HomeInterviewsΆννα Μυκωνίου: Aντί να ανακυκλώνουμε τις παραγωγές...

Άννα Μυκωνίου: Aντί να ανακυκλώνουμε τις παραγωγές των Αθηνών, δημιουργούμε δικό μας πολιτιστικό προϊόν

Λίγες μέρες αφότου ξεκίνησε το Φεστιβάλ Επταπυργίου, μιλήσαμε με την Άννα Μυκωνίου για το πολιτιστικό αυτό ταξίδι που μετρά 5 χρόνια παραγωγών, στο πανέμορφο Φρούριο του Επταπυργίου, με το μεγαλύτερο πολιτιστικό γεγονός του καλοκαιριού, το ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΕΠΤΑΠΥΡΓΙΟΥ 2023, από τις 21 Ιουνίου έως 19 Ιουλίου.

Το φεστιβάλ και οι παραγωγές είναι ιδέες δικές σας που υλοποιούνται και δεν είναι αυτό που λέμε φιλοξενία εκδηλώσεων. Πώς γίνεται κάτι τέτοιο, πόσο καιρό σας παίρνει και πώς αποφασίζετε τι θα παρουσιάσετε;

Από το ξεκίνημα του Φεστιβάλ Επταπυργίου, το  2019,  επιλέξαμε πολύ συνειδητά, με τον Θανάση Κολαλά, τον καλλιτεχνικό Διευθυντή του Φεστιβάλ και συνοδοιπόρο μου σε όλη αυτή την μαγική διαδρομή, αντί να ανακυκλώνουμε τις παραγωγές των Αθηνών να δημιουργούμε δικό μας πολιτιστικό προϊόν. Να οργανώνουμε δηλαδή δικές μας παραγωγές πάνω σε “φρέσκιες” καλλιτεχνικές ιδέες.  Είναι μια απόφαση που έχει πολλές δυσκολίες,  προϋποθέτει πολλαπλάσια ενέργεια και πόρους, ενέχει κινδύνους και αβεβαιότητες, κυρίως όμως απαιτεί σοβαρή τεχνογνωσία. Δεν μας ενδιαφέρει όμως να ακολουθούμε  την πεπατημένη «του πολιτισμού της διασκέδασης», όπως κάνουν δεκάδες δήμοι, Φεστιβάλ,  αλλά και παραγωγοί σε όλη την χώρα.

Στην δική μας θεώρηση,  ένας επιχορηγούμενος δημόσιος φορέας πρέπει να πηγαίνει κόντρα στο ρεύμα, να καταθέτει προτάσεις που κάποιος θα τις θεωρούσε «αντιεμπορικές», αλλά που θα έχουν ένα δικό τους ισχυρό καλλιτεχνικό αποτύπωμα.  Σίγουρα απαιτείται προετοιμασία μηνών για να το πετύχεις. Στην αρχή επιλέγονται οι παραγωγές, στην συνέχεια γίνεται επιλογή συνεργατών (σκηνοθέτες, μουσικοί, τραγουδιστές, ηθοποιοί, ενορχηστρωτές) πάντα με καλλιτεχνικά κριτήρια. Και ξεκινά η προετοιμασία που έχει πολλά στάδια. Μια  αρχική ζύμωση με τους καλλιτέχνες, από όπου προκύπτουν και πολλές ιδέες, video art, πρόβες, ξανά πρόβες μέχρι να φτάσουμε στο επιθυμητό αποτέλεσμα. Μέχρι σήμερα παρουσιάσαμε βραδιές ποίησης και μουσικής, θέατρο, συναυλίες αλλά και Όπερα, ένα εξαιρετικά δύσκολο και σύνθετο είδος.

Σε αυτές τις παραγωγές  λοιπόν αξιοποιήσαμε και αξιοποιούμε,  τους ντόπιους καλλιτέχνες: σκηνοθέτες, μουσικούς, ενορχηστρωτές, χορωδίες, ορχήστρες, σκηνογράφους, φωτιστές, σε μεγάλο ποσοστό από την Περιφέρεια μας. Αποδεικνύεται ότι αυτό είναι ένα μοντέλο υγιές, που πρέπει όμως να βρει μιμητές σε όλη την χώρα,  σε Δήμους, Περιφέρειες, πολιτιστικούς φορείς, πολύ απλά γιατί το καλλιτεχνικό δυναμικό κάθε περιοχής πρέπει να αξιοποιείται να αλληλοεπιδρά και να αναδεικνύεται. 

Δες εδώ το φετινό πρόγραμμα

Tι δυσκολίες έχει το να διοργανώνεις φεστιβάλ σε αρχαιολογικούς χώρους;

Οι δυσκολίες είναι τεράστιες. Ο πρώτος άνθρωπος με τον οποίο μοιραστήκαμε το μεγαλεπίβολο σχέδιο να μετατρέψουμε την εσωτερική αυλή του Επταπυργίου σε ένα χώρο πολιτισμού ήταν ο Περιφερειάρχης Απόστολος Τζιτζικώστας. Αν δεν ήταν ο δικός του ενθουσιασμός και αν δεν είχε πιστέψει ότι μπορούμε να απαλύνουμε μέσα από τον πολιτισμό τις πικρές μνήμες αυτού του χώρου δεν θα τα είχαμε καταφέρει. Τα γραφειοκρατικά μόνο με όραμα ξεπερνιούνται

Κοιτώντας πίσω, ποιες ήταν οι πιο αγαπημένες σας εκδηλώσεις και γιατί;

Υπάρχουν σίγουρα  κάποιες παραγωγές που με σημάδεψαν πραγματικά και τις ξεχωρίζω. Η πρώτη Όπερα που παρουσιάσαμε,  η Cavalleria Rusticana του Pietro Mascagni, σε σκηνοθεσία Θανάση Κολαλά  ήταν ένα μικρό αριστούργημα. Το φρούριο του Επταπυργίου  αποτέλεσε ένα φυσικό σκηνικό για το Σισιλιάνικο χωριό. Αλλά και το περσινό αφιέρωμα με την Συμφωνική Ορχήστρα του Δήμου Θεσσαλονίκης στον Διονύση Σαββόπουλο, το αφιέρωμα στο έργο του συνθέτη Γιώργου Καζαντζή, η βραδιά ποίησης και μουσικής «Καταραμένοι ποιητές – από τον Καρυωτάκη στον Μπωντλαιρ» με τον Αλκίνοο Ιωαννίδη.  

To Κέντρο Πολιτισμού της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας oργανώνει όλη τη χρονιά πολλές εκδηλώσεις. Πιστεύετε πως υπάρχει κάτι που λείπει και θέλετε να προσθέσετε στο πρόγραμμά σας;

Σε γενικές γραμμές προσπαθούμε να παρουσιάζουμε ένα ολοκληρωμένο, καλλιτεχνικά, πρόγραμμα αποφεύγοντας τον φετιχισμό της ποιότητας, σαν αυτοσκοπό, γιατί μπορεί να οδηγήσει σε επικίνδυνα μονοπάτια:  σε αποκλεισμούς και ελιτισμό.  H αναζήτηση της ισορροπίας, του μέτρου, της αρμονίας είναι διαρκής και δεν είναι ποτέ κεκτημένη.  

Τα επόμενα χρόνια θα ήθελα να εντάξουμε περισσότερο θέατρο και χορό στον προγραμματισμό μας και ίσως και μιούζικαλ αλλά είναι όλα πανάκριβα είδη. Συνεχίζουμε να ονειρευόμαστε.

Δες εδώ το φετινό πρόγραμμα

Related stories

Ορόσημα του Ελληνικού Κινηματογράφου από το 1896 έως το 1940

Για τον Ελληνικό κινηματογράφο των δεκαετιών του ’50, του...

Ο νέος αέρας της Εγνατίας και τα διαμάντια της Βενιζέλου

της Βιολέτας Λεμόνα aka thessalonicious Το πρόγραμμα της ημέρας σε...

H θρυλική λίστα τραγουδιών του Κουέντιν Ταραντίνο από τα soundtrack των ταινιών του

Αν κάτι χαρακτηρίζει τις ταινίες του Κουέντιν Ταραντίνο –...