Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: ημέρα 11η
Γράφει η Φανή Εμμανουήλ
ΓΙΑ ΠΑΝΤΑ ΚΟΡΙΤΣΙΑ / GIRLS WILL BE GIRLS, Shuchi TALATI, India-France-USA-Norway, 2024, 118’
Η 16χρονη Μίρα, αριστούχος μαθήτρια σε οικοτροφείο της Ινδίας, ανακαλύπτει τη σεξουαλικότητά της καθώς έρχεται όλο και πιο κοντά μ’ έναν συμμαθητή της, όμως η αυστηρή μητέρα της που μεγάλωσε σε μια υπερσυντηρητική κοινωνία, θέτει εμπόδια στην επαφή των δύο εφήβων. Όσο αυτή επιμένει να μπλέκεται στα πόδια των παιδιών στην προσπάθειά της να προλάβει τα «χειρότερα», μια λανθάνουσα αντιζηλία αρχίζει να χτίζεται μεταξύ της μάνας και της επαναστάτριας κόρης. Στην πρώτη της απόπειρα στη μυθοπλασία μεγάλου μήκους, η Ινδή σκηνοθέτρια σημειώνει έναν μικρό κινηματογραφικό θρίαμβο, πλοηγώντας το κορεσμένο είδος της ταινίας ενηλικίωσης υποδειγματικά και προπαντός θαρραλέα, μέσα από τον συχνά δύσβατο δρόμο προς την ανάληψη της επιθυμίας και το ζητούμενο της γυναικείας χειραφέτησης. Καθώς χαρτογραφεί αυτό το εντυπωσιακά στέρεο δραματουργικό έδαφος, μια ηθοποιός που πρωτοεμφανίζεται στην οθόνη και μία άλλη ταχέως ανερχόμενη συναγωνίζονται μοναδικά η μία την άλλη, με προορισμό μια ταινία που βροντοφωνάζει με πίστη πως ό,τι κι αν γίνει, θα είναι Για πάντα κορίτσια. Και σε όποι@ αρέσει.
THE END, Joshua OPPENHEIMER, Denmark-Germany-Ireland-Italy-UK-Sweden, 2024, 148’
Η πρώτη ταινία μυθοπλασίας του δις υποψήφιου για Όσκαρ ντοκιμαντερίστα Τζόσουα Οπενχάιμερ, είναι ένα διόλου απροσδόκητα ακατάστατο, εξαιρετικά διαπεραστικό και υπονομευτικά πολιτικό μετ-αποκαλυπτικό μιούζικαλ, με πρωταγωνιστές την ΤίλνταΣουίντον και τον Μάικλ Σάνον. Βαθιά κάτω από την επιφάνεια της γης, στην προστατευτική αγκαλιά ενός εγκαταλελειμμένου αλατωρυχείου, μια οικογένεια της κάποτε σπουδαίας ελίτ, περνά τις μέρες της σε ένα πολυτελές καταφύγιο που θυμίζει έπαυλη, προσπαθώντας να ξεχάσει την καταστροφή που τους έκανε να κρυφτούν εκεί – και τις δικες τους ευθύνες γι αυτή. Όταν μια επιζήσασα από τον πάνω κόσμο θα βρεθεί ξαφνικά ανάμεσά τους, οι βεβαιότητες όλων τους (και, κυρίως, του νεαρού γιού τους που γεννήθηκε εκεί μετά την καταστροφή) θα γλιστρήσουν από τα χέρια τους σαν μια χούφτα αλάτι. Δημιουργώντας ένα φιλμ που αρνείται να υποταχτεί σε οποιαδήποτε κατηγοριοποίηση, ο Οπενχάιμερ παραδίδει ένα ακόμη χαμαιλεοντικό κομψοτέχνημα που λάμπει με τη βεβαιότητα ενός μοντέρνου κινηματογραφικού classic.
ΤΟ ΗΛΙΟΒΑΣΙΛΕΜΑ ΤΩΝ ΣΑΣΚΟΥΑΤΣ / SASQUATCH SUNSET, David ZELLNER & Nathan ZELLNER, USA, 2024, 89’
Στην τελευταία ταινία των Ντέιβιντ και ΝέιθανΖέλνερ, δύο από τις πιο ιδιοσυγκρασιακές προσωπικότητες του σύγχρονου ανεξάρτητου αμερικανικού σινεμά, τέσσερις νομάδες μεγαλοπόδαροι περιπλανιούνται για έναν χρόνο στα άγρια δάση της βόρειας Καλιφόρνιας ελπίζοντας να συναντήσουν άλλους επιζώντες από το είδος τους και πασχίζοντας να επιβιώσουν σε ένα συνεχώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον, γεμάτο κινδύνους και απειλές. Με πρώτη ύλη έναν από τους πιο δημοφιλείς και διαχρονικούς μύθους της Βόρειας Αμερικής, οι αδερφοί Ζέλνερχαρτογράφουν ένα επικό ταξίδι επιβίωσης και ανθεκτικότητας, άλλοτε χιουμοριστικό κι άλλοτε σπαρακτικό, σε μια ταινία χωρίς διαλόγους, όπου οι ερμηνείες βασίζονται εξ ολοκλήρου στην κινησιολογία και στη μη λεκτική εκφραστικότητα. Στο τέλος της διαδρομής, το επιμύθιο είναι πλέον σαφές: Τα πιο απειλητικά τέρατα είναι εκείνα που κατασκευάζει το μυαλό μας για να ξορκίσει και να εξοστρακίσει οτιδήποτε του φαίνεται ακατανόητο και απωθητικό.
ΙΕΡΟΣ ΗΛΕΚΤΡΙΣΜΟΣ / HOLY ELECTRICITY, Tato KOTETISHVILI, Georgia-The Netherlands, 2024, 95’
Κάπου ανάμεσα στον στεγνό, τρυφερό ρεαλισμό του Άκι Καουρισμάκι και στην αγάπη για τις στυλιζαρισμένες λεπτομέρειες του Γουές Άντερσον (αλλά με μια πολύ πιο DIY και «βιωμένη» αισθητική), αλλά διατηρώντας μια ολόδική της, απροσδόκητη αύρα, κατοικεί αυτή η ακατάτακτη ταινία του ΤάτοΚοτετισβίλι. Μια ταινία που μας ξεναγεί στο πολύχρωμο χάος της Τιφλίδας, με οδηγούς δύο ξεχωριστούς πρωταγωνιστές: ο νεαρός Γκόνγκα και ο ξάδερφός του, ο Μπαρτ, προσπαθούν να τα φέρουν βόλτα με μικροδουλειές και μικροπεριπέτειες, μέχρι τη στιγμή που ανακαλύπτουν μια βαλίτσα σκουριασμένους σταυρούς, οι οποίοι θα τους φέρουν μπροστά σε μια ξεχωριστή επαγγελματική ευκαιρία. Εφαρμόζοντας πάνω στους σταυρούς φώτα από νέον, θα τους μεταμορφώσουν σε μικρά ηλεκτρικά έργα τέχνης και θα δοκιμάσουν να τα πουλήσουν πόρτα πόρτα στους κατοίκους της πόλης. Και κάπως έτσι θα μας κάνουν κοινωνούς, όχι μόνο στο υπέροχο ψηφιδωτό μιας πόλης που κρύβει μια ιστορία πίσω από κάθε πόρτα, αλλά και στη δική τους τσαλακωμένα όμορφη πραγματικότητα, σ’ ένα πορτρέτο ήσυχης φιλίας και ποίησης της καθημερινότητας, τις απροσδόκητα γοητευτικές πτυχές της οποίας συχνά προσπερνάμε δίχως δεύτερη σκέψη.