόμας και η Ζιλιέτ Μπινός σχηματίζουν ένα εκρηκτικό τρίο που κυριαρχεί στην οθόνη, και με κάθε αναδρομή στο παρελθόν του κεντρικού ήρωα, βυθίζονται όλο και περισσότερο στις κινούμενες άμμους της απέραντης αφρικανικής ερήμου. Παγιδευμένοι, αλλά και διατηρημένοι στην αιωνιότητα, όπως συμβαίνει με κάθε μεγάλο έρωτα.

 

 

Related stories

Βιβλιοκριτική: Νίκος Αναγνωστόπουλος «Ένας ήρωας στην προκυμαία».

γράφει ο Τάσος Γέροντας Νίκος Αναγνωστόπουλος «Ένας ήρωας στην προκυμαία»....

Οι σκηνοθέτες του 4ου Thessaloniki Free Short Festival στον Εξώστη

Για 4η συνεχόμενη χρονιά το Thessaloniki Free Short Festival...

Μαρία με Αντζελίνα Τζολί ή Wicked με Αριάνα Γκράντε;

Οι ταινίες της εβδομάδας 5-11/12/2024: Γράφει ο Λάζαρος Γεροφώτης Την προηγούμενη...

Masters of Fire 2024: Μια heavy metal νύχτα που δεν χάνεται

Η καρδιά του Heavy και Power Metal χτυπάει δυνατά...