Η αγορά ζει στους ρυθμούς των προσφορών, καθώς πλησιάζει το δεκαήμερο της Black Friday, το οποίο τα τελευταία χρόνια έχει καθιερωθεί σχεδόν σαν έθιμο. Παρότι η ξενόφερτη Black Friday (φέτος, Παρασκευή 29 Νοεμβρίου) παραδοσιακά αφορά μία ημέρα εκπτώσεων, στην αγορά της Θεσσαλονίκης έχει επεκταθεί σε πολλές ημέρες ή ακόμα και εβδομάδα. Φέτος, μάλιστα, οι προσφορές που φτάνουν το 50% ξεκίνησαν ήδη από την προηγούμενη Παρασκευή για να ενθαρρύνουν τους καταναλωτές.
Πολλοί περιδιαβαίνουν την Τσιμισκή κοιτώντας τις βιτρίνες ή ψωνίζοντας τα απολύτως απαραίτητα, αλλά οι έμποροι αναφέρουν ότι το κλίμα παραμένει υποτονικό και δεν αναμένουν σημαντική αλλαγή, παρά τις προσπάθειες να αναζωογονηθεί το ενδιαφέρον για αγορές. Τα ηλεκτρονικά καταστήματα, από την πλευρά τους, “κυνηγούν” τους πελάτες με μηνύματα προσφορών και προκρατήσεων. Στο μεταξύ, οι καταναλωτές συνεχίζουν να ανησυχούν περισσότερο για τις οικονομικές τους υποχρεώσεις παρά για τις ανάγκες τους για αγορές.
«Το διαθέσιμο εισόδημα πηγαίνει κυρίως σε ενοίκια, λογαριασμούς και είδη πρώτης ανάγκης, αφήνοντας ελάχιστα για επιπλέον αγορές. Η ακρίβεια έχει επηρεάσει σημαντικά τις αγοραστικές συνήθειες», λένε οι έμποροι. Παρόλα αυτά, αναγνωρίζουν ότι η Black Friday αποτελεί ευκαιρία για κάποιες προσφορές, αρκεί να διαρκέσει μόνο μία ημέρα για να είναι αποτελεσματική. Οι τρέχουσες προσφορές, όμως, σπάνια κινητοποιούν το κοινό, που παραμένει επιφυλακτικό.
Σύμφωνα με την έρευνα Future Consumer Index 2024 της ΕΥ, το 50% των καταναλωτών σχεδιάζει να αξιοποιήσει τις προσφορές της Black Friday και της Cyber Monday, ενώ η πρόθεση για αγορές εξαρτάται από το διαθέσιμο εισόδημα και τις τιμές. Η πλειονότητα όσων δίνουν προτεραιότητα στην οικονομικότητα (62%) δεν σχεδιάζει να ψωνίσει. Αντίθετα, πιο πρόθυμοι είναι οι νέοι ηλικίας 18-29 ετών και όσοι έχουν ανήλικα παιδιά.
Τα τελευταία στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για τον Αύγουστο έδειξαν πτώση στον τζίρο του λιανεμπορίου (-1,8%) και ακόμα μεγαλύτερη πτώση στον όγκο πωλήσεων (-5,2%). Τα σούπερ μάρκετ διατήρησαν σε ισορροπία την εικόνα, αλλά τα καταστήματα ένδυσης και υπόδησης είχαν μειωμένες πωλήσεις.
Για ασφαλείς αγορές, ο Συνήγορος του Καταναλωτή και το Ευρωπαϊκό Κέντρο Καταναλωτή Ελλάδας συνιστούν:
Προσοχή στη διαθεσιμότητα των προϊόντων και στην αποφυγή πλασματικών εκπτώσεων.
Χρήση εργαλείων σύγκρισης τιμών και έλεγχο τιμών πριν και μετά τις εκπτώσεις.
Επιλογή ασφαλών τρόπων πληρωμής, όπως αντικαταβολή ή ηλεκτρονικά μέσα.
Επαλήθευση των στοιχείων των ηλεκτρονικών καταστημάτων.
Υπολογισμό όλων των πρόσθετων εξόδων για πλήρη εικόνα της τιμής.
Έγκαιρη αναφορά προβλημάτων με παραδόσεις.
Ενημέρωση για την πολιτική επιστροφών και ακυρώσεων.
Ενημέρωση για πιθανά έξοδα εκτελωνισμού για αγορές από τρίτες χώρες.